Gisteren had ik gemerkt dat de kracht voor de besturing van het hoogteroer ongelijk was. Nauwelijks merkbaar, maar
ik ken mijn vliegtuig en dit was niet normaal. Hoogteroeren zijn belangrijk, dus kuip er uit en alles nalopen. Het probleempje werd gevonden
en uiteraard was Keith degene die alles weer in 10 minuten voor elkaar had. De staartbatterij had een veel te lage spanning, dus terug naar huis
om dat ding nog een paar uur te laden. Lak beschadigingetje bij de staart. Keith heeft al aangekondingd dat even te verhelpen.....
Onbetaalbaar die man!
Het 400km FAI driehoekrecord voor 15 meter staat op 130 km/u. Dat is hier makkelijk te verbeteren. Altijd leuk om tijdens de proefvlucht van het seizoen
gelijk een recordje mee te pakken. Helaas ben ik erg laat op de baan door alle kleine pechjes en kom er achter, nu er water in de kist zit,
dat de bandenspanning echt te laag is. Geen nood even het kleine handzame compressortje aansluiten en.... niks dus! De hoge druk slang is lek.
Bij het loskoppelen breekt de kunststof slang in meerdere stukken uit elkaar en ik moet denken aan iemand die altijd weer schrijft: "Wie kunststof
kent, die neemt metaal"! De helpers van Gariepdam arriveren snel met een ander compressortje, maar het is ondertussen heel erg laat.
Zeker gezien het feit dat mijn startpunt 200 km van Gariep ligt. (het weer rond Douglas is weer eens veel beter, zoals gewoonlijk).
Batterij van de logger is leeg! Ik had dat ding toch vol uitgeschakeld? Gelukkig heb ik in de kist een voedinkje geinstalleerd, dus ook dat probleem
wordt succesvol bestreden. Sh*t!!! De radio blijkt onbruikbaar en produceert een oorverdovend geraas. Vreemd, nooit last van gehad.
Echt geen tijd meer voor dat euvel, dus, vliegen!! Die opdracht kon ik wel vergeten, maar gelukkig was het toch niet gelukt want het
weer was marginaal. Pats, computer gaat op zwart. Batterij leeg, ondanks het feit dat hij ook op boordstroom zit geschakeld...
Gelukkig heb ik een reservecomputer mee, dus die wordt morgen ingebouwd. Na de landing bleek het radioprobleem van
een geschakelde voeding van een logger te komen. We zetten morgen een ferrietkraal in de leiding die het ding van spanning voorziet.
Eventueel nog een C-tje en het probleem moet dan verholpen zijn...
Helaas waren dit niet alle moeilijkheden, maar ik vrees dat het verhaal saai wordt als ik ook die ga benoemen.
De meteo is morgen voor Gariepdam beslist optimistisch, we hopen er het beste van.
De narigheid is nog niet over. Mijn laptop heeft een kapotte ventilator en mijn twee Cambridge loggers registreren geen data meer...
Gelukkig doet de Flarm het nog wel.... Er schijnt iets met de registratie van de datum van Cambridge aan de hand te zijn.
Het weer was vandaag beter voorspeld dan het was. Vooral de bovenwind die soms meer dan 50 kmh was gooide roet in het eten.
Nu had ik maar iets meer dan 130 km/h nodig voor een recordverbetering, maar dan moet er met die wind wel wat meer thermiek zijn.
Soms zat er 5 meter maar regelmatig niet meer dan 2,5.. Bovendien lag mijn opracht iets te ver naar het noorden, precies in een zwak gebied.
Desondanks lukte het op die 400 iets meer dan 128 km/h te vliegen, waarmee ik wel tevreden mocht zijn.
Net geen record, maar het was pas de tweede vlucht en al dat gezeur er omheen leidt ook wel wat af. Morgen is de voorspelling slecht.
Op naar Bloemfontein om een nieuwe laptop te kopen want zonder computer werkt er niets meer in deze tijd
16 december 2014
15 decenber en het weer ziet er zo uit. Tijd voor een ritje naar Bloemfontein om een andere laptop aan te schaffen. Ik weet niet hoelang mijn (zeer) oude het nog volhoudt, zeker niet zonder ventilator.
Kochten we vorig jaar langs de weg een molentje in Colesberg, Bloemfontein overtreft alles. De grootste leek me wel wat, maar Brigitte voorzag problemen op het vliegveld bij de terugreis. Tja, dan maar niet!
Echte Afrikaanse kunst, tenminste, dat zeiden ze. Nelson Mandela met communistengroet en, naar ik vermoed, bischop Tutu er naast. Je kan hier van alles vinden langs de weg.
Brigitte wilde graag een houtschaal kopen en vond de prijs een koopje. Gelukkig kon ik nog net ingrijpen en uitleggen dat afdingen hier echt noodzakelijk is. De schaal wisselde uiteindelijk van eigenaar voor een bedrag dat ongeveer de helft was van de vraagprijs. Dat was nog veel te veel want de koopman bleek behoorlijk in de wolken toen we vertrokken. Ach, een dag is goed besteed als je iemand blij gemaakt hebt zeg ik maar.
Keith, de chef van het vliegbedrijf te Gariepdam, vierde vandaag, 16 december, zijn 50e verjaardag. Van harte gefeleciteerd.