22 december. Er staat een erg sterke wind. Eergisteren, gisteren en vandaag hadden we te maken met een bovenwind van meer dan 80 km/u.
Dat is nog het ergste niet, maar die wolkenstraten die dan meestal ontstaan laten ook verstek gaan. Volgens de CFI zal het morgen beter worden,
maar de meteo is nog steeds pessimistisch. We vliegen niet en hebben tijd voor wat zaken die zijn blijven liggen tijdens het goede weer.
Zoals ik enkele bladzijden terug schreef, had ik een record gevlogen op de 600 km driehoek met een snelheid van 132 km/u. Het leek mij niet geldig
omdat logger nummer één de takeoff niet had geregistreerd en logger nummer twee het allerlaatste gedeelte van de vlucht en de landing niet.
Volgens de sportingcode 3 punt 10.7 van de FAI, mogen echter hiaten in de loggerfile aangevuld worden
door gegevens uit een andere logger. Tja, en samen hebben mijn loggers wel de
hele vlucht gelogd. Het ziet er dus naar uit dat het goed afloopt.
23 december. Het goede nieuws vandaag is dat er geen 80 km/u bovenwind meer staat. Het slechte nieuws is dat er nu 100 km/u bovenwind staat.
Niet vliegen dus en we reden naar Colesberg om daar vlees in te kopen. Stop politie. Uw rijbewijs. Eh, dat ligt op tafel in Gariepdam.
Dat is niet zo best. Gaat U maar daar aan de kant staan. Er komt een neger met vier sterren op zijn schouders,
die veel weg heeft van een gorilla mij vertellen dat je
in ZuidAfrika je rijbewijs bij je moet hebben, maar gaat daarna verder met enkele andere criminele weggebruikers en laat ons nog
een kwartier onbeheerd aan de kant staan. Er moet een "ticket" worden uitgeschreven.
Dan komt de zelfde vier sterren generaal vertellen dat we door mogen rijden
en dat we dit nooit meer mogen doen. Geen ticket en we zijn niet opgesloten. Toch best wel een aardige man.
Morgen is de wind gelukkig weg volgens de meteo. Dat was het goede nieuws. Het slechte is dat er morgen geen thermiek is.
Brigitte en ik wensen u allen een prettig kerstfeest.
23 december 2016
Brigitte en ik wensen de lezers prettige kerstdagen.
Voor ons is het nog altijd een vreemd gevoel om bij temperaturen van meer dan 40 graden in de schaduw onder de kerstboom te zitten.
Keith in actie tijdens de briefing van 21 december 2016. Het waait.... en hoe!
Manfred die ook het containervervoer naar Gariepdam regelt, is druk in de weer met het water vullen. Hoewel hij op dit moment zelf niet vliegt, is hij elk seizoen in Gariepdam al was het alleen maar om de koude winter in Europa te ontvluchten.