Zeventien en achttien januari. Het is blauw en vochtig de basis is laag en het is erg warm in de cockpit. sMorgens is het zo koud dat we met een bodywarmer en
truien ons staande moeten houden. Door mij is er niet gevlogen deze dagen en achteraf lijkt dat een erg goede beslissing. Op de OLC site is
het geweeklaag niet, of juist wel, van de lucht. Weing stijgen, snelheden die soms onder de 50 km/u liggen en sommigen moeten ook nog de motor starten.
Vrijdag 23 januari is voor mij de laatste dag en ik had de moed al opgegeven, maar nu verzekeren de meteomannen me dat dinsdag en woensdag
nog goede condities te verwachten zijn. Er zit niets anders op dan de moed er in te houden.
Vandaag ontving ik dan toch nog, na zeven dagen, een ontvangstbevestiging van mijn op 11 januari gevlogen 400 km retourrecord. Dat is dus in orde nu.
Vandaag 19 januari is de voorspelling voor de verandering niet echt gunstig. Vooral het tijdstip waarop de thermiek begint ligt voor Gariepdan erg laat.
Op de briefing schat men dat er tegen halftwee boven gebleven kan worden. Na zoveel dagen aan de grond lijkt het me toch wel weer leuk om te gaan vliegen.
De 400 km driehoek in de 15 meter klassestaat nog altijd op 129,8 km/u. Dat heeft een voorgeschiedenis. Op 4 januari 1999 vloog ik destijds in Australie
die afstand met bijna 152 km/u. Dat was toen met een 18 meter vleugel. In dat jaar vloog ik ook mijn FAI duizend kilometer in de vorm van een retour.
Op de zelfde dag vloog Gerrit Kurstjens ook een 1000 retour. Die van mij was 1013 km en die van Gerrit 1004. Dat gaf destijds opwinding. Iedereen zei
tegen mij dat Gerrit het afstandsrecord zou krijgen want hij was eerder geland dan ik en daarom moest ik zijn record met minimaal 10 km verbeteren.
Ik claimde echter dat record en kreeg het ook. De FAI geeft het record aan degene die op de zelfde dag de beste prestatie leverde.
Tja , dat vond Gerrit niet zo leuk en die nam het volgende jaar wraak
Hij verbeterde al mijn records van 1999. Het gevolg was dat de 400 driehoek door Gerrit met zijn Nimbus 4 op 161 km/u werd gezet. De kans om met 15
meter die records te pakken was daarna dus niet zo groot meer. Vijftien meter stond op 130 km/u 18 meter op 152 en open klasse op 161 km/u.
Vandaag is er volgens de voorspelling weinig eer te behalen, dus ik declareer maar een 400 km FAI driehoek. Die 130 km/u moet kunnen
Al snel blijkt de voorspelling maar al te waar. Om twee uur lukt het mij op 1000 meter boven de grond te starten, nadat ik er een uur
over gedaan had om die hoogte te bereiken. We zitten in Gariepdam een beetje in de verkeerde hoek op dit moment. Op Douglas bleek het
een paar uur eerder al mogelijk om af te vliegen en met aanmerkelijk betere condities. Alhoewel de voorspelling "blauw" was,
bleken er toch af en toe wat cumuls te ontstaan.
In het blauw was het echter niet best. Ceiling 1500m en 2m/sec stijgen. Een voordeel was dat er vrijwel geen bovenwind stond. Tot mijn eigen
verbazing blijkt de snelheid helemaal niet zo slecht! Als dan het laatste been ook nog goed ligt, is een nieuw 15 meterrecord binnen handbereik.
Vervelend dat we de laatste dertig kilometer telkens weer onder het glijpad duiken. Frequent 4 tot 5 mater dalen over grote afstand en alles blauw,
is daar de oorzaak van. Ik moet nog draaien op de final glide. Jammer. Maar, de snelheid blijkt
na de finish toch nog bijna 142 km/u! Niet slecht voor zo'n dagje. Het oude 15 meter record is daarmee met 12 km/u verbeterd.
En, Morgen wordt het beter!!
19 januari 2015
Onderweg naar het vliegveld komen we telkens weer de grappigste creaturen tegen. Dit is ook de reden dat we de poort altijd goed achter ons dicht moeten doen. Springbokken zijn in staat om op de startbaan tussen het slepende motorvliegtuig en de zweefkist door te rennen.
Het weerbericht voor heden: "NAT" vooruitzichten voor morgen: Nog natter.
Max Leenders en ik hebben net als vorig jaar weer een continental record aangemeld. Hopelijk met meer succes. Vorig jaar had ik weliswaar IGC-loggers bij me, maar geen van de drie was nog goed genoeg voor een wereld of continental record. Max vroeg een record aan met een snelheid die lager lag dan het voorgaande. In de herkansing zeg ik maar..
Nadat de meeste vliegers al weer naar huis zijn afgereisd, en de vliegtuigen alweer deels in de container staan, ziet het er eenzaam uit op het vliegveld. Alleen de JR met zijn korte 15 metervleugel staat nog aan de noordzijde geparkeerd. Hier in de ochtendzon.