Het wordt ééntonig. Het blijft erg hard waaien boven ons hoofd. Zelfs de OLC-vliegers beginnen een afbrokkelende stemming te vertonen. Morgen, 24 december, ziet het er niet beter uit en voor het weekend wordt zelfs REGEN voorspeld. Nee nee, geen onweersbui, nee, steady regen. Erg ongebruikelijk voor Afrika omstreeks deze tijd. Maar, er werd wel hoopvol bij gezegd dat het om een erg lange termijnvoorspelling ging,
Weinig verandering in het weer. Hooguit dat die ene cumuluswolk die zich de laatste dagen nog sporadisch liet zien nu ook verdwenen is.
Kurkdroge atmosfeer, veel bovenwind, erg turbulent en thermiek die bestaat uit wilde turbulente stoten waar je soms niet meer dan 1,5 m/s
van overhoudt. Dat is de situatie in het kort. Voor vandaag toch maaar een opdracht gepland. Een smalle strook langs het 80 km NW
van Gariepdam gelegen stuwmeer is volgens de meteo het beste stukje in de omgeving. Een retour was eigenlijk de enige optie.
Zoals ik de afgelopen jaren al meer heb gezegd: retours vliegen is niet mijn favoriet. Daar heb je nu eenmaal bergketens voor nodig
met veel wind uit de juiste richting. We declareerden tegen beter weten in een 400 km retour met als start het Gariepdammer vliegveld en
sloten achter de OLC jongens aan op baan 33. De heren begonnen (terecht) echter heel laat met starten, zodat mijn optimale starttijd helaas voorbij ging.
Om kwart voor twee rolde ik dan toch achter het sleepvliegtuig over de baan en bereikte de minimale vliegsnelheid. Jammer dan, de sleepvlieger
annonceerde "abording take-off" en na nog eens honderd meter stonden we weer stil. Vervelend, want een Schempp-Hirth vliegtuig kan met water in de
vleugel nu eenmaal niet op een tip liggen zonder dat het er uit loopt. Ik had dus haast om uit te stappen. Dat vraagt ook om problemen natuurlijk,
als je met twee drinkwaterslangen, een parachute, een brillekoordje en een zuurstofslang in het reine moet komen. Toen de knoop ontward was, lag er een
behoorlijke plas water op de baan. Verontschuldigingen van Keith, die met zijn buggy aan kwam sjeesen. Om de één of andere reden haalde de motor
van de sleepkist zijn vermogen niet waarna de sleepvlieger de start afbrak. Prettig dat hij dat netjes op de baan deed en niet op 10 meter hoogte
voorbij het eind. De vertraging bleek gelukkig beperkt en vlogen we dan toch om 2 uur. Bij mij gaat de lol er snel af
als je 100 km na het passeren van de startlijn met 4 tot 6 meter dalen bijna 2000 meter kwijt bent en zelfs aan motor starten en water lozen moet gaan denken.
Als je dan 1.5 meter stijgen krijgt, dan moet je dat maar aannemen. Waar je aan begint moet je afmaken is mijn devies,
dus ijzerenheinig doorgevlogen en het keerpunt gerond. Om vijf voor zes waren we weer boven het vliegveld en hadden een snelheid van 123 km/u. Nog niet
eens zo gek voor dit weer.
De kerstmaaltijd vond dit jaar plaats aan de Oranje rivier in het restaurant van wash-Bank lodge. De lodge heeft een nieuwe eigenaar, die probeert
om zweefvliegers te trekken. Door middel van een pasje met foto, dat we kunnen laten aanmaken bij de politie!? kunnen we vanaf heden een aantrekkelijke
korting krijgen.
Keith kwam pas halverwege de maaltijd aanzetten.
Hij had nog een uurtje aan de motor van de sleepkist gesleuteld..
25 december 2014
Van Jan en Brigitte
sMorgens rond 6 uur vogels voeren in de tuin. Gewone huismussen, maar ook exotisch gekleurde exemplaren die er op wijzen dat je toch echt in Afrika zit.
De sleepvlieger inspecteert het sleepvliegtuig voor de aanvangende vliegdag
.Voordat je zelf start is het leuk om van de voor je startende kist een filmpje te schieten. (baan 15 Gariepdam)
Het sleepvliegtuig komt met grote snelheid in tegengestelde startrichting de kabel afwerpen