Aldus de meteo over 25 december. Oja, je zou het door de opwinding over zulke prachtige voorspellingen bijna vergeten, de wind is ook nog 20 km/u harder.
Daar komt nog bij, dat ik die prachtige waarden met een korreltje zout neem. Het zal wel weer sterk verwaait zijn en nog turbulenter dan gisteren.
Tweehonderd en vijftig kilometer NW van ons is er nauwelijks (boven)wind. We zullen zien wat de jongens die vanaf Douglas vliegen er van maken.
Daar moet er iets moois uit te halen zijn. We lezen het vanavond wel op de OLC.
27 december; eergisteren zijn alleen de Russen gaan vliegen. Die vliegen altijd. Een instructeur en telkens weer een andere betalende leerling.
De rest hield het, net als ik, voor gezien. En, vandaag, zitten we echt in de regen die al uren lang onafgebroken met bakken uit de hemel komt,
zodat horen en zien je vergaat. We zijn dus maar weer even heen en weer Colesberg gereden waar we wat geld uit de automaat trokken, een nieuwe
12V 7 Ah reservebatterij kochten voor 17 Euro en Brigitte de kleermaker opdracht gaf een nieuwe rok te maken voor 35 Euro inclusief de stof.
Jammer eigenlijk dat ik niet rook, want een pakje sigaretten kost hier maar één Euro. Er schijnen nog altijd verslaafde zweefvliegers
te zijn die hun vliegtuig bij de terugreis vol met sigaretten stouwen. Ik heb me laten vertellen dat dat niet zolang geleden
resulteerde in een vertraging van zes maanden voor het afleveren van de container. Van je collega's moet je het maar hebben.
We wachten op beter weer..
28 december zwakke thermiek en lage basis. Niet gevlogen.
Vandaag 29 december eigenlijk zeer matig weer. Het is vochtig, dus wel cumulus. Maar de basis is volgens de meteo gemiddeld 1600 meter
en de thermiek maximaal 4 meter. Daar gaat de daalsnelheid van de kist nog vanaf, dus drie a drieen een halve meter hou je over.
Het breken van de huidige records vraagt iets meer.. Echter, het is best leuk eens te kijken hoe snel het kan en er staat in de 15 meter
klasse nog een 400 km driehoek op 130 km/u. Dus, wie weet... De grondwind kwam uit het oosten, over het stuwmeer en dat zorgde voor een
flink thermiekgat. Om vijf over twee gestart van af 1300 meter en het eerste been tegen een zwakke wind ging met 110 km/u. maar, het
werd beter! Op het tweede been zelfs een bel met 4 meter naar 2500 meter. Helaas waren ze moeilijk te vinden. Door de vochtigheid losten de
wolken niet op. Of er uberhaupt stijgen onder zat was dus een gok. Desondanks lukte het tweede been met 127 km/u en het laatste been, vanaf
De Aar naar Gariepdam staat in het algemeen bekend als een racetrack. Ook vandaag bleek ik lang rechtuit te kunnen vliegen zonder noemenswaardig
hoogteverlies. Helaas moet je wel een keer weer omhoog en daar wrong hem nu juist de schoen. Meer dan 2 meter kon ik niet vinden, en bovendien
werd de thermiek zwakker en zwakker. Twintig km voor de finish leek een kleine verbetering van het record nog mogelijk, maar ik had iets te ver doorgeperst.
Door een kleine omweg te nemen had ik weer hoogte kunnen winnen, maar dat zou waarschijnlijk de snelheid net te veel gedrukt hebben.
Dus, voor het stoutmoedige gekozen en gewoon rechtstreeks naar het finishpunt gestuurd. Helaas, dat gedeelte bleek thermisch dood en ik was gedwongen
om op 200 meter de motor te starten. De totale snelheid bleek 131 km/u, maar dat had ik nooit gered naar de finish. Jammer dus, maar het was een leuke vlucht
en tot het laatste moment zat er een kansje in! Morgen wordt het iets beter zeggen ze.. kortom, morgen is er weer een dag.
Eén van de duitsers vertelde me dat hij er halverwege al onderuit was gezakt. Hij vloog met een gehuurd vliegtuig en
was nog niet zo thuis in de elektrische schakeling van de kist. Toen hij op 150 meter de motor wilde starten ging alles op tilt en daarna uit.
Hij bleek op de motorbatterij gevlogen te hebben. De motor zij sput, spupsput, aarzelde, en sloeg gelukkig nog net aan.
Hij had nog het zweet op het gelaat toen hij het vertelde.
29 december 2014
Tekenend voor het weer. Deze in volle bloei staande boom die naast de ingang van het vliegveld staat/stond heeft de vliegende storm niet kunnen doorstaan en staat ongewild symbool voor de trieste zweefvliegomstandigheden van de laatste week
Lawaai op de vroege morgen. Een arbeider begint gaten in ons bordes te hakken, waar we normaal van de de ochtendrust genietend, het ontbijt nuttigen..
Kort na het zo onrustig begin van de dag komt een chef uitleggen dat onze verhuurster onze klaagzang ter harte heeft genomen en opdracht heeft gegeven tot de aanleg van een fonkelnieuw, 7 kilowatt noodagregaat, ruim voldoende om ons hele huis, inclusief koelkasten airco's en computers probleemloos van elektriciteit te voorzien. De vele stroomstoringen behoren wat ons betreft nu tot het verleden
De cassière bij de kleermaker was blij verlegen dat ik een foto van haar nam. Zag waarschijnlijk een carrière als model opdoemen.
Het ging echter natuurlijk om de tekst achter haar.
Grappig is ook dat je daar gewoon een kleermaker een opdracht kan geven zonder de geringste aanbetaling. Geen adres of telefoonnummer hoefden we
achter te laten..
Het kaartje klopte voor de verandering erg goed vandaag. Opvallend is dat het telkens bij Douglas aanmerkelijk beter is. Minder wind, hogere basis en krachtigere thermiek!