De 28e januari was voor ons de dag dat we weer naar Johannesburg moesten rijden, een tochtje van 600 km.
s'Avonds om tien voor acht vertrok ons vliegtuig. We gingen afscheid nemen van alle medewerkers die ons verblijf tot een groot succes hadden gemaakt.
Zo konden we nog meemaken dat op het vliegveld de eerste container werd opgehaald met een vrachtwagen die het presteerde om over de smalle onverharde weg
het vliegveld te bereiken. Tot onze verbazing werd ook de GPS (JS1) met aanhanger en al in een container gepakt, die volgens de aanwezigen naar
Antwerpen verscheept wordt en daarna naar Saarbrücken wordt getransporteerd.
Kennelijk wilde de verkoop (in 10 delen) in ZuidAfrika niet erg vlotten.
Nu staat de (hele) kist te koop op Segelflug.de, zonder motor, voor bijna €110.000,-.
Wat mij nog het meeste verbaast is, dat die kist met aanhanger en al verscheept wordt. Normaal gaan er 6 kisten in een container, maar in een aanhanger maar één.
Normaal kost een overtocht met retour maar €3.000,- maar met een aanhanger kom je al snel op €18000,- Voor dat geld kan je een aanhanger kopen!
Welke zweefvlieger doet zo iets? Ik vrees dat het antwoord is dat de KNVvL (ten minste een deel van) de overtocht betaalt want kernploegleden hebben het recht om gesubsidieerd
deel te nemen aan buitenlandse wedstrijden. "Training" noemen ze dat. En...., hoe kom je in de kernploeg....? Tja, daar wordt je door een groepje vrienden in gekozen....
Hoe die geldstromen geregeld zijn is niet duidelijk. Zo "vond" het afdelingsbestuur (ABZ) niet zo lang geleden
een bankrekening van de CW&S waar rond de €30.000,-
op stond. De herkomst was zelfs voor het ABZ niet duidelijk. Hiermee wil ik niet zeggen dat er gefraudeerd wordt, maar publikatie van wie wat krijgt en waarom, zou
alle onbehaaglijke gevoelens kunnen wegnemen....
In het totaal vlogen we dit seizoen in ZuidAfrika acht vluchten die eindigden met één of meer zweefvliegrecords:
Een retour van 700 km met 144 km/u, 18 meter en open klasse.
Een retour van 200 km met 163,2 km/u, 15 meter, 18 meter en open klasse.
Een FAIdriehoek van 800 km met 135 km/u, 18 meter, klasse.
Een FAIdriehoek van 750 km met 150 km/u, 15 meter klasse.
Een FAIdriehoek van 100 km met 192,6 km/u, 15 meter, 18 meter en open klasse.
Een FAIdriehoek van 500 km met 149,7 km/u, 15 meter en 18 meter klasse.
Een FAIdriehoek van 200 km met 148,4 km/u, 15 meter, klasse.
Een FAIdriehoek van 200 km met 156,4 km/u, 15 meter en 18 meter klasse.
Het was grappig te ervaren dat er van de acht, drie vluchten met een 15 meter vleugel gevlogen, doordruppelden tot in de open klasse...
Het was ook grappig dat we zonder het te willen of te merken als eerste eindigden in de ZuidAfrikaanse "speedOLC".
Die hele OLC blijf ik onzin vinden.
Het was leuk dat de 100 km driehoek ook twee nieuwe Afrikaanse Continental FAI records opleverde. De oude records werden met maar liefts 20 km/u verbeterd!
Bij leven en welzijn, gaan we volgend seizoen weer verder, want het kan allemaal nog veel sneller!
NB: Het volgende seizoen vindt U hier
31 januari 2014
Philipe druk bezig met het containervervoer van de GPS. Er zijn verschillende hulpstukken nodig om de aanhanger in de container te plaatsen.
Keith en Philipe construeren een soort rail, waarop met behulp van een onderstel met spoorwielen de hele aanhangwagen in de container geplaatst wordt.
Dit hulpstuk zorgt voor het verplaatsen van de aanhanger over de uitgelegde rails.
Het groepje helpers van het vliegveld kijkt tevreden toe hoe alles wordt geladen. Het seizoen zit er op! Graag weer tot ziens in de volgende!
De op één na laatste dag dronken we een glaasje wijn op een houten terras boven de oranjerivier.