Het is vrijdag 27 januari 2017. De container met zweefvliegtuigen vertrekt aanstaande maandag, maar de weersvoorspellingen voor vandaag
en morgen geven geen hoop op een redelijke vliegdag. Stijgwaarden zullen zwak tot matig zijn, maar de bovenwind tussen de 60 en 90 km/u.
Alleen mijn vliegtuig is nog niet uit elkaar gehaald en het pakken van de container kan pas als dat het geval is. De voortgang van het
inpakken wil ik niet nodeloos belemmeren. Aan alles komt een eind en bij leven en welzijn, zijn we over 9 maanden weer hier present.
Hoewel er dit seizoen een fiks aantal Nederlandse records van af Gariepdam gebroken werd, was het weer minder dan de laatste jaren. De regen zette erg vroeg in
en dat zorgde voor een extreem natte januarimaand. Ook begin november was het weer voor zweefvliegdoeleinden slecht maar toen was ik nog niet in
ZuidAfrika. Veel vliegers die slechts één of twee weken geboekt hadden, waren zwaar teleurgesteld. Sommigen hadden niet één start!
De woestijn, ik zei het al eerder, is hard groen. Dat zagen we hier nog nooit. Hier en daar is de normaal bruine vlakte veranderd in een bloemenpracht.
Mooi gezicht, maar als je veel thermiek nodig hebt, kijk je er anders tegen aan. Daarvoor ga je uiteindelijk naar de woestijn en niet naar de keukenhof.
Kwa records was het een uitstekend seizoen! We vlogen records in alle klassen en zowel in afstand als snelheid.
We kunnen tevreden zijn maar zijn het niet. Bij records moet het altijd weer verder en sneller. Ook dit seizoen
bleek weer dat het nog steeds veel sneller en veel verder kan, zelfs zonder extreem goed weer.
3 nieuwe NL records op de 200 km FAI driehoek, 167,83 km/u. (open, 18m en 15m klasse)
3 nieuwe NL records op de 300 km retour, 163,54 km/u. (open, 18m en 15m klasse)
2 nieuwe NL records op de 500 km retour, 151,3 km/u. (18m en 15m klasse)
1 nieuw NL record op de 600 km FAI driehoek, 132,31 km/u. (15m klasse)
1 nieuw NL record op de 700 km retour, 137.45 km/u. (15m klasse)
1 nieuw NL record op de 750 km retour, 122,93 km/u. (15m klasse)
2 nieuwe NL records op de 1000 km FAI driehoek, 141,10 km/u. (18m en 15m klasse)
1 nieuwe NL record op de vrije 1-3 kpnt hoek, afstand 1033,5 km. (15m klasse)
2 nieuwe NL records op de vaste (FAI) driehoek, afstand 1024,9 km. (18m en 15m klasse)
2 nieuwe NL records op de vaste 2-3 kpnt hoek, afstand 1024,9 km. (18m en 15m klasse)
2 nieuwe NL records op de vrije driehoek, afstand 1029,11 km. (18m en 15m klasse)
Toegegeven, de hier boven genoemde 20 records
geven een wat gekleurd beeld. De 1025 km FAI driehoek met een 15 meter vliegtuigje
was uiteindelijk goed voor maar liefst 9 records, maar ook als we dat in de beoordeling van het seizoen meenemen, dan blijft de
kwalificatie "uitstekend" op zijn plaats.
Maandag 30 januari zouden de containers worden opgehaald, maar dat bleek onjuist. Het werd 31 januari. Maandag was de eerste dag
in januari dat het echt goed zweefvliegweer werd in Gariepdam. 7 meter stijgen en 18000 voet wolkenbasis zegt de meteo. Vandaag zal
het nog beter worden en morgen ook. We zitten hier nog wel enkele dagen, maar de kisten zijn nu dus weg en het vliegveld is verlaten.
De hekken zijn met grote sloten verzegeld. Als volgend seizoen de zweefvliegers weer terug komen, dan gaat dit grote veld met zijn twee
brede startbanen pas weer open. Eigenlijk zonde dat het maar zo kort gebruikt wordt.
Bij leven en welzijn gaan de recordverslagen volgend seizoen weer verder. De teller op de website staat op dit moment op 6467 hits.
Grote belangstelling kunnen we wel zeggen. wellicht kunnen we het volgende seizoen wat meer Nederlanders in Gariepdam begroeten. Dat zou leuk zijn.
De recordverslagen van het volgende seizoen kunt u HIER vinden.
31 januari 2017
De briefing is altijd interessant, want Keith weet veel van het ZuidAfrikaanse weer. Op sommige dagen kwamen we echter al een heel eind met één blik op de ochtendhemel.
Als één na laatste gaat de JR weer de container in. Als alles goed gaat is hij in 9 maanden weer terug.
Zondag 29 januari 2017 is de laatste dag dat de vlaggen wapperen voor de briefingroom te Gariepdam. Maandag gaat de container weg en dinsdag zijn we hier helemaal alleen. De Nederlandse vlag, die halverwege het seizoen kwam, werkte aanstekelijk, zoals iedereen kan zien. Ook de andere hier aanwezige nationaliteiten wilden zich daarna niet langer onbetuigd laten en gelukkig maar, want het zag er zo veel feestelijker uit!
Wat de vlag betreft hadden de pessimisten gelijk. Op Afrikaanse omstandigheden is maar weinig doek berekend. Een uitzondering daarop blijken de vliegtuighoezen. Die staan al vijf lange seizoenen het vliegtuig te beschermen tegen UV straling, regen, hagel en zandstormen, zonder dat het ze aan te zien is. Na een paar dagen donderbuien is de kist en de kaphoes nog net zo droog als voor de regen begon. Opmerkelijke kwaliteit. Toch eens vragen of ze ook vlaggen van die stof kunnen maken.
De laatste container met de JR gaat op de trailer. In drie kwartier tijd waren alle drie de containers door deze kraan geladen en onderweg naar Europa. Er kwamen vanmorgen vier vrachtwagens. Eén daarvan is alleen maar deze takelwagen die de containers op de trailers zet. Na een catastrofe met een gecombineerde kraan/vervoers trailer, waarbij de container met vliegtuigen op Kuruman uit de takel viel, zoeken we onze toevlucht tot een wat duurdere maar zekerdere methode. Justin vertelde mij dat die zelfde takelwagen na Gariepdam direct doorrijdt naar Kuruman om de container van Gert Kalisch op de trailer te zetten. Door de lucht is Kuruman 450 km van hier. Er is kennelijk geen kraan binnen een kortere afstand te vinden.
Toytoy