Het is nu 2 december. De laatste tien dagen heb ik vaak gevlogen, met als uitgangspunt fantastische weerberichten.
Fantastisch, bedoeld als komende uit het brein van een fantast.
Het probleem is weer als vanouds. November heeft voor het zuidelijk gelegen Gariepdam meestal veel wind in petto en
dit seizoen is het helaas niet anders. Ook het 250 km NW gelegen Douglas heeft er nu last van. De thermiek voorspelling is
meestal veel te optimistisch en ik zou met de helft van de opgegeven waarden al behoorlijk tevreden zijn geweest.
Een kort overzicht van de gebeurtenissen:
23 november gestart voor een 400 retour vanaf Gariepdam. De eerste helft was volgens de meteo goed en de tweede helft extreem goed.
Het bleek andersom. Veel wind tegen en matig stijgen in de eerste helft en toen dan eindelijk het goede gedeelte moest komen,
werd het alleen maar turbulent en ging het plafond ook nog eens naar beneden. Afgebroken dus....
26 november. Meer dan 6 meter stijgen naar 4000 meter zegt de meteo. We plannen een 600 FAI driehoek die inderdaad rondgevlogen wordt.
Helaas is het laatste gedeelte van het eerste been erg slecht. 1200 meter maximaal en een half tot anderhalf metertje stijgen in het blauw.
Totale snelheid over de driehoek: 109 km/u...
27 november. Even voor 12 uur gestart voor een wat langere vlucht. Helaas bleek het in de buurt van Gariepdam niet mogelijk om boven te blijven.
Na 56 minuten stond ik weer aan de grond! Vanaf Gariep ging niemand nog vliegen.
28 november. Zelfde verhaal als 23 november. Na 92 km afgebroken. Bij aankomst te Gariepdam stond een leuke wolkenstraat naar het zuiden.
Even 150 km (75 km heen en weer) gevlogen met meer dan 170 km/u.. Raar weer, plaatselijk heel goed en plaatselijk slecht.
29 november. De meteo belooft een konvergentielijn van 500 km lengte richting NW. We plannen een retour, maar na 200 km vliegen is de snelheid
102 km/u. Bovendien loop ik vast in buien en kom ook nog eens op 300 meter terecht. Op het moment dat ik de schakelaar van de motor wil overzetten,
krijg ik toch nog 0,3 meter stijgen. Water er uit en zonder motorstart terug naar Gariepdam....
30 november. Het zal later op de dag vreselijk goed worden zegt de meteo.. Meer dan 8 meter stijgen zegt de meteo.
Ik start voor een 400 retour vanaf Gariep in westelijke richting. Stijgen 3 meter, maar dat houdt na 50 km op! De motor moet er
aan te pas komen en terug moet die voor een tweede keer gestart worden. Terug te Gariepdam ontstaat 8/8 bovenbewolking en overal buien.
1 december. We geven het niet op! De meteo geeft veel bovenwind, maar wel meer dan 8 meter stijgen. De grafieken lopen van het papier af..
Ik plan een 750 km FAI driehoek. Water tanken en.... een kreet van Brigitte. Er loopt water uit de staart. Erg vervelend want de kist
is niet te vliegen als er met het staartwater niet uitgebalanceerd kan worden. Bij een Ventus kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn.
De rubber harmonicaslang kan gescheurd zijn. Het water kan uit de overloop komen of de kraan zelf kan lekken. Richtingsroer moet gedemonteerd worden.
Dat is erg vervelend bij een Ventus want je kan er nauwelijks bij, de helft moet op de tast en er moet een splitpen uit een kroonmoer getrokken worden.
Inmiddels is het 40 graden in de schaduw maar we staan wel in de brandende zon. Marcel, de sleepvlieger komt helpen en na een uurtje is het richtingsroer
er af en heb ik de kraan, want die is de boosdoener, gedemonteerd. Na wat vet en wat veilwerk is alles weer in orde,
maar werken in de zon is er niet meer bij. We slepen de kist naar de hangaar. Er blijkt een koperen busje zoek te zijn en ook de splitpen is weg.
Marcel maakt van een stukje koper een nieuw busje en vindt uiteindelijk ook de splitpen terug die vast zit in de zool van één van zijn schoenen.
Het is inmiddels halfdrie geworden. Het weer ziet er bij lange na niet zo uit als de meteo voorspelde, dus we houden het voor gezien.
Vandaag, 2 december is het koud. Er staat 30 knopen bovenwind en er is 8/8 vaalgrijze bewolking. We zijn hier nog meer dan twee maanden, dus we wachten,
zoals zo vaak, op beter weer...
2 december 2017
Een voorbeeldje van de thermiekvoorspelling van de laatste dagen. Meer dan 7 meter stijgen. Die was er misschien ook wel geweest als er geen afschermende cirrus was ontstaan..
Brigitte maakte in mijn afwezigheid op 26 november nog deze foto van drie bezoekende helicopters. Het tanken nam een uur in beslag
De 23e november zagen we rond Gariepdam deze auto met zijn bemanning alle wegen van een nieuwe markering voorzien. Hard nodig, want in deze temperaturen verbleekt alles erg snel. Tot onze verbazing zagen we de zelfde auto 's morgens op baan 15/33. In mijn fantasie stel ik me voor dat het als volgt gegaan is. Pssssst! hé maatjes... Centje bij verdienen voor een klein omweggetje over het vliegveld?
De Groenlingen zijn hier nog een stuk brutaler dan de mussen. Als je even niet oplet, gaan ze er met het vlees en de knoflooksaus van door
Het barretje in Norvals Pont. De Duitse uitbater die vorig jaar nog achter de bar stond, komt nu alleen nog maar op woensdag als klant! Er word op woensdag darts gespeeld. Een discussie over een paar verdwenen flessen drank heeft hem zo aangegrepen dat hij direct is vertrokken
Toen alles klaar was wilden we wel even weten of er nog lekkage was. Marcel ging op een tafeltje staan om de snelheid van het vullen tot een maximum te verhogen. Gelukkig blijkt alles nu dicht en hopelijk blijft dat zo.