Vandaag 31 december begint het weer beter te worden. Helaas is de verre omgeving van Gariepdam in een meer veranderd waardoor in dat gebied
thermiek op voorhand nauwelijks aanwezig is. De wolken zien er prachting uit, maar meer dan 20 cm stijgen zit er niet onder. Het weerbericht is optimistisch,
en Keith laat op de briefing weten dat het noorden niet veel zaaks is maar het zuidwesten erg goed.
Als er een grote opdracht mogelijk is, dan gaat die vóór een korte, dus we declareren een 800 FAI driehoek. Het record in de open klasse staat op
136 km/u en in de 18 meter klasse op 130 km/u. Dat moet te doen zijn. Om halftwaalf ga ik over de startlijn, maar moet wel eerst naar het Noorden.
Keith had gelijk, tegen de wind in met onbetrouwbare thermiek en lage basis is geen goede zaak. De eerste tweehonderd km gaan met een snelheid van
minder dan honderd km/u en ik denk er over om af te breken. Wil je nog aan 130 km/u komen dan moet je de rest met bijna 150 vliegen, maar,
ik wil graag weten hoe snel ik het restant nog kan vliegen en dat blijkt mee te vallen. Alsof iemand de knop heeft omgedraaid gaan de laatste 100
km van het eerste been plotsklaps met 160 km/u en dat levert voor het eerste been 110 km/u op. Het tweede been gaat met 150 km/u en het derde met
160. Het was inderdaad erg goed in het zuidwesten, maar 100 km voor Gariepdam begon de wateroverlast
van de 29e mee te spelen en er moest naar thermiek gezocht worden. Anders was dat laatste been nog sneller
gegaan en had ik het open klasse record ook gepakt. Niet dus. De snelheid bleef steken op
135 km/u. Goed voor een nieuw nederlands record in de 18 meter klasse
Helaas hoorde ik na de landing dat iemand met een nimbus 4 op de baan in de landing had moeten uitwijken voor een andere kist die vlak
voor hem landde. Hij bleef weliswaar met zijn wiel op de baan, maar de vleugel steekt er wel 13 meter naast uit. En,
een ongeluk komt zelden door één factor. Omdat er nog water in de vleugel zat, dat ongelijk geloost was, zakte juist die vleugel tijdens
de uitloop naar de grond en pakte een termietenheuvel.
Grondzwaai, vleugel kapot, maar wel geluk dat de romp heel bleef.....
Voor de maand januari had ik met mijzelf afgesproken met 15 meter te gaan vliegen. Vandaag de eerste januari heb ik dan ook de
hagelwitte 18 meter tippen vervangen door die andere erg gele 15 meter exemplaren. De kist is gerefinisht, maar de 15 metertippen
waren nog in blakende welstand en derhalve heb ik die niet mee laten spuiten. Plagerige opmerkingen doen me niks. Ik zeg gewoon telkens dat
dit de nieuwe mode wordt.
De voorspelling was goed, maar ik had even geen zin om de eerste 200 km te moeten krabbelen en besloot nadat de OLC jongens op 600 meter
om elf uur in het blauw rond doolden, mijn gedeclareerde 750 km FAI driehoek maar op een andere dag te gaan vliegen. Keith zei echter
dat het goed weer was dus liet ik me over halen. Nou, dat heb ik geweten! 1200 meter basis en 2 meter stijgen waren de beste waarden.
Niet over de startlijn dus en gewoon wachten, desnoods tot de hel dichtvriest.
Om tien voor één ging ik over de startlijn voor die 750 km....
En waarempel, het was goed. Het stuk wat de vorige dag nog zo te lijden had van al het hemelwater werd nu met 138 km/u tegen de 20 km/u wind in genomen!
Het wereldrecord voor de 750 km, staat op 155 km/u voor de 15 meterklasse. Als ik de zelfde snelheden als gisteren zou kunnen halen
op de volgende benen,
dan was het mogelijk om dat te breken. Het tweede been ging met 140 km/u. Het laatste moest dan met ongeveer 200 km/u gevlogen worden.
Absoluut mogelijk op dat stuk, want dat heb ik meer gedaan over dat traject. Helaas zat het dit maal
vol met blauwe gaten en veel dalen tussen de bellen.
Dat kost tijd. Na afloop bleek ik de hele driehoek met 150 km/u te hebben gevlogen. 5 km/u te langzaam voor een wereldrecord,
maar wel een extreme verbetering van het Nederlandse 15 meter record op de 750 km FAI driehoek, dat op 112 km.uur stond.
Jobstijdingen blijven komen.... De DG 808 (D-KILL) die hier altijd zonder hoezen geparkeerd staat,
is ergens buiten geland en blijkt fikse schade te hebben. De romp is gebroken.
Keith moest zijn reparatie-werkzaamheden aan de Nimbus 4 onderbreken om hem op te halen....
2 januari 2014
Een gelukkig Nieuw Jaar gewenst van Jan en Brigitte.
De wolkbreuk van 29 december, die behalve het verpesten van de dag, er ook voor zorgde dat het in de omgeving nog dagen blank stond en daarmee de thermiek blokkeerde...
Eén van de beroemde Afrikaanse avond hemels. Het vliegtuig staat weer aan de touwen na een geslaagde 800 km recordvlucht. Foto 31 december 2013
Keith is van alle markten thuis. Hij is al meer dan 37 jaar technicus en is hier, tussen zijn normale werkzaamheden door, bezig de vleugel van een Nimbus 4 te repareren die zo onfortuinlijk op 31 december een naast de baan gelegen termietenheuvel raakte. Morgen, 2 januari, vliegt hij weer!
Eindelijk een echt goede thermiekvoorspelling. Bijna overal meer dan 4 meter. Het begon echter wat aan de late kant, maar de thermiek sterkte maakte dat goed. Een 750 km FAIdriehoek met een 15 meter kistje bleek met 150 km/u mogelijk!
Vaak fikse verschillen over betrekkelijk korte afstanden in de convectiehoogte. Meestal ook een beetje aan de optimistische kant.