Sleepvlieger trekt motorvliegtuig

Hoe sterk is de eenzame sleeppiloot, naar het liedje van Boudewijn de Groot "hoe sterk is de eenzame fietser"

Pieter Visser, onze sleepvlieger staat bijna dag en nacht paraat. Als er niet gesleept moet worden , dan is hij bezig met allerlei andere klusjes, zoals het repareren van de waterleiding, etc. Cumuluswolk met cirrusring

Voor de start ontwikkelde zich reeds een schitterende Cumulussaturnus boven de kop van de baan van Gariepdam. Jammer dat die wolken snel in een dood ordinaire CB veranderen na niet al te lange tijd...

Landend sleepvliegtuig

Pieter Visser landt, over de aan de kop van de baan wachtende vliegtuigen.

Twee autogiro's op het platform van Gariepdam


Bezoek van vreemde vogels. Deze twee autogiro's, of molenvliegtuigen, bezochten met veel lawaai Gariepdam. Hoewel het ontwerp heel appart is, vraag ik me toch af waarom iemand zo'n ding wil hebben. Het luchtvaartuigje vereenigt immers de nadelen van een vliegtuig en een helicopter. Je kan niet vertikaal opstijgen en de constructie van een rotor is gecompliceerd en duurder dan die van een gewone vleugel. Alleen landen schijnt vrijwel vertikaal gedaan te kunnen worden...

Instrumentenbord van de girocopter op het platform van Gariepdam

Het instrumenten bordje van één van de autogiro's. Ze schijnen niet gecertificeerd te zijn en van Duitse makelij.

Vrachtwagen takelt een container op zijn laadvlak.

Het seizoen loopt ten einde, de eerste container verlaat alweer Gariepdam. De techniek is opmerkelijk. Voordat ik mijn fototoestel kon pakken stond de container al bijna op de vrachtwagen.