26 januari. Er is onweer voorspeld maar dat is niet zo interessant meer, want het is grote inpakdag.
Alle kisten die nog op Gariepdam vliegen moeten vandaag in de container. Het waait stevig. Mijn kist
moet als één na laatste in de container en is gelijk aan de beurt, want de eerste drie zitten er al in.
Het hangslot van de container moet opengeknipt worden omdat niemand de sleutel heeft. Jason en Marcel de sleepvlieger helpen mee met afbouwen.
Als de vleugels van de kist gedemonteerd zijn, waait de wind de romp ondersteboven maar vele handen voorkomen dit
nog net op tijd. Ook ik neem een sprint om in te grijpen, maar zie in mijn enthousiasme de vleugelwortel
van de linker vleugel over het hoofd die netjes op twee autobanden naast de romp ligt en maak een noodsmak. Schade blijft beperkt tot een
opengeschaafd been. Ook mijn 15 meter tippen, zorgen voor wat problemen. Er is geen bevestiging voor in de container en Marcel en ik
moeten een acceptabele oplossing bedenken. Inmiddels wordt de hele omtrek van het veld zwart van de heftige onweders en de mensen
die de laatste romp naar binnen schuiven hebben haaaast>>>>. Susan, onze verhuurster die ook alle andere
zweefvliegers van accomodatie voorziet, heeft besloten een afscheidsmaaltijd te organiseren en Brigitte is de kok.
Het gaat om een beroemd recept van haar en ik ga haar thuis helpen om het vlees en de knoflook te snijden.
De maaltijd vindt plaats bij ons thuis onder het grote afdak, waar de donderbuien een oorverdovend geraas op achterlaten. Oergezellig!
Het smaakt buitengewoon en sommigen scheppen drie maal op. Van de vleesberg blijft nauwelijks iets over.
Het weer was dit seizoen 6 weken lang rond Gariepdam Europees te noemen. Basis 2000 meter of lager, veel wind en
2 m/sec stijgen. Begin januari ging het beter en waren vooral in het noorden enkele prachtige dagen waarin
enkele zuidAfrikanen o.a. een wereldrecord vlogen op de 1250km FAI-driehoek met meer dan 166 km/u!
Het is, een uitzondering daargelaten, ten Noorden van Douglas (250 km noord van Gariepdam) bij goede weersomstandigheden beter.
Hogere basis weinig wind en krachtiger thermiek. Dat weet ik al jaren, maar Gariepdam is gewoon gezelliger en veelprettiger vertoeven.
Nu staan zo langzamerhand de records echter hoog en om die toch te kunnen vliegen zullen we een andere locatie moeten zoeken.
De oogst van dit seizoen mag er overigens nog best zijn:
Nieuw Nederlands record op de vrije retourafstand in de 15 meterklasse van 901 km. 15 meter klasse
Nieuw Nederlands record op de 400 km FAIdriehoek, met 146.6 km/u 15m klasse
Nieuw Nederlands record op de 700 km FAI driehoek met 146 km/u 15 meter klasse
Nieuw Nederlands record op de 600 km FAI driehoek met 146 km/u 15 meter klasse
Nieuw Nederlands record op de 500 km retour met 156 km/u 15 meter klasse en 18 meter klasse
Normaal zou deze bladzijde van de recordverslagen de laatste moeten zijn van dit seizoen, maar dit keer ligt
het in de bedoeling er nog een bladzijde aanvast te knopen. Er ligt namenlijk een uitnodiging van Jonker Saleplanes
uit Potchefstroom en we zijn "very, very welcome". We gaan dus de fabriek van de JS3 bekijken waarmee dit
seizoen vanaf Potchefstroom maar liefst drie vliegers te gelijk met een 18 meter uitvoering in de open klass een wereldrecord met 166 km/u op de 1250 km driehoek
neerzetten!
Ik moet toegeven dat ik meer een Schempp-Hirth fan ben. Die fabriek heeft vele tientallenjaren ervaring en bouwt
super goed presterende zweefvliegtuigen gekoppeld met een oerduitse degelijkheid. JS had daarintegen in het verleden
een paar nare ongelukken waarvan minstens één aan het vliegtuig lag. Ook het profiel bleek erg kort in vorm te blijven
en vaak na een jaar al naar de knoppen. Dat gaan we voorleggen aan de constructeurs van JS, met de vraag
of ze dat al onder controlle hebben. Wordt dus vervolgd!
29 januari 2018
Een foto van de container naast ons waar vele grijsaards nog aardig wat kracht op blijken te kunnen brengen.
Hoewel we de hele dag de tijd hadden om twee kisten in de container te pakken, ontstond er toch nog stress. Het zag er even naar uit dat het veld binnen tien minuten zou wegspoelen. Dat gebeurde wel, maar het duurde nog een uur voordat het zover was.
Susan bood alle vliegers een afscheidsdinee aan, dat Brigitte moest klaar maken. Het resultaat was excellent.
Het smaakte iedereen voortreffelijk. De wijn en jagermeister waren ook aanwezig en zorgden er voor dat het de volgende dag tot in de middag rustig bleef..