6 december. Het schijnt vanacht flink gewaaid te hebben en het waait nog steeds stevig.
Bij aankomst voor de briefing, horen we dat Keith de halve nacht in de weer is geweest om diverse vliegtuigen te redden.
De hangaar is verhuurd aan de zweefvliegers, waardoor het sleepvliegtuig noodgedwongen buiten staat.
De weersverwachting is niet slecht, maar de hoeveelheid zand in de lucht bederft de verwarming van het
aardoppervlak en verwarmt de lucht in de hogere luchtlagen. Precies verkeerd om dus. De wind was zo sterk dat de
bevestigings elastieken van de romphoes zijn gebroken. We zijn er een uurtje of twee mee bezig geweest, maar nu zit alles weer piekfijn
op de kist.
Keith vertelt op de briefing dat de bovenwind naar de 80 km/u gaat in de loop van de dag.
Ik besluit maar niet te vliegen vandaag, met dat soort weer is er geen lol aan.
De vlag werkt aanstekelijk. De Finnen hebben gisteren nadat de Nederlandse driekleur gehesen was direct een Finse vlag laten maken.
Hij is wel erg duidelijk kleiner dan de nederlandse, maar onderscheid moet er blijven natuurlijk.
Achteraf blijkt het weer beter geweest te zijn dan de verwachting. Er had toch een mooie vlucht in gezeten. Jammer.
7 december. Vandaag om halfzes opgestaan on de linker vleugeltip van nieuw mylartape te voorzien. Als ik klaar ben
en het resultaat bekijk ben ik niet te vreden en trek alles er weer af voor een tweede poging. Twee blaren op de vingers en
drie flessen wasbenzine later zit het er dan toch rond 10:00 uur op.
De meteo geeft goede tot sterke thermiek en een wind van 35 km/u op 2500 m GND.
We dienen weer een declaratie in voor een 600 km FAI driehoek en slepen de kist naar de baan. Dan blijkt er
spontaan overal hoge bewolking te ontstaan die voor afscherming zorgt. Na de start blijkt daaronder
toch goed stijgen te zitten en ik vlieg kort na twaalf uur af op een hoogte van 1800 meter.
Na dertig km neemt de thermiek af, wordt rommelig, meer dan 2,5m/s is er niet uit te halen en
na 50 km moet ik zelfs de motor starten. Terug naar Gariepdam voor een tweede poging. Nu is het plotseling beter.
De afscherming lost weer op hier en daar, maar nu blijkt de bovenwind op te lopen naar 60 km/u.
Na 70 km neemt de thermiek ook weer af en ik besluit het vandaag voor gezien te houden.
Dertig km voor Gariepdam wordt het zicht slecht en lijken er overal buien te ontstaan. Dat was niet voorspeld.
Voor de landing krijg ik baan 28 die goed in de wind ligt.
Tijdens het uitrollen wordt ik in de laatste dertig meter van de baan gedrukt.
De wind blijkt met een ruk 90 graden te zijn gedraaid. Brigitte stond met de auto al bij de intersectie
en na het aankoppelen van de towbar gaat het licht uit. Het blijkt om een krachtige zandstorm te
gaan met een snelheid van 80 km/u. Er zit niets anders op dan de vleugeltip vast te houden en te wachten tot
het rumoer voorbij is. Justin komt met grote snelheid aangeracet om assistentie te verlenen.
De storm is erg plaatselijk en verplaatst zich snel. Na vijf minuten kunnen we de kist naar de parkeerplaats
slepen en een foto maken van het stuwmeer op de achtergrond, waar zand en stof het luchtruim ingeslingerd worden.
Tijdens het inpakken van de kist ziet het weer er rondom raar uit. Overal kleine stofstormen, de wind draai
in minder dan een minuut 360 graden en overal buien waarvan de regen op een enkele spetter na net de grond
niet haalt. Donder en bliksem zat er niet bij, dat niet.
Nu, 8 december, geeft de meteo meer dan 60 km/u bovenwind en matige thermiek. We gaan straks om 9 uur naar de briefing om even
te vernemen waarom het weer zo extreem van de voorspelling afweek. Dan nemen we gelijk de flanellen kaphoes mee
naar de plaatselijke kleermaker die voor 5 Euro een perfecte nieuwe maakt. Het wordt tijd, want die hoes is
van 1998 en niet meer om aan te zien..
Bij inspectie, (zie foto) blijkt dat in Gariepdam geen stof te vinden is die enigsins weerbestendig is.
De naaister gaat morgen naar Bloemfontein en neemt de hoes mee. We zijn benieuwd wat het resultaat gaat worden, maar
het zal nog twee dagen duren voordat de hoes wordt afgeleverd. "Even geduld nog" was de boodschap.
8 december 2016
Het was een vermoeiende dag, de vijfde december. We lieten ons de vismaaltijd bij Greendoors goed smaken
We zaten al een dag of vier zonder (tweede) airco. De buiten unit werd door de plaatselijke klusjesman verplaatst van links boven aan de muur naar rechts onder op de grond. Dat verhielp het probleem natuurlijk niet. Nu heeft een airco-bedrijf een complete nieuwe instalatie geleverd, zodat we het binnenshuis weer kunnen laten vriezen.
Op de achtergrond is nog het restant van de zandstorm te zien die inmiddels bij het stuwmeer is aangekomen en alweer aan kracht heeft ingeboet
Overal ontstaan buien en stofstormen. De foto is genomen vanaf de parkeerplaats van de JR in de richting van de hangaars en andere gebouwen van het vliegveld
Experts buigen zich over de kaphoes. Die gaat morgen met de naaister mee naar Bloemfontein (200 km). Het probleem is vooral de hoge kwaliteit van de te gebruiken stof.