Gisteren gaven de meteoplaatjes 40% kans op onweer rond Gariepdam. Niets bijzonders want dat komt zo
vaak voor dat we daar geen rekening mee houden. Wat vervelender was was dat er ook weer weinig thermiek voorspeld werd.
Raar eigenlijk, weinig thermiek en toch onweer. Het was in ieder geval extreem vochtig en smorgens om 8 uur al geheel bewolkt.
Geen mogelijkheid om een record te vliegen vond ik. Wel waren er weer wat klusjes, een paar barstjes in de lak bijwerken,
zuurstoffles (die gevuld was) weer monteren en tank van de turbo volgooien,
want ik vlieg tot nu toe met driekwart tank rond. Normaal is dat meer dan genoeg maar het
weer blijft hier onberekenbaar, en als er de laatste honderd kilometer plotseling geen thermiek meer is maar wel 70kmh headwind,
dan ben je blij met een volle tank.
Om halftien dus toch maar even naar het vliegveld. Onderweg zagen we de eerste buitjes ontwikkelen die binnen 10 minuten
het verkleinwoordje "je", ruimschoots ontgroeiden. Tot mijn verbazing waren er niet veel mensen aan het vliegen. Zelfs
Hans en Lodewijk liepen nog op het veld rond en de kist stond nog in de hangaar. Na even een praatje met Hans gemaakt te hebben
hoe je een retour halverwege het been kan starten en finishen (ze willen een 1100 retour gaan vliegen,
maar zonder ver bij moeders pappot vandaan te geraken) durfde ik van wege de bliksemschichten niet meer naar het vliegtuig.
Het werd steeds zwarter aan de hemel. We besloten terug te rijden naar ons pension, maar stopten onderweg nog voor het maken
van enkele plaatjes voor deze website. Die onweerslucht doet het wel leuk op de foto's.
Eénmaal thuis werd het echt stikke donker een bui die al snel een doorsnede van 100 km had, had zich boven het stuwmeer ontwikkeld.
Niet leuk als je weet dat je vliegtuig in de hoezen buiten staat en de verhalen over kisten die met 6 betonblokken gewoon
wegvlogen nog vers in het geheugen liggen. Aan de ander kant moet je van de positieve zijde profiteren dus in de auto naar een uitzichtspunt
boven op de berg voor een paar mooie plaatjes. Helaas en gelukkig, het viel mee/tegen. De bui trok in snel tempo van ons weg.
Op het vliegveld bleef het praktisch droog en eenmaal boven op de berg waren de foto's niet wat ik hoopte.
Niet gevlogen dus, maar het weerbericht voor morgen 11 december is veel beter!
Het weerbericht voorzag vandaag (11 december) 2 tot 4 meter stijgen rond Gariepdam en in een langerekte strook
100 km zuidelijk van het veld zelfs meer dan 5.5 m/sec stijgen. Wel 60 kmh wind boven de 3000 meter MSL,
Niet te hoog vliegen dus als je er tegenin moet.
sMorgens thuis een opdracht uitgezet, braaf in het 100km zuidelijk voorspelde goede weer. Declaratie uitgeprint
Track: Middelburg-Richmond-Middelburg 200km.
Weer die tweehonderd dus, die op 157 kmh staat. Het wordt vervelend, maar ik zag geen andere mogelijkheden met dit
weer in combinatie met de huidige stand van de records.
Eenmaal op het vliegveld bleek er 10 to 15 meter per seconde wind te staan.
Desondanks was de bedrijvigheid niet van de lucht. Iedereen liep opgewonden door elkaar en de eerste zelfstarter
koos reeds het luchtruim. Snel benzine en zuurstof opgehaald en naar de kist. Op het moment dat ik de kaphoes verwijderde
kwam net de UFO op een paar meter voorbij in de start. Hij leek er moeite mee te hebben want het bleven lange tijd maar een paar meter.
Waarschijnlijk de wervelingen langs de bergketen die wat dalen gaven.
We hadden net de kist klaar en stonden bereid om naar de startplaats te rijden toen de eerste kisten weer landden.
De rest zat laag en waagde zich niet van het veld. Ook de UFO was nog niet vertrokken.
Ik besloot af te wachten, maar toen om kwart voor één er geen verbetering optrad, besloot ik maar te cancelen.
We hebben nu wel lang genoeg in onbewolkt snoeiheet weer laag rondgedobberd.
Voor morgen is de meteo pessimistischer, maar de ervaring is dat de kaartjes van morgen nogal eens afwijken.
We houden de moed er in.
10 en 11 december 2011
10 december, geen vliegweer. Hoewel de zendmast op deze foto de indruk wekt bij het vliegveld te horen (hij staat er slechts 1 km vandaan) is het gewoon de mast van Vodacom, de antenne die ons in staat stelt om deze epistels op internet te spuien. Het onderwerp is hier meer de op de achtergrond groeiende zware buien die ons deze dag weer aan de grond houden.
Bij de bovenstaande foto hoort dit grappige plaatje. Je mag dan Vodacom heten en een provider zijn voor draadloze telefoons en internet, maar je moet wel je elektriciteitsrekening betalen. De plaatselijke Nuon is echter een beetje minder modern uitgerust dus die slaat een houten paal in de grond zodat de meteropnemer op de fiets, of lopend, het verbruik keurig kan registreren.
Nog een sfeerfoto van het buiige weer met op de voorgrond het bord bij de ingang van het vliegveld
Een verkeersbordje op de weg naar het vliegveld. De grote kracht van de Afrikaanse verkeersbordjes is, dat ze ook nog laten zien wat er gebeurt als je niet wil geloven wat er op staat