14 december. Hoewel vandaag de meteo aangaf dat Gariepdam net buiten de onweerslinie zou blijven, blijkt dit niet het geval.
Vóór de briefing van 9 uur stonden de cb's al aan de hemel. Vliegen hete geen probleem te zijn, maar wegkomen wel.
Het veld werd snel omsloten door zwaar onweer. De donderslagen overstemden elkaar,
de hagel vloog ons om de oren en de straten werden rivieren. Leuk dagje om even
de websites en de formulieren bij te werken, maar ook dat lukte niet want, zoals hier gebruikelijk, schakelde het noodweer voor
de rest van de dag het internet uit. Geld opnemen lukte niet en met een creditcard kon niet betaald worden. We hebben maar een
film bekeken. Vanaf Gariepdam is het niemand gelukt om weg te komen, maar op Douglas had men meer geluk. Daar zijn nog een paar leuke afstanden gevlogen.
15 december is zwaar onweer voorspeld in de hele omgeving maar voor de 16e ziet het er weer goed vliegbaar uit. We gaan de administratie
bijwerken vandaag. Zoals ik al schreef, had de Colibri logger de 600 km retour niet helemaal gelogd. Dat kwam omdat vlak voor de
finish de batterij van de logger leeg was. De Nano3 had de vlucht wel helemaal,
tenminste dat dacht ik! Bij het invullen van de claim formulieren kon ik
echter de motorloop niet vinden. Ik start altijd de motor even voor het afvliegen.
Tot mijn schrik bleek de NANO3 de takeoff en de eerste 5 minuten van de vlucht niet gelogd te hebben.
De startlijnpassage staat er wel op evenals de rest van de vlucht. Op de Colibri staat dus de takeoff wel, maar de finish en de landing niet.
Is dit acceptabel? Ik vind strikt genomen van niet, alhoewel de hele vlucht wel gelogd is. Het probleem ligt bij Bas Seijfert, de
nieuwe voorzitter van de commissie sportzaken KNVvL.
Nu is een 600 km driehoek een vlucht die je hier vrijwel iedere dag kan vliegen en we declareren de 16e december maar weer de zelfde 600 als een paar dagen eerder. De meteo geeft gemiddelde Afrikaanse condities, 4 meter stijgen en 2500m basis. Dat klinkt mooi, maar het zegt niet veel als je een andere factor niet kent en dat is de bodemgesteldheid, (nat of droog) en de hoeveelheid dalen tussen de bellen. Na de start gaat het de eerste 80 km vlot. Dan komt er een intussen bij mij berucht stuk laagliggend landbouwgebied waar de condities altijd slechter zijn. Nu is dat extreem. Zes meter dalen en 1,5m/sec rommelig stijgen zorgen voor een groot oponthoud. We vliegen de opdracht uiteindelijk met een snelheid van 128 km/u. Niet zo snel als de eerste 600 driehoek, maar als die niet wordt geaccepteerd, dan is die 128 km/u ook voldoende voor een nieuw Nederlands record op de 600 km driehoek.
Tja, mijn twee Cambridge loggers worden door de KNVvL niet meer geaccepteerd omdat de FAI voor wereld en regionale records de integriteit van deze
modellen niet meer voldoende vindt. Voor badge flights worden ze nog wel door de FAI geaccepteerd. Deze loggers zijn een intergraal deel van mijn
navigatie uitrusting. Ze staan aan als de hoofdschakelaar aan staat en doen/deden het altijd. De NANO en de Colibri moet je eerst aanzetten voor de vlucht
en dat kan je vergeten. Wat nog veel erger is: je kan ze ook nog "niet goed aanzetten". De NANO zit op het boordnet, maar die stroomvoorziening
moet ik uitschakelen om de radio te kunnen gebruiken vanwege de storing die de voeding veroorzaakt. Niet erg, maar het is nog gecompliceerder dan het lijkt
Voor de start van de eerste 600 km had ik om de batterij van de NANO op te laden de voedingsschakelaar aan gezet. Dan gaat de logger automatisch aan.
Toen ik voor de start controleerde of hij aanstond was dat inderdaad het geval. Vlak voor de start schakelde ik die voeding uit en daardoor
ging ook de logger uit. Dat gebeurt niet als je hem met de hand hebt aangeschakeld en
ook niet als je al vliegt. Na de start had ik de radio niet meer nodig en schakelde de voeding van het boordnet weer op de NANO. Die ging toen weer aan
en toen ik voor de landing die voeding weer uitschakelde om de radio weer te gebruiken bleef de NANO aan omdat ik vloog.
Wat ook mis blijkt te kunnen gaan is het volgende. Mijn NANO vraagt na het aanzetten om een QNH. Dat moet je opgeven of wegdrukken. Doe je dat niet,
dan staat de logger weliswaar aan, maar logt niet!
De Colibri zit nu ook op het boordnet, dus een lege batterij is niet meer mogelijk. Wel moet je hem aanzetten en wat ook nog mis kan gaan is de declaratie
van de task. Als je die met de verkeerde tekstverwerker er in zet slaat het apparaat volledig op tilt. Soms gaat het goed, maar soms ook niet en dan
logt hij maar een gedeelte of helemaal niet, en/of de declaratie is ongeldig. Een bekende wet luidt:"Als iets mis kan gaan, dan gaat het vroeg of laat
ook een keer mis".
Het is vandaag 20 december en er wordt niet gevlogen. Ik hoop nog twee bladzijden aan de verslagen toe te voegen en vandaag mijn achterstand in te lopen.
20 december 2016
Zo zag het weer er uit toen we na de briefing naar huis reden en binnen een half uur brak de hel los. Normaal gebeurt dit na twaalven
Deze schildpad wandelde over de taxibaan. Op de achtergrond staat de JR geparkeerd. Waarom die dieren altijd na hevig noodweer op het asphalt kuieren is me een raadsel.
Er wilden nog wat mensen een foto maken en daarom had ik het reptiel even op zijn rug gelegd. Hij deed het letterlijk in zijn broek (schild) van angst. Na de foto's en weer op zijn pootjes ging hij er op topsnelheid van door.
Vaak ben ik om 6 uur 'smorgens al op het veld voor de nodige klusjes. Doodse stilte en een aangename temperatuur.
Zestien december. De vliegers wachten na de briefing ongeduldig op de eerste aanwijzingen voor thermiek.
Het hondje van Keith ligt laveloos voor pampus op het terras