7 januari bevinden we ons onder een dikke cirruslaag. Bijna niemand vliegt. Ik stel de beslissing nog zo lang mogelijk uit,
Maar een opdracht plannen is gewoon niet mogelijk. Althans niet met veel kans op succes. We blijven aan de grond. Volgens de meteo was het echter
weer kastelenweer.
Vandaag 8 januari lijkt de meteoinformatie wel een flipperkast. Eerst matig tot goed stijgen in een groot gebied, dan plotseling na 8 uur
een update die er gans anders uitziet. Meer dan 7 meter stijgen in een wat kleiner gebied met een thermiekloze strook die het 7m/s gebied
omrandt. Weer te onzeker voor een grote opdracht. Van arremoede plan ik maar weer die 100km FAI driehoek.
Er hangt weer bovenbewolking bij Gariep. Omdat ik niets van het weer begrijp ga ik naar de briefing. Terwijl Brigitte naar het weer luistert, maak ik
vast het vliegtuig klaar. Helaas begrijpen de meteomannen er ook niets van en ik besluit om in ieder geval te gaan vliegen. Mijn startpunt heb ik
130 km van Gariep in de buurt van Douglas gekozen.
Om halfdrie gaan we over de startlijn. De driehoek ligt grotendeels in een blauw gat. Soms denk ik wel eens dat ik daar een neus voor heb...
Het stijgen is niet goed maar zeker ook niet slecht. Rond de vier meter is frequent te vinden. Helaas zijn er ook flinke stukken met 3 tot 6 meter dalen.
Ik maak de driehoek af en win hoogte voor een nieuwe poging. Die gaat beter. Helaas heb ik geen geavanceerde computers aan boord
(mijn final glidecomputer is intussen 25 jaar oud )en weet ik dus niet hoe snel het was. Het lukte echter niet om hoog te blijven en dat kost tijd.
Na de finish besluit ik nog een keer te starten. Het is kwart over vier. Nu gaat het veel beter en ik schat tegen de 200 km/u gevlogen te hebben.
We vliegen naar huis en lezen de loggers uit. Voor een 18 en 15 meter record moet het sneller dan 162 km/u en voor een open klasse record sneller dan 191 km/u.
De eerste run blijkt met 172 km/u gegaan te zijn. De tweede run met 177km/u en de derde met 188 km/u. Ik was duidelijk moe de laatste run en had mijn starttijd
niet goed onthouden. Bovendien denk ik dat er een hogere snelheid in gezeten had... Desondank, zijn de laatste twee runs goed voor een nieuw
Nederlands record in de 15 meter en 18 meterklasse en een Nieuw Afrikaans regionaal record! Dat regionale record geldt voor open en 15 meterklasse.
Alleen de Belgen hebben in Namibie een openklasse record gevlogen met een EB 28. Een super open klasse vliegtuig met 28 meter spanwijdte.
Als dat erkend wordt en daar ben ik van overtuigd, dan blijft het voor mij bij een 15 meter record. Het huidige 15 meter record staat op naam van
Makoto Itchikawa met 172 km/u. Met die 188km/u van mij moet het dus gaan lukken
8 januari 2015
Astrid Roberg, maakt haar vliegtuig startklaar. Voor zover ik weet is zij hier het enige vliegende meisje. Ze vliegt zeer verdienstelijk en is instructrice bij haar club in Duitsland
Manfred ( de man die onze containerplaats ter beschikking stelde) kijkt geinteresseerd toe hoe Astrid haar cockpit inruimt.
Even uitrusten voor de thermiek begint en iedereen weer door elkaar rent.
Tafreel op de vroege morgen. De bemanning vult water en controleert de motor voor de komende dag.