Gisteren, 4 januari, werd evenals 3 januari schitterend weer voorspeld. Dit maal zelfs vlak bij huis waar een gebied met 7 m/sec stijgen
de kaart sierde. Bovendien werd er cumulus verwacht! Een beetje sceptisch geworden, declareerde ik een 200 km retour precies in dat gebied
en precies in de windrichting. De wind boven FL140 was meer dan 70 kmh en dat belooft wolkenstraten!
Net als op 3 januari stond iedereen in de startpositie aan het begin van de baan, maar ik
ontbrak. Eerst maar eens kijken wat de anderen er van terecht brengen. Tijd genoeg, want zelfs om 2 uur kan je voor een 200, vlak bij huis,
nog met succes starten. Tegen elf uur startte Klaus Wedekind. De rest wachte nog een half uurtje en borg daarna de zweefvliegtuigen
weer veilig op in de hangaar. Toen om 12 uur alleen nog maar de cirrus bewolking vreemde krullen trok, besloot ik ook maar weer naar huis te gaan.
Om een uur of drie keek ik weer naar de lucht waar plotseling lange wolkenstraten stonden, op de voorspelde hoogten van 18000 voet.
De wolken waren zelf ook langgerekt, en vertoonden een cirrusachtige begrenzing. Dat was wel even schrikken!
Stel je voor dat daar 7 m/sec stijgen onder zat.
Dan had ik toch een prachtige kans laten liggen. Nuja, niets meer aan te doen, want om vijf uur, zo orakelde de voorspelling,
was het echt afgelopen met de thermiek. De OLC stelde me gisterenavond weer gerust. Die straten deden niets. Door mensen die het
later toch geprobeerd hadden werd nog 600 km bij elkaar ge OLC't.
De vijfde januari bracht wat belevenissen onderweg naar het vliegveld. Na een gedeelte van de fauna
gefotografeerd te hebben kwamen we net te laat voor de briefing (zie foto's) Er hangt een dichte cirrusband over ons gebied,
maar de meteo produceert nog steeds weerkaartjes vol optimisme. Tot nu toe vliegt echter niemand voor zover ik weet........
Vandaag 6 januari Is de cirrus rommel eindelijk weg. De meteo schijnt ook weer aansluiting bij de werkelijkheid gevonden te hebben
en voorspelt matig en soms goed stijgen. Helaas geen cumulus. Op de briefing was nog wat opwinding. Een Pool die gisteren toch was gaan vliegen
was op grote afstand van Gariepdam buiten geland en had voor het ophalen een rekening van enkele honderden euro's gepresenteerd gekregen.
Hij was wat bedrukt en sputterde tegen. Tja, Martin legde uit dat na het telefoontje de teller ging lopen en dat de ophalers 40 euro per uur kosten
Daar kwamen materiaal kosten bij en als de kist nog gedemonteerd moest worden, liep de teller ook door. De Pool keek sip,
maar schikte zich in zijn lot.
Afijn, matig weer dus maar ik had al weer twee dagen niet gevlogen en wilde nu toch wel weer wat doen. De records in de 15 meterklasse
staan nog niet zo hoog en zijn best met matig weer hier nog wat scherper te stellen. Er werd een 400km FAI driehoek gedeclareerd
omdat daar makkelijk wat eer te behalen viel. Op slechts 107 kmh staat het record. Dat kan zelfs in Nederland nog wel verbeterd worden.
Alles klaar gemaakt en gewacht tot de OLC-ers in beweging kwamen. Dat gebeurde om elf uur (afgezien van Klaus Wedekind die al om 10.20 vertrok).
Er begonnen cumulus wolken te ontstaan, maar helaas in kleine gebieden en erg laag (ca 1200m). Om 11.40 starte ik en kon tevreden
vasttstellen dat de basis vlot naar 1900m klom.
Het lukte uiteindelijk om op 13 minuten over twaalf op 1500m af te vliegen. Er stond bijna geen wind
en de eerste honderd km gaf cumulus het ideale pad aan.
Dat scheelt zo veel in de snelheid, 150 kmh op het eerste been was een resultaat wat er mocht zijn.
Het tweede been gaf moeilijkheden. Dit gedeelte
was beduidend slechter en de cumulus verdween. Ook de basis ging wat omlaag en de bellen waren niet dik gezaaid. Helaas heb je met
1500 meter niet zoveel speelruimte en moet er in het blauw voorzichtiger gevlogen worden. 120 kmh was het resultaat.
Het laatste been ging door een gebied wat als een slechter gedeelte bekend staat. Basis vaak niet hoger dan 1400 meter stijgen vaak minder dan 2 m/sec.
De snelheid werd 118 op dit been, en alles bij elkaar was de vlucht veel sneller dan de 107 die nog in de recordlijst stond.
Na het uitlezen van de logger bleek de totale snelheid 130 kmh te zijn en daar was ik best tevreden mee. Het betekende een nieuw
Nederlands record in de 15 meter klasse voor de 400 km driehoek.
Het oude, door mij vele jaren geleden in Australie gevlogen, werd met 23 kmh verbeterd.
6 januari 2012
Een foto van enkele dagen geleden, genomen van het wisselen van de 18 metertippen voor de 15 meter tippen.
5 januari. Weer enkele verrassingen onderweg naar de briefing op het vliegveld. Er stak een vogel over, maar toen ik stopte en uitstapte om een foto te nemen, kwam de hele weg berm in beweging. Een tiental op Parelhoenders gelijkende vogels rende luid kwetterend in nog geen minuut buiten mijn zichtbereik.
We waren nog geen 50 meter verder gereden toen de tweede atraktie zich aankondigde. Deze was gelukkig minder snel ter been zodat er een mooie foto gemaakt kon worden.
Door alle oponthoud waren we te laat voor de briefing. Brigitte probeert samen met Gert Kalisch, in de deuropening nog zo veel mogelijk op te vangen. Martin waarschuwde nadrukkelijk voor een gebied waar werd geschoten, zo verhaalde Gert. Op mijn opmerking; mit Pfeil und Bogen? kwam:"Nein nein, mit kanonen!!"
6 januari was het smorgens een drukte van belang. Verschillende sportkistjes kwamen landen om te tanken. Zo druk had ik het hier nog niet gezien. De popart beschildering van dit vliegtuigje had veel bekijks.
We zaten rustig op het terras op het losbarsten van de thermiek te wachten toen onder luid geraas plotseling een helicopter om de hoek kwam snorren. Ook deze kwam tanken.