De dertiende december was een pechdag, met name voor de PJ die geen kans meer zag door de onweersbuien Gariepdam te bereiken en noodgedwongen 100 km van het veld een buitenlanding moest maken in een akker. Hij bleek tussen de wilde zwijnen te staan. Die beestjes kunnen erg onvriendelijk zijn, maar alles liep zonder schade af. De onfortuinlijke vlieger kreeg wel te horen dat hij de volgende keer wat meer aan zijn maten moest denken. Tussen de zwijnen landen zonder er eentje mee te nemen kan je niet maken als de meerderheid dol is op varkensrollade en spareribs..
De 14e ziet het weerbeeld er voor records vliegen niet goed uit. Grote gebieden met hoge bewolking,
overgebleven van de vorige dag voorkomen dat de temperatuur snel stijgt. Alleen pal zuid van het veld
verwacht de meteo een klein gebiedje van 100 km doorsnede waar goede thermiek te verwachten is. Veel te lastig om
daarmee te plannen. Hans en Lodewijk gaan desondanks een 600 driehoek proberen. Zelf ga ik naar huis en wacht tot
een uur of één voor een heroverweging.
Die heroverweging duurde niet al te lang. Vliegers meldden dat er 50 kmh wind stond boven, zolang je niet boven de 10000 voet kwam.
Was je eigenwijs en deed je dat toch, dan liep de wind soms op tot 100 kmh. Rustig wachten op een betere dag.
Dit was een goede mogelijkheid om wat landende zweefvliegtuigen te fotograferen. Met de telelens langs de baan waren er mooie
plaatjes mogelijk. Tot op een kilometer afstand zijn de vliegers op de foto nog te herkennen!
Op het terras was het gezellig en er werd daar druk gesleuteld aan het wiel van de PJ, totdat er een italiaan opbelde
die ook tot de ontdekking was gekomen dat de wind erg hard was. Hij was geland 120 km zuid oostelijk van Gariepdam, maar
over de weg was het behoorlijk veel verder, want het stuwmeer lag in de weg. Er werd druk gesjouwd met kaarten, een auto
met aanhanger werd voorgereden en de discussies wervelden over het veld. Uiteindelijk werd de auto weer teruggereden
en de aanhanger afgekoppeld. Daarna sprong Martin met een helper in de sleep Cessna en scheurde in zuidoostelijke richting hene.
De Italiaan bleek op een klein vliegveld te staan en ze hadden toch maar besloten hem terug te slepen.
Ik dacht nog dat dat best een hele kluif zou worden tegen de wind. Bovendien zag die richting er ook nog onweersachtig uit.
Na sunset, toen we in het dorp zaten te eten zagen we de Cessna terug komen met landingslichten aan. De zwever
hebben we niet gezien, maar het is best mogelijk dat die er bij was. Onverlichte vliegtuigen waren om die tijd nauwelijks nog te onderscheiden.
Vandaag is het beter dan gisteren. Voorbij Douglas is goede thermiek voorspeld. Helaas ligt Douglas hier 230 km vandaan.
Rond Gariepdam ziet de meteo 2 tot 3 meter stijgen. Ook niet gek, maar het blijft wel blauw vandaag.
Omdat we met Hans en Lodewijk hebben afgesproken vrijdagavond te grillen bij ons op het terras, moet er nog wel het één
en ander gedaan worden. Vlees kopen en geld uit de automaat halen in Colesberg, plus een beetje improviseren want van ketjap en sambal
hebben ze nog nooit gehoord hier. Kortom, vandaag doen we alle voorbereidingen, want morgen zo zegt de meteo, wordt het beter.......
Waar en wanneer hebben we die kreet toch eerder gehoord.
Op het moment dat ik dit schrijf zijn we net weer terug uit Colesberg. Waarschijnlijk was het vandaag een nationale feestdag
of iets dergelijks. De enige flappentap die niet kapot was kon zich verheugen in de belangstelling van een honderdtal inlanders
die luid krijsend en discussierend de tijd stonden te doden. We hadden gelukkig net genoeg geld bij ons (20 rand over = 2 Euro).
Een goede vuistregel hier is: Koop vandaag wat je in de winkel ziet liggen en wat je misschien de komende dagen nodig hebt.
Er is namelijk een goede kans dat het morgen uitverkocht is en als dat het geval is dan gaan ze het volgende week bestellen. Dan is
het er wel een weekje of twee na de kerst. Ik zit ook al twee weken op zoiets stoms als "nietjes" te wachten.
Zo, genoeg geklaagd, we gaan aan het werk!
14 en 15 december 2011
Het wiel van de PJ (LS6) behoefde enig onderhoud na de laatste landing. Dit onderhoud liep enige vertraging op nadat een italiaan moest landen op een vliegveld 120 km zuid oostelijk van Gariep. Een gedeelte vam het reparatieteam speelt ook voor ophaler. Uiteindelijk besloot Martin Lessle de Italiaan (die vele prachtige verhalen over zijn avonturen vertelt) per Cessna op te halen. Weer een nieuw avontuur er bij.
De 14e december stuurde de chef een snuffelaar omhoog. Zoals uit de foto blijkt werd deze met belangstelling gevolgd van af de grond waar men met het vliegtuig achter de auto klaar stond voor de sprint naar de startplaats
Waar gaan we heen vandaag? 600km declareren of gewoon OLC? En, waar gaan we volgend jaar naar toe met de container?
Crosswindlanding met Lodewijk aan het roer. Zie volgende foto voor de uitrol.
Hans en Lodewijk waren toch gaan vliegen vandaag. Zoals verwacht was het weer erg onregelmatig. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, en één bel van 6 meter ook niet. Ze waren op bijna 4000 meter geweest en hadden een bel van 6 meter gehad, maar er waren flinke stukken waar zwakke thermiek was en de basis beduidend lager. Ook de bovenwind van 55 kmh deed van zich spreken. Al met al. die 600 driehoek zat er dus niet in vandaag. Foto, UFO uitrollend op baan 28 Gariepdam.