19 december. Gisteren had ik tegen Brigitte gezegd dat ik vandaag niet ging vliegen. De voorspelling voor vandaag was wel erg goed,
maar die voorspellingen kennen we zo langzaamaan wel. Bovendien had Brigitte na het in de auto leggen van het wat zware tipwiel, haar rug
verdraaid en kan nog net haar eigen pink optillen, laat staan overeindkomen. Maar, na een nachtje slaap ziet de wereld er 's morgens
weer anders uit. De voorspelling is perfect. Wat zal ik doen? Eigenlijk moet je op zo'n dag een duizend declareren, maar dat is zo'n
eind en dat duurt zo lang.. Als ik nu die 600 driehoek nog eens vlieg is de kans groot dat het een mooie snelheid wordt.
Niet zeuren. Als we nu geen duizend declareren dan komt het er nooit van. Het plan is om als eerste te starten, direct af te vliegen
en als het weer zo'n drama in dat slechte stukje is, meteen om te draaien en te landen. Ik zeg Keith dat ik waarschijnlijk met een uurtje terug ben.
Het 1000 km record 15 en 18 meter klasse staat al 18 jaar op naam van Rob Looisen die in Australie met zijn ASW27 1012 km vloog en daarvoor de
afstand voor een vaste driehoek en de snelheid (129 km/u) over een duizend km in 15 en 18 meterklasse toegekend kreeg.
Het afstandrecord voor de 18 meterklasse staat nog op Daan Pare met een afstand van 1017 km. Als het lukt wil ik graag die records in één
vlucht breken, want dan hoef ik dat lange stuk maar één keer te vliegen. Toevallig had ik met dit in gedachten een week geleden een
vlucht van 1025 km voorbereid voor het geval dat...
We gaan het proberen. Ik start als eerste, zelfs voor de OLC-vliegers en vind om tien voor elf
smorgens direct vanaf de sleep 4 meter stijgen dat naar 1800 meter gaat.
Om kwart over elf gaan we op 1400m over de startlijn en de eerste bel is direct 5 meter!
Bij het beruchte gebied aangekomen gaat de basis iets naar beneden maar dat is ook alles.
Het blijft goed, er staat cumulus, en het stijgen is overal 5 meter. Ik had uitgerekend dat ik voor half twee bij Olifantshoek moest zijn en dat
lukte met 131 km/u ruimschoots een kwartier eerder. Het tweede been ging, helaas in het blauw,
met 132 km/u. Zestig kilometer oostelijk van mijn track lag een wolkenstraat die, zoals de olc-vliegers bewezen, met 160 km/u
had kunnen worden gevolgd. Na het laatste keerpunt in het westen krijg ik de wind in de rug.
Dit is als het goed weer is in het algemeen een race track. Heel voorzichtig vliegend om het niet te verpesten, lukt het toch om dat laatste been met
170 km/u te vliegen. Het gemiddelde komt uit op 141 km/u en dat is slechts enkele kilometers
langzamer dan het 15 meter wereldrecord, dat in Namibie gevlogen is. Als ik wat minder op safe gespeeld had had dat wereldrecord
er in gezeten, maar voor het zelfde geld kom je laag en verpest je alles.
De vlucht was goed voor:
Een nieuw Nederlands record afstand vaste driehoek 15 meter klasse.
Een nieuw Nederlands record afstand vaste driehoek 18 meter klasse.
Een nieuw Nederlands record snelheid FAI driehoek 15 meter klasse.
Een nieuw Nederlands record snelheid FAI driehoek 18 meter klasse.
Ik vlieg wel meer records, maar hier ben ik eigenlijk best wel een beetje trots op.
Op dit moment heb ik in 15 en 18 meterklasse in de Nederlandse recordlijst nu alle records die gevlogen zijn op mijn naam.
Het is vergankelijk, dat weet ik, maar voor het moment is het best leuk.
20 december 2016
Het is weer zover. Bij het verlaten van het vliegveld treffen we op de toegangsweg Keith opa en de sleepvlieger aan, die zich bezighouden met het repareren van de lekke waterleiding. Het werd een compleet waterballet, maar het schijnt nu weer verholpen te zijn. Voor zolang het duurt natuurlijk.
Ik heb er al eerder foto's van gemaakt. deze heli scheurde een rondje op de vroege morgen rond mijn geparkeerde kist.
Dit is de verwachting voor de thermiek in zuidAfrika voor twee uur 'smiddags. Voor de verandering kwam het vandaag aardig uit.
Convectie tot grote hoogten is de voorspelling. De laatste honderd meter was de thermiek echter aanzienlijk zwakker, dus we bereikten de wolkenbasis zelden.