Brigitte wacht buiten voor de hangaar.

Terwijl de hond van Keith reeds laveloos van de hitte op het beton ligt, wacht Brigitte op het vullen van de zuurstoffles.

Foto genomen vanaf baan 33 te Gariepdam

De kop banen 28 en 33 liggen erg dicht bij elkaar De vleugel op de voorgrond is van mijn vliegtuig dat op baan 33 staat. Baan 28 wordt meestal gebruikt (als de windsituatie het toelaat) voor de zelfstarters.

Een JS1, de GPS

Deze JS1 (GPS) wordt elders aangeboden. Delen er van zijn te koop voor in een maatschap. Hoewel het vliegtuig op Potchefstrom gestationeerd is, verscheen hij tot mijn verbazing plotseling achter mij in de rij voor de start te Gariepdam..

Foto vanuit de cockpit van de D_KRTS

Het prettige van een niet zo lange vlucht is dat alles heel rustig gaat. Alle tijd vandaag voor een poging om het honderd km driehoekrecord te verbeteren. Dat betekent ook dat er comfortabel na de sleep geklommen kan worden, omdat de termiek al in volle sterkte is losgebarsten. Het washandje dat links onder in de foto prijkt, is mijn manier om het scherm van de computer tegen de zon te beschermen. Zonder dat, zie je alleen nog maar een zwart vlak bij deze temperaturen.

V vormige wolk

Wie in voortekens gelooft kan zich hier op uitleven! Deze wolk kwam ik tegen onderweg naar mijn startpunt voor de 100 km driehoeksvlucht. Ik zag er duidelijk een Vteken in dat naar mijn startpunt wees.

Meteo kaartje van convectiehoogten ZuidAfrika


Wolkenbasis tot 18000 voet? in werkelijkheid was het 14000.

Meteokaartje met thermiekverdeling


Onder Douglas in het rode gebied, plande ik mijn 100 km driehoek. Het bleek er achteraf goed weer te zijn, maar bellen van 7 meter vond ik er niet