Tien januari nog een rondje gevlogen waarvan een niet onbeduidend deel op 500 meter. Pas bij Douglas wordt het naar het noorden toe beter, tenminste dat zegt de meteo. Tijd om een beetje bij te praten met de mensen op het veld. De GPS (een JS1 van Jonker Sailplanes) vliegt hier nog steeds rond, met een Fransman. Aan een Duitser vertelde ik dat hij te koop stond op het Nederlandse KNVvL forum. De man viel bijna van zijn stoel, want de eigenaar had hem dat ook verteld, maar er bij gezegd dat dat nog erg geheim was. Ik vroeg waarom het vliegtuig gerefinished was (nieuwe laklaag), omdat de oude lak toch niet veel ouder dan 3 jaar kon zijn. De eerste JS1 heeft immers pas in 2010 zijn BVL gekregen... De GPS heeft als bouwjaar 2011. Mij werd gezegd dat de JS1 een probleem heeft met het profiel. Dat blijkt na een jaar al in te zakken. Een vriend van mijn zegsman had ook een JS1 en die was al twee maal (!) gerefinished. Grappig, want ik las een paar jaar geleden dat de JS1 dat probleem nu juist niet had vanwege een geheel nieuw procedé. Dat stond destijds op de internetsite van de fabriek. Wat daar ook stond was dat ze met de EASA certificering bezig waren. Deze zou in 2010 zijn voltooid, maar ook dat is nog steeds niet rond. Jammer, want het is een mooi vliegtuig.
De dag van 12 januari begint nerveus. De meteo voorspelt een wolkenbasis van 5500 meter en rond en noord van Douglas zelfs een
thermieksterkte van meer dan 7 m/sec. Het enige minpuntje is dat de wind met 50 tot 60 km/u uit het westen komt op een hoogte van
4000 meter... Maar, bij Douglas is het maar de helft en even ten noorden van Douglas loopt de wind er zelfs helemaal uit.
Nog een gunstig punt is dat de thermiek vroeg zal beginnen. (tegen halfelf). Duizend km declareren heeft vanuit Gariep geen zin vanwege de wind.
Ik bedenk het volgende plan: Het 15 meter wereldrecord op de 500 km FAI driehoek staat op 162 km.u.
Dat moet makkelijk te breken zijn op zo'n schitterende dag. Om van de wind geen last te hebben,
kiennen we de driehoek zo uit, dat we een meewind component hebben op twee benen en het enige been tegen de wind in op de hoogte van Douglas ligt,
waar de wind veel zwakker is. Mijn startpunt, Strydenburg, ligt wel bijna tweehonderd km van Gariepdam tegen de wind in.
Als alles gaat zoals gepland moet er dus minimaal 900 km gevlogen worden.
Geen probleem met dit weer en zeker niet gezien het vroege begin van de thermiek... De OLC jongens verzekeren zich van een gunstige
starttijd door om halftien de vliegtuigen al op de baan te hebben, zodat de JR aanschuift als laatste in de rij. Het is volkomen windstil
op de baan, en de eerste start die om halfelf plaatsvindt, blijft direct hangen op ongeveer 700 meter. Er starten nog vier zelfstarters en dan
gaat het fout. De wind steekt op en zorgt prompt voor een menging van de onderste luchtlaag, met het effect dat alle gestartte kisten tussen de
300 en 500 meter luid brommend met hun motoren rondklapwiekten. Pas om kwart over elf wordt het enigzins vliegbaar en als
laatste in de rij start ik om 5 voor twaalf. Dat wordt krap! Maar, als het weer echt zo goed is..... Maar dat was het juist niet!
Worstelend in blauwthermiek op een hoogte van gemiddeld 1000 meter met 50 km/u wind op de neus
in een waanzinnig turbulente luchtmassa die soms de lucht uit m'n longen sloeg, kwam ik pas om kwart voor drie bij mijn startpunt aan.
Direct gestart. Tachtig km voor Douglas begonnen de cumuls en ging het met 5 meter naar 3000 m GND. Het keerpunt bereikte ik met een snelheid
van 141 km/u maar grote uitspreiding zorgde er daar voor dat goed stijgen lastig te vinden was.
Ik kwam op 500 meter en moest me uitgraven. Bovendien liep mijn track direct weer het blauw in,
waar de basis weer naar beneden dook om van het stijgen maar te zwijgen. Dat wereldrecord konden we wel vergeten
en na te hebben afgebroken was ik blij dat ik om 10 over zes weer vaste grond onder de voeten had.
De jongens op Doulas hadden een goede dag en vlogen prachtige afstanden naar het noorden. Max Leenders haalde samen met Marc van Breemen
een nieuw Nederlands record op de 900 km retour, met een snelheid van 144 km/u.
13 januari 2014
De GPS in de open hangaar van Gariepdam. Ook bij dit exemplaar is de hoofdligger in de lichtspiegeling ondanks de refinish al weer duidelijk waarneembaar.
De hekken moeten tegenwoordig altijd gesloten zijn, in verband met het vele wild en vee wat direct naast het vliegveld graast. 's Morgens voor de briefing zit opa altijd een half uurtje aan het hek, zodat de klanten niet telkens uit hoeven te stappen.
Het thermiekkaartje van 12 januari 2014. Een groot gebied met 5 tot 7 meter stijgen en deelgebieden met meer dan 7 meter.
Helaas verknoeide in het zuiden de sterke wind alle pret en bleef er niet veel meer dan 2,5 meter/sec over....
Schitterende convectie hoogten tot 18000 voet. In het zuiden bleef daar echter maar 12000 van over....
De gedeclareerde driehoek in het windkaartje van 14000 voet. Veel wind mee in het zuiden en weinig wind tegen in het noorden....