De stemming raakt bedrukt. Dertien en veertien januari was het vliegbaar maar ik had er niet zoveel zin meer in. Extreem hoge onweers waarschijnlijkheid,
gekoppeld aan matige stijgwaarden. Klaus Engelhart vloog met zijn nimbus nog een aardig stukje maar was na de landig uitgeput.
De 15e januari had ik wel zin om te vliegen maar ook dan was de onweersverwachting voor ons hele gebied erg ongunstig. Omdat ik ergens een nieuwe opdracht
bedacht en uitgezet had, leek het mij leuk die een beetje te verkennen. Het startpunt dat 130 km van Gariep ligt besloot ik maar eens te gaan bekijken.
Er was toch niets anders te doen. Maar, het leek me wel een voorwaarde dat het mogelijk was om weer op Gariepdam te kunnen terugkeren. Dus, na het vliegklaar maken van de kist
maar eens lekker onder het prieeltje een glaasje cola gaan drinken en zelf de ontwikkeling van het weer bekijken. Die ontwikkeling viel reuze mee!
Pas tegen halftwaalf ontstonden er leuke cumuls die niet direct neiging vertoonden on door te schieten. Ook enkele andere vliegers kregen haast.
Zo kon het gebeuren dat ik rond halféén richting startpunt dobberde. Max twee tot drie meter, dat tegen halftwee soms zelfs 4 m/s werd.
Bij het startpunt aangekomen bleek er CB opbouw te ontstaan. Dat ging snel, heel snel. Omgedraaid en terug naar Gariepdam dus. Grappig dat het zo snel gaat dat
je 130 km lang niet meer onder de schaduw van het CB aambeeld uitkomt. Het vliegveld was vrij van onweer, maar in de omgeving was het al weer flink zwart.
Het was een leuk vluchtje en we zagen kans alles weer netjes in de droge hoezen te krijgen voordat de eerste spatten vielen.. Tijdens de rit naar huis
ging het er weer ruw aan toe. Aanhoudende bliksemschichten rond een slurf van een windhoos sierden de hemel.
Tja en dan is het vandaag al weer 16 januari. Het weer is leuk voor een uitstapje maar vliegen doet niemand. De wolkenbasis is extreem laag, de lucht extreem
vochtig, de thermiek extreem zwak (1m/sec) en er staat een bovenwind van 150 km/u. Zoals ik al schreef, de stemming raakt bedrukt. Zeker als we in aanmerking nemen
dat het morgen zo mogelijk nog ongunstiger wordt. Niet leuk voor enkele Duitsers die hier voor één week een dure kist gehuurd hebben.
Ook de teams die ondertussen al weer naar huis gingen waren teleurgesteld over de laatste weken. Vorig jaar was het zo verschrikkelijk veel beter!
Overmorgen wordt het wel weer een goede dag. Dat is althans de mening in de wandelgangen. Daar kijken we dan maar naar uit
Jammer is ook dat de KNVvL geen antwoord meer geeft op de laatste vooraanmelding van het gevlogen 400 km retourrecord.
Die vooraanmeldingen moeten binnen 48 uur na de vlucht verstuurd worden. Ik doe dat altijd op de zelfde dag en vraag om een ontvangstbevestiging.
Ondertussen heb ik al driemaal de vooraanmelding verstuurd en ten einde raad de CSZ ook nog via hun websiteformulier benaderd. Taal noch teken....
Ik geef het op en wacht maar af.
Het afdelingsbestuur zoekt volgens hun website "bestuurders". Gebrek aan kennis en ervaring geen probleem.
16 januari 2015
De Franse vlag hangt hier al enige dagen half stok. Schijnt iets te maken te hebben met een ruimhartig asielbeleid, cartoons, Mohammed, Allah akbar, en meer van dat fraais.
Het is voor enkele collega's al weer inpakken geblazen. We zijn nu weer twee dagen nat geregend en de hoezen moeten echt droog de container in, want anders zien ze er bij aankomst heeel anders uit.
Veertien januari. Zeer vochtig, regenachtig en weinig thermiek.
Actualy there is no need for a briefing today...It is just plain shit!! Aldus Keith en Klaus op 15 januari 2015.