Weer telaat vandaag (18 december 2014). Als je een nieuwe computer koopt en je denkt dat je alles er weer op hebt gezet,
dan kom je toch telkens wat tegen. Vanmorgen de declaratie snel uitdrukken.. Niet dus. De printer zet hem op twee bladzijden.
Ai, verkeerde office programma. Toen werkte de printer helemaal niet meer. Ach, driver vergeten....
Het weer gaf voor wat betreft Gariepdam weinig vreugde. Onweervoorspelling en weinig thermiek. tweehonderd km naar het westen zag het er veel beter uit.
Helaas blijft het een gok waar je je task gaat uitzetten, tenminste onder deze omstandigheden. Onweersbuien zijn lastig in te plannen.
Een korte opdracht leek me de meest zinvolle poging. Die werd west van De Aar gedeclareerd. Eenmaal op het veld was het al weer half elf
en de zitvleespiloten (OLC) waren al gestart. Zuid van het veld bouwde in een mum van tijd een gigantische CB op, die op de Finnen zoveel
indruk maakte dat ze subiet terugkeerden. Ik startte, en kon nog net op tijd naar het westen ontsnappen. Later vernam ik dat het op het veld weer een chaos
was geweest. Bakken water, voorbijgierende struiken, en piepende zweefvliegers die aan Gariepdam vroegen waar er nog een gaatje te vinden was.
Maar dat was er even niet. Keith adviseerde iedereen om weg te blijven van het veld. Zweefvliegers zijn rare jongens. Als ze niet kunnen landen willen ze dat
allemaal en als ze wel kunnen landen dan vliegen ze juist weg. Afijn, na anderhalf uur vliegen kwam ik aan bij mijn startpunt. Helaas lag de opdracht
in een duidelijk zwakker gebied dan dat wat ik gewend was op het traject er naar toe. Even hoogte gewonnen en daarna gestart. Het moest sneller dan
156 km/u en dat viel niet mee. Vooral het tweede en derde been bevonden zich in een gebied waar hooguit drie meter zat en dat is niet genoeg voor
dit soort snelheden. Pas bij de finish ging het beter en kon er een eindspurt uitgeperst worden, maar of dat genoeg was...?
Tja en dan is het een beetje frustrerend als je de tweehonderd km naar huis met 195 km/u aflegt. Als je alles van te voren wist...
Ik arriveerde juist nadat de weergoden waren uitgeraast en tevreden hun holen opgezocht hadden. Een lieflijk zonnetje en nauwelijks wind
was de begroeting tijdens de landing op baan 10 van Gariepdam. Op het terras stonden verschillende zweefvliegers me lachend op te wachten. Geen records vandaag, dat was duidelijk
zo meenden zij.. Na het uitlezen van de loggers bleek dit alleszins mee te vallen. 158 km/u en dat betekent een nieuw Nederlands record in de 15 meter
en in de 18 meter, op de 200 km FAI driehoek. Net niet genoeg om Max Leenders met zijn Nimbus 4 DM 26m in de open klasse te kloppen, want die heeft 160 km/u op het scorebord staan.
Nou ja, we beginnen pas.
Al met al lijkt het er op dat we alle narigheid van de eerste dagen onder controle hebben. Alleen mijn twee Cambridge loggers weigeren categorisch
ook maar één trackpoint te loggen. De GPS units die Cambridge heeft gebruikt, zijn van Garmin. Een arrogant en onvriendelijk bedrijf.
Er blijkt een soort tijdbom in te zijn gebouwd, die de werking na een bepaalde datum, gedeeltelijk blokkeert. De datum wordt niet meer op de juiste
wijze weergegeven. Helaas weet de software van Cambridge hier geen raad mee. Garmin ondersteunt de unit niet meer en laat zijn klanten doodvallen.
Verder blijft het onmogelijk om de voeding van de logger tegelijk met de radio te gebruiken. Afschermen met aluminiumfolie heeft evenmin effect als
ferrietkralen in de voedingsleiding. Het enige dat ik heb kunnen vaststellen, is dat het stoorsignaal via de antenne de radio in komt....
Ik kan nog afgeschermde voedingskabels proberen, maar dat wordt een hele klus.
We vliegen met de radio af. Alleen als die echt nodig is dan schakel ik de voeding van de logger uit, die vele uren op zijn interne batterij
voort kan..
Het weer voor morgen ziet er beter uit. Het grote probleem zal vermoedelijk de bovenwind worden die weer de kop op steekt..
We staan in ieder geval morgen wat vroeger op.
18 december 2014
Even boodschappen doen in Colesberg. Helaas niet even, want de elektronische kassa was uitgevallen
In Nederland gaat de winkel dicht als de kassa's het niet meer doen.Hier, in Colesberg niet! De kassiere noteert alles met de hand en laat voor iedere aankoop een negertje de zaak in rennen om bij het schap te gaan kijken wat het kost.
En dit is dan het resultaat. Nee, we mochten het papiertje niet meenemen, want zodra de storing verholpen was moest de kassiere alles nog eens in het systeem invoeren....
Naar het westen was het onweersvrij
200 km west van Gariepdam was het weer goed, aldus de kaartjes....