Allereerst, iedereen een voorspoedig 2012 gewenst vanuit Zuid-Afrika!!
Vandaag, één januari was de weersvoorspelling ambivalent. Veel gebieden met matige thermiek met kleinere gedeelten met meer dan 5 m/sec.
Erg lastig dus om een vlucht te declareren in een gedeelte met de beste omstandigheden. Het gaat altijd wel ergens mis.
Om toch ook de wat mindere dagen te benutten heb ik maar besloten de 18 meter tippen er af te halen, en wederom de 200km retour
te declareren. In de 18meter en open klasse staat dat record op 156 kmh. Niet te halen vandaag. Maar in de 15 meterklasse
is het record maar 113 kmh. Dat kan geen probleem zijn, dus, tippen gewisseld en toen alle OLC-vliegers al uren op pad waren
even na twaalven gestart. De Ventus vliegt echt heerlijk met die 15 meter tippen. Ik herinner me nog dat toen Harry van Wondergem destijds
een kapotte 18m tip had en van iemand op het veld 15m tippen kon lenen, hij zo enthausiast was dat hij na afloop zelf een set
van deze tippen aanschafte.
Over mijn declaratie was ik minder te vreden. Er ontstond cumulus, en mijn track liep net langs de rand van dat wolkenveld.
Richting Smithfield, naar het noord oosten, zag het er veel beter uit. Jammer, maar gedeclareerd is gedeclareerd en daar moet je het dan mee doen.
Eigenlijk is starten voor zo'n korte opdracht voor halftwee niet handig, maar ik verveel me altijd al snel, dus voor de aardigheid
besloot ik maar eens af te vliegen. Je kan altijd na een half uurtje weer omdraaien voor het echte werk.
Het pakte echter anders uit. Het ging veel beter dan ik verwacht had. Zonder noemenswaardig hoogte te verliezen kon tientallen km gevlogen worden
en af en toe stond er zelfs 5 m/sec om de verloren hoogte met twee bochten weer aan te vullen. Tja, het gaat zo goed en dan precies
voor het keerpunt een blauw gat van 30 km doorsnede. Tegen de wind in laag ronden en welgemoed met de wind mee terug.
De heenvlucht bleek met 151 kmh tegen de wind te zijn afgelegd! Er zat dus een totale snelheid van 160 of meer in!
Klein nadeel, ik kwam het blauwe gat terug niet door. Op vijfhonderd meter (boven Gariep) ging het helemaal mis want
het terrein was hier ook nog eens drie tot vierhonderd meter hoger. Het werd een motorstart.
Dat was flink balen. Er kan nu eenmaal echt niets mis gaan op zo'n korte afstand want ruimte om het goed te maken is er niet. Draaien op een bel van twee meter of minder is ook zinloos. Het wordt dan dus de dood of de gladiolen, in dit geval werd het de dood. Het bleek ook gewoon een slecht moment van de dag te zijn in dit gebied, want ik kon nergens meer dan twee meter stijgen vinden. Pas 30 km voor Gariepdam werd het even beter, maar ook bij de startlijn was het veel slechter dan twee uur daarvoor. Nuja, dan maar wat bescheidener. Geen drie records maar die 113 moest te doen zijn, dus nog een keer gestart om halfdrie. Het was weer iets beter geworden dan tijdens de terugweg, maar minder dan tijdens de eerste poging. Voordeel was dat het blauwe gat wel grotendeels was verdwenen, zodat redelijk hoog gekeerd kon worden. Het werd uiteindelijk een snelheid van 137 kmh. Heel iets anders dan die 160 die ik even in mijn hoofd had maar, het record staat tenminste in de 15 meter klasse weer wat scherper. Ik laat de 15 meter tippen er voorlopig op zitten, want het vliegt wel heeel erg fijn.
1 januari 2012
Deze man heeft in een LAK 17b een elektromotor gebouwd. Het vliegtuig dat oorspronkelijk gebouwd was voor een klap motortje heeft nu een propellor die voor tegen de romp aanligt. De batterijen zijn in het voormalig motorcompartiment gehuisvest. Grote probleem is dat de Zuid-Afrikaanse authoriteiten weigeren om een normaal BVL af te geven. Een boer eet niet wat hij niet kent zullen we maar zeggen..
De cockpit van de LAK 17b, met voorin een schotje waarachter de elektromotor zit.
Zo gaat het ook. De man met de rolstoel houdt zich vast aan de buitenspiegel. 30 kmh is het resultaat.
31 december wilde ik laat starten voor een korte opdracht. Helaas waren de condities om halftwaalf nog zo slecht dat het vliegtuig niet van de parkeerplaats kwam. Op de achtergrond staat een zweefvlieger te wachten voordat hij de baan op mag om naar de startplaats te rijden.