Vandaag 30 december voorspelde de meteo goed weer. Eindelijk de voor hier normale basis van 4500m MSL, weinig wind en stijgen van meer dan 5 m/sec rond twee uur. Voor de zekerheid was ik vroeg op het veld en sleepte het vliegtuig vast naar de startplaats. Tot mijn verbazing begon er al om 10 uur locale tijd cumulus te ontstaan. Eigenlijk wilde ik pas even voor twaalf uur starten, omdat ik een 600 km FAI driehoek had gedeclareerd. Die staat nog steeds op 122 kmh in de 18 meterklasse en op rond de 130 kmh in de open klasse. Voor een echt leuk record moet je die afstand dus liefst in minder dan 4 uur vliegen en omdat de beste tijd voor de thermiek omstreeks 2 uur te verwachten is, is dus een starttijd van 12.00 uur ideaal. Helaas viel er weinig te plannen want iedereen wilde direct starten en ik stond in de rij en moest wel mee. Na de start bekroop me een gevoel van onbehagen. Het ging direct met 4 m/sec naar 3000 meter en dat smorgens om halfelf! Ik had beter een 1250 km kunnen plannen, maar minimaal 1100.... Het was in ieder geval een mooie kans een super tijd voor die 600 driehoek neer te zetten. In de omgeving eerst bijna twee uur rondgedobberd puur om de tijd te doden. Ik moest me wel beheersen, want het zag er schitterend uit. Gelukkig weet ik, dat het eerste been een paar slechte stukken kent, waar je niet te vroeg moet verschijnen, ook al is het rond Gariepdam erg goed. Na het afvliegen over de startlijn, ging het eerste been tegen de wind in en door het slechtste gedeelte, toch met 135 kmh. Na het eerste keerpunt ging het beter. De eerste bel van dat been vloog ik op 1000 meter binnen en op 3300 meter weer uit. Dit bleek de mooiste bel van de vlucht te zijn, die enige tijd 7.2 m/sec geintergreerd gaf. Het tweede been ging met 151 kmh en het derde, met rugwind en waar nauwelijks gedraaid hoefde te worden, met 182 kmh. Dat leverde tesamen een snelheid van 152,5 kmh en dat zou goed moeten zijn voor een open klasse en een 18 meter record. Echt leuk weer eens een dagje met normaal Afrikaans weer te treffen. We begonnen al bijna te wanhopen of dat dit seizoen nog zou komen. Morgen ziet het weer er ook niet slecht uit, maar Martin, de chef, zegt dat na zo'n dag altijd een mindere komt. Mocht het toch gebeuren, dan morgen maar eens een heeeele grote afstand.
30 december 2011
Mijn naamgenoot en ik, gebroederlijk naast elkaar in de wachtrij.
Deze man vliegt hier dagelijks zonder benen. Hij heeft deze verloren in een ernstig zweefvliegongeval. Naar ik me heb laten vertellen, is hij in botsig gekomen op ongeveer 1 meter hoogte met een ander zweefvliegtuig tijdens het landen. Hij start hier vrijwel altijd als eerste en maakt de meeste uren.
Deze JS1 starte voor mij vandaag. Dat gaf me de gelegenheid om eens de proef op de som te nemen. De Zuid-Afrikaanse fabriek claimd immers dat door middel van en nieuw procede het probleem van het invallen van het vleugelprofiel, waar alle kunststof zweefvliegtuigen na enkele jaren last van krijgen, is ondervangen. Helaas blijkt dat niet juist. Dit vliegtuig, dat toch niet ouder kan zijn dan 3 jaren, vertoonde duidelijke onregelmatigheden in het profiel in de buurt van de hoofdligger en kleppenkast. Jammer, want het klonk zo veel belovend.....