dames op het terras van Gariepdam vliegveld

Het was op 17 januari 2015 zo koud in Gariepdam, dat sommigen met dikke jassen aan op het terras zaten. Twaalf graden wees de thermometer

Sprinkhaan op  de vliegtuigvleugel

Was het vorig jaar een zwerm duizendpoten die ons bezocht, dit jaar hebben die plaats gemaakt voor een nog grotere zwerm sprinkhanen.

Keith probeert op het platform een zelfstarter aan de praat te krijgen

Helaas lukte het niet om deze zelfstarter weer met behulp van startkabels aan de praat te krijgen. Er moesten nieuwe onderdelen besteld worden en dat kostte helaas tijd. Het kost ook geld, want de huurders van een zweefvliegtuig mogen verwachten dat alles naar behoren werkt. Stress dus.

Verkeersbord met de plaatsnaam KEEROM

Tijdens één van onze uitstapjes op de thermiek beperkte dagen kwamen we deze plaats voorbij. Ik ben altijd nieuwsgierig welke historische gebeurtenissen of welk verhaal er achter zo een plaatsnaam schuilt. Mogelijk heet de volgende plaats: ;Jewasgewaarschuwt'

Opa bekijkt twee zoeven gelande helicopters

Een oorverdovend lawaai maakten deze twee in formatie landende helicopters. Ze nestelden zich enkele tientallen meters van mijn geparkeerde zweefvliegtuig, waar opa ze nieuwsgierig gadesloeg. Gelukkig is het in het algemeen lekker rustig op het vliegveld.

Een kudde (vermoedelijk) wilde bees

Het bezoeken van een safaripark is eigenlijk niet nodig als je op Gariepdam vliegt. We treffen telkens weer nieuwe soorten aan, vlak voor de poort van het vliegveld. Deze kudde zware jongens, (ik denk dat het wildebees zijn) blijven we liever ver uit de weg. Als ze er genoeg van krijgen en kwaad worden, dan blijkt een auto van niet veel meer dan pakpapier voor deze kolossen...

Meteokaartje thermiek verdeling 22 januari 2015

In het rode gebied dat zich uitstrekt onder Douglas, moet volgens de weerman meer dan 7 m/s stijgen zitten. Meestal bijkt dat er soms een krachtige bel kan voorkomen, maar gemiddeld liggen de waarden steevast veel lager. We hebben in het voornoemde gebied een 500 retour uitgezet en gevlogen. 148,8 km/u was het resultaat.