12 december. De meteo geeft een smalle strook met goede thermiek in noordwestelijke richting. Rechts van
deze strook onweert het en links er van is alles blauw en de stijgwaarden zwakker. Een keus is snel gemaakt.
Het wordt een retour vandaag. Ik geef het 353 km noordwestelijk van Gariepdam gelegen Tommysfield op als keerpunt en
de startlijn op Gariep vliegveld. Die vlucht had ik in 2013 ook al eens gemaakt en staat in
de recordlijst met een
snelheid van 143 km/u in de 18 meterklasse. Het 15 meter record (122 km/u) stamt nog uit 2004 toen ik in Australie een vlucht maakte
van Corowa naar Parks. In Parks staat de beroemde radiotelescoop, die in 1969 de live beelden van de maanlanding verzorgde.
Daar is nog een film van gemaakt,"The Dish". Die film kan ik aanbevelen.
We hangen om kwart voor twaalf achter de sleepkist. Het weer boven Gariepdam is bewolkt, 5 km zicht. De sleepkist heeft er moeite mee
en weet vijf minuten lang een hoogte van driehonderd meter vast te houden maar klimmen ho maar. Dit weer was voorspeld met de belofte
dat het 20 km NW van Gariep beter zou worden en dat blijkt volledig te kloppen. We gaan op 1400 meter over de startlijn en
weten ondanks de 40 km/u tegenwind het betere weer redelijk vlot te bereiken. Het weer is op dit stuk echt erg goed. Ook de
stukken die normaal bekend zijn als lastig, geven langdurig 2 m/s stijgen en ik tref een bel die bij tijd en wijle zelfs 7.8 m/sec
geintergreerd op het computerscherm tovert. Jammer van de soms meer dan 50 km/u tegenwind, maar ook die was voorspeld.
Na 353 km wordt het keerpunt bereikt met een snelheid van 116 km/u. Op de terugweg is de thermiek duidelijk zwakker, maar
de grondsnelheid loopt op tijdens het steken tot soms 300 km/u. Veertig kilometer voor de finish bij Gariepdam begint het
slechte gedeelde weer. Het ziet er uit als een muur van stof, regen en en schaduw. Aan de rand daarvan nemen we in de laatste
bel een flinke extra hoogtereserve. Het zou behoorlijk dom zijn om dit niet te doen en dan 20 meter te laag te finishen..
Na de finish blijkt het traject van 707 km te zijn afgelegd in een tijd van 5 uur en 9 minuten en dat betekent een snelheid van 137,45
km/u. Een nieuw nederlands record op de 700 km retour in de 15 meterklasse. Het oude record werd met meer dan 15 km/u verbeterd en
daar zijn we best tevreden mee als we de harde wind in beschouwing nemen.
13 december geeft de meteo een klein gebied ten zuidwesten van Douglas, waar goede stijgwaarden verwacht worden.
We plannen een 200 km driehoek, maar het gebied blijkt net onder afschermende bovenbewolking te liggen. er is altijd wel
wat negatief. Vandaag was de bovenwind praktisch nul. Ik start nog wel, maar op het tweede been is het uit met de pret.
We breken af, vliegen naar huis en lassen een paar rustdagen in. Noodgedwongen weliswaar, want de voorspellingen zijn
beneden de maat de komende dagen.
14 december 2016
Het thermiekkaartje van 12 december 2016. een langgerekt gebied met goede condities strekt zich uit in NW richting
Het retourtraject werd in het noordoosten begrensd door een gebied van zware onweersbuien
Alle buiten geparkeerde kisten op een rijtje. Op de achtergrond is de parkeerplaats te zien waar je in de schaduw kan parkeren. Dat kost meer geld. Animo nul dus.
Vaak ben ik om 6 uur 'smorgens al op het veld voor de nodige klusjes. Doodse stilte en een aangename temperatuur.