Het is 19 december als ik dit schrijf. 16, 17, 18, december was het iedere dag vliegen geblazen. Bovendien waren de kaartjes op waarmee ik
de simkaart upgrade voor de internetverbinding. Green Doors, de plaatselijke supermarkt was uitverkocht... Wanneer heeft U ze weer? Uh nou
als ze op zijn dan moeten we ze bestellen en meestal komen ze dan zaterdag......
Na drie dagen met met waardeloos weer is een matige voorspelling al genoeg voor een goed humeur. Een kinderhand is dan gauw gevuld.
Zestien december, mooi weer in Zuid-Afrika, alleen wel ver weg van Gariepdam. De voorspelling was rond de drie meter stijgen tegen een uur of twee.
Ver naar het noorden en ook een flink stuk naar het zuiden was het volgens de meteo een stuk beter. Dus na rijpelijk beraad en het uitgebreid
bestuderen van de kaarten uiteindelijk besloten en 600km FAI driehoek te declareren met het tweede keerpunt 200km naar het zuiden.
Hopelijk net zuidelijk genoeg om nog iets van dat goede weer mee te pakken. Hoe snel kan je vliegen op zo'n dag?
Blauwthermiek, basis 1800m en 3 meter stijgen. Detail is dat er ook nog 45 km wind staat. Ach, als het niet lukt,
heb je toch wellicht leuk gevlogen.
De records voor de 600 driehoek staan op 121,89 kmh en in de open klasse 131,7 kmh. Niet al te hoog dus, er is niets onmogelijk.
Het eerste been lag pal tegen de wind in. Het was behoorlijk turbulent en er was vaak niet meer dan 1,5 a 2
meter over te houden tijdens het cirkelen.
Voordeeltje was dat er straatjes met een half meterje stijgen stonden die helaas door het ontbreken van cumulus onzichtbaar waren. Toch lukte
het om op het eerste been van 214 km 108 kilometer per uur te vliegen. Na het eerste keerpunt was het ongeveer twee uur en de
thermiek zou op zijn best moeten zijn
maar daar was weinig van te merken. De ene helft van de bocht ging het met 4,5 meter omhoog en de andere helft gaf een nulletje.
Tot mijn vreugde zag ik voor de bergketen die ik over moest een cumul ontstaan en boven de bergen zelfs een hele rij.
Helaas bleek toen ik laag voor de bergketen die boven mij uittorende aankwam dat die cumul niet voor de bergrug, maar er boven stond.
Nieuwe oefening voor de overlandvlieger: thermiekvliegen terwijl je telkens per ronde twee toppen moet ontwijken. Het lukte.
Het wolkje gaf 4 meter en de hoogte van 2300m was voldoende om over de bergketen te vliegen.
De wolken waar ik eerder over sprak bleken echter niet
boven, maar achter de bergketen te staan vlak bij het tweede keerpunt. Vijftig kilometer zonder thermiek, bracht mij weer tussen de bergtoppen
bij de wolken die eindelijk het beloofde stijgen van 4,5 a 5 m/sec brachten. Op 2500 meter
begon ik aan het laatste been dat weer in het blauw moest worden afgelegd.
Dat open klasse record kon ik vergeten, maar die 121,9 van de 18 meter klasse,
Dat moest gelukt zijn. Het was in ieder geval sneller dan 122 kmh.....
Eenmaal thuis logger uitgelezen.... en..... 122.32 kmh. Wel sneller, maar geen nieuw record want
het oude moet minimaal met 1 kmh verbeterd worden . Jammer, maar de barbeque met Lodewijk en Hans maakte 's avonds weer een hoop goed en....
Morgen was er NOG beter weer voorspeld!
16 december 2011
De voorspelde thermiekverdeling van 16 december/ Groen is tussen de 2,5 en 4 m/sec. Bruin tussen de 4 en 5,5 m/sec. Gariepdam ligt hir dus midden in hert groene gedeelte
Na de landing geen tijd om uit te stappen. De baan wordt door helpers van de organisatie direct weer vrijgemaakt, zodat de volgende landing veilig kan plaatsvinden
Martin Lessle, de chef, neemt tijdens de briefing het aantal van de vorige dag gevlogen kilometers op
De LS6 PJ, alweer buiten geland, terwijl het hier toch echt om terrein gaat dat als "onlandbaar" te boek staat. Tot nu toe is er wel schade, maar die valt erg mee.