Het is 30 november en er valt nog niet veel te vertellen. We hebben de 25e november
het vliegtuig opgebouwd met als doel 's middags te gaan vliegen. Helaas bleek de kraan van
het watertankje in de staart lek te zijn zodat het richtingsroer er weer af moest. Kraan uitgebouwd en
nu dan ook maar de kraan uit elkaar gehaald. Het was niet lang zoeken, het rubbertje in het kraantje
was volledig vergaan. Opa kwam met een oude fiets binnenband aanzetten en dat verhielp het probleen.
Toen was het te laat om nog te starten. De hele verdere week was het weer slecht. Lage basis en zwak stijgen
bepalen het beeld, afgewisseld met regen. Verder hebben we al weer een paar uur zonder stroom gezeten en
hebben in Colesberg ontdekt dat de banken daar geen geld rekenen voor een geldopname en bovendien een normale
koers geven. Ook weer opgelost.
Helaas bleek een stuk van de mylartape van de rechter vleugel zwaar beschadigd.
Gisteren heb ik de oude tape verwijderd, inclusief de hardnekkige lijm. Dat is het meeste werk.
Morgenvroeg hebben we voor om de nieuwe
(jaja we hebben reserve bij ons!) er op te plakken. Geen haast, want vandaag en morgen is het weer niet beter.
Drie december: ik heb zowaar gevlogen. Niet omdat het weer zo vreselijk goed was, maar meer om alles uit te proberen.
Dat is maar goed ook want er waren best nog een paar dingetjes die bijgeschaafd moesten worden. Wat wel opviel was dat
ik onder alle lichtomstandigheden de LCD schermpjes van de diverse computers af kon lezen. Daar was een oogoperatie voor
nodig het afgelopen jaar, maar nu zie ik volgens de geleerden 120%. Tja, het weer blijft een beetje achter dit jaar.
Niet alleen op Gariepdam maar ook op Douglas. Gedeelde smart is halve smart. Na de start te Gariepdam had ik over het veld
direct van de sleep 6 meter stijgen. Dat was ook wel gelijk de laatste keer. Het plan was een kleine opdracht, maar na het eerste
keerpunt ben ik rechtstreeks naar huis gevlogen. We gaan nog maar een stukje Mylartape vervangen en de krassen uit de kap poetsen
die toch tijdens het transport weer zijn ontstaan. De bovenwind is boven de 50 km/u. Hier en daar zelfs ver daarboven.
Als je op Afrkaans weer wacht, is de enige oplossing je op de grond te vermaken.
Iedereen een fijne pakjesavond gewenst!!
5 december 2018
Peter had een deel van de hangaar als lab ingericht en mengde verschillende chemicalien.
Helaas! Het is weer gebeurd. Peter is enkele dagen geleden met de onderkant van de romp op het asphalt van de baan terecht gekomen. Tijdens een normale landing is een stang gebroken in het intrekmechaniek van het wiel, waardoor dit tijdens de uitloop inklapte. Voor het geval het mij ooit gebeurt, moet ik onthouden dat Peter in het repareren van dit soort schades erg handig is!
De trieste overblijfselen van de ZS-GBK die 19 november naast het veld van Gariepdam neerstortte. Gisteren wisten getuigen op het terras bij Greendoors te vertellen dat het vliegtuig op zijn laatste vlucht 210 liter water bij zich had. We wachten af wat de onderzoeksraad er van zegt.