Keith vult de zuurstofflessen voor de komende dag

Keit druk doende met het vullen van de zuurstofflessen.

Kaarttje onweersvoorspelling voor ZuidAfrika

De voorspelling voor 19 december 2013. Onweer in het noorden. Douglas volledig onvliegbaar, maar mooi weer rond Gariep.

UFO researchstation te Smithfield

Op één van de voor zweefvliegen minder interessante dagen maakten we een uitstapje naar Smithfield. De verbazing was groot toen we er achter kwamen dat Max Leenders hier zijn eigen volgstation heeft. .

Melkbus in antiekwinkeltje te Smithfield

Tijdens het zelfde uitsapje bezochten we een antiek winkeltje te Smithfield. Ik kan iedereen verzekeren dat de rommel die we daar aantroffen ECHT antiek is. Deze melkbus had de volgende spreuk er op getekend: "Life is short,Kiss slowly,Laugh insanely,Love truly, Forgive quikly".

Foto gedenkteken

Zonder in herhaling te willen vervallen, (in één van de vorige bezoeken aan Gariepdam vonden we er ook al één) konden we het op de terugweg niet laten om te stoppen bij een bordje dat ons tot nu toe niet was opgevallen. Na een klein stukje dirtroad kwamen we bij een gedenkteken op de plaats van het zoveelste door de Engelsen tijdens de Boeren vrijheidsoorlog (1899-1902) gestichte concentratiekamp. Ieder dorp dat destijds bestond lijkt er één te hebben. Dit keer werden er 1700 doden herdacht, waaronder zeer veel kinderen onder de 15 jaar. Een knappe prestatie voor een dorp met niet meer dan 3000 inwoners. Dat soort percentages werd in de tweede wereldoorlog gelukkig niet gehaald. Het trauma richting de Engelsen blijkt hier (wellicht daarom) minstens zo groot.

Onweer boven veld van Gariepdam

Na de honderd km driehoekpoging werden we omringd door grote onweders. Tijdens het parkeren van de kist hielden we het gelukkig droog. De hoezen zijn echt fantastisch en houden de kist en de kaphoes die ik er nog onder doe voor mogelijke hagel, vochtvrij.

Geparkeerde DG 808 zonder hoezen

Deze DG 808, de D-KILL, staat hier dag en nacht zonder hoezen geparkeerd en tot nu toe gaat het goed. Afgezien van het feit dat de temperatuur in de cockpit tot astronomische waarden oploopt, lijkt het mij bij een hagelbui erg riskant...

NB: Enkele dagen nadat deze foto werd genomen, werd de kist gekraakt. De propellor was kapot en dus besloot de vlieger zonder, d.w.z. motorloos, op pad te gaan. Juist in die periode moest hij een buitenlanding maken en brak daarbij de romp. Dubbel pech.... Helaas zijn en blijven buitenlandingen uiterst riskant in ZuidAfrika.