6 december: het zou mooi weer worden vandaag, maar vanmorgen werd duidelijk dat vliegen er niet in zat. De thermiek ten zuidwesten van Gariepdam ziet er goed uit, maar op de satellietfoto is zware afscherming te zien. De bovenwind op FL120 is 30 knopen (ongeveer 55 km/u) en er wordt onweer verwacht. Bovendien, zal tegen 5 uur de omgeving van Gariep thermiekloos worden. Er is dus een stevige kans om niet meer thuis te kunnen komen. Met een turbo kan je het echt vergeten tegen deze wind. Morgen wordt de thermiekverwachting een stuk slechter en de bovenwind gaat naar de 50 knopen (meer dan 90 km/u). Ook morgen wordt het dus niets. Hoewel we hier gewend zijn dat die sterke wind er in het noorden uitloopt, is dat nu niet het geval. Pas bij Johannesburg, 600 km verder, wordt de wind minder. Ik houd me maar weer bezig met het programmeren van de radarsite waar ik mooie vernieuwingen in aan wil brengen. Het is eentonig, maar we wachten op beter weer. We hebben nog tot in februari de tijd.
8 december, volgens het weerbericht wordt het goed. Nouja, in verhouding tot wat we tot nu toe gewend zijn. Zit er een record in? Nounee, niet echt. De wind is stevig en de thermiek goed maar niet goed genoeg. Na de start gaat het boven het veld met 4 meter/sec naar 3000 meter GND. De opdracht, een 100 km retour, moet sneller dan 185 km/u gevlogen worden. Kan makkelijk boven de 200 maar met een ander soort weer. De thermiek is onbetrouwbaar. Soms slechts 1 m/sec soms 4. Voor de start is de linker computer al weer uitgevallen en de elektrische variometer blijft hangen op 1,2m/sec. De toon is wel ok. De opdracht lukt nog met een snelheid van 167 km/u, maar bij een tweede poging is het al helemaal blauw geworden de wind loopt weer naar de 50 km/u en de thermiek is ook minder. Mede gezien het feit dat ik erg nodig moet plassen, breek ik af en vlieg terug naar Gariepdam. Na de landing zet ik helemaal in gedachten de kist eerst nog op de verkeerde plaats neer. Er is nog genoeg tijd, om voor het eten de technische probleempjes op te lossen. Het computerprobleem blijkt in een stelkertje te zitten dat door corrosie zijn functie niet meer vervult. Het probleem wordt opgelost met een beetje WD40 en een stukje heel fijn schuurpapier. De hangende variometer nemen we mee naar huis en halen het ding daar uit elkaar. Met een batterijtje wordt de gangbaarheid beproefd en de meter reageert voortreffelijk. Hoe kan dat nu weer? Ding weer in zijn behuizing gemonteerd en hij blijft weer hangen.. Leuke klachten zijn dat. Bij nauwkeurige inspectie blijkt het stikkertje aan de binnenzijde van het glas aan de rand een beetje te zijn opgekruld en dat was net genoeg om het wijzertje tegen te houden. Je maakt de gekste dingen mee. Enfin, alles werkt weer en alles zit weer in de kist. Morgen wordt het weer weer slechter. Goed genoeg voor een lange OLC-vlucht maar wel met lage snelheid. Thermieksterkte en ceiling blijven te wensen overlaten.
8 december 2018
Het windkaartje van FL 120 op 6 december. 30 knopen is de sterkte
En hier het kaartje van 7 december. Hier en daar 50 knopen.
Na het wegkrabben van het vergane stickertje in het midden, liep de meter weer vrij over de schaal. Tja, het ding is 23 jaar oud. Dan kan de lijm loslaten zeggen ze..
Het restaurant bij de ingang van het dorp heeft sinds 1,5 jaar een nieuwe uitbater. De keukendeur heeft een lijfspreuk gekregen.