27 december. De weersvoorspelling is eindelijk wat gustiger. Geen krachtige thermiek zegt de meteo, maar wel goede.
Dat betekent zoveel als 4 meter stijgen. Een driehoek valt buiten het goede weer, dus een retour ligt voor de hand.
Ik plan maar een duizend. Die is in de 15 meter klasse nog niet gevlogen. bovendien, als het lukt om sneller te vliegen dan 127 km/u,
dan is het niet alleen een Nederlands record, maar ook een regionaal internationaal record.
We zijn er 'smorgens vroeg bij, maar zijn niet eens de eerste op de baan. Er is om 9 uur al cumulus. Eigenlijk had ik gepland om om 11:00
te starten, maar omdat ik toch al op de baan stond en het thermisch was starte ik om 10 uur. Er zat 2 meter stijgen bij Gariepdam,
maar afvliegen had nog geen zin, want volgens de meteo was er ten NW van Gariep nog geen thermiek. Naar het ZO wel , en om de tijd te doden
vloog ik daar naartoe. Op duizend meter om 1100 over de startlijn en daarna nog steeds 2m/sec en niet hoger dan 1500 meter.
Moeizaam dus. Een tegenwind van 25 km/u zorgde er voor dat de eerste twee uur slechts 160 km werd afgelegd. 80 km/u dus..
Ik had met mijzelf afgesproken dat ik om 3 uur om zou draaien, keerpunt of geen keerpunt. Gelukkig werd het bij Douglas, waar anders, veel beter.
De basis ging dramatisch omhoog en het stijgen werd hier en daar meer dan 4 meter. Om kwart voor drie was ik 75 km voor het
keerpunt met een gemiddelde snelheid van 118 km/u. Tja, 3 uur haal je dan natuurlijk niet meer. We moeten ook nog terug en ik reken uit
dat als ik doorvlieg, het keerpunt pas om 20 minuten na 3 gerond kan worden en ik dan tussen de 150 km/u en 160 km/u
nodig heb om nog thuis te komen. Bovendien loopt het gemiddelde stijgen op dat moment terug. Ik breek af en draai om.
Terug gaat het tot mijn verbazing toch met een snelheid van boven de 150 km/u! Bij Gariepdam is het nog steeds thermisch en ik
vlieg nog een stukje verder in het ZO. Te vroeg omgedraaid? Moeilijk te zeggen. De vraag is of ik 35 minuten later het traject ook met 150 kmh+
had kunnen vliegen. Buiten staan in Afrika is niet mijn favorite bezigheid. De vlucht leverde wel een recordje op, omdat de vrije out and return
afstand maar met 810 km in de recordlijst staat. Ik vlieg nu eenmaal geen retours, alleen als het weer slecht is. De reden is
dat retours langs een berghelling makkelijk boven de 200 km/u gevlogen kunnen worden. Geen eer aan te behalen dus.
Alle overwegingen daargelaten, was de vlucht goed voor een nieuw Nederlands afstandsrecord in de 15 meter klasse 901.1 km
vrije retour
Dertig december. De vorige twee dagen wel gevlogen, maar het beloofde weer kwam helaas niet. Vandaag zegt de meteo dat
het een gemiddeld goede dag wordt voor het gebied west en noord van Gariep. We plannen een 750 FAI driehoek. Die staat op
150 km/u, maar dat lijkt vandaag niet echt mogelijk. Toch maar vliegen om wat te doen te hebben. bovendien heb ik mijn 750 badge nog niet.
Niet dat ik die niet talloze malen gevlogen heb, maar ik ben altijd vergeten om hem aan te vragen. Vandaag wordt de dag. De voorspelling
zegt dat west van Gariep de wind NUL is. Een goede reden om eerst naar het westen te vliegen. Naar het noorden toe wordt de
wind 30 km/u. Dat betekent voor de volgende twee benen een meewindcomponent. Het blijft wel wolkenloos.
Om 12.35 gaan we over de startlijn en blijkt dat richting Douglas (het laatste been) aardige cumulus staat.
Naar het westen, mijn eerste been is het vrijwel wolkenloos. Helaas is de wind niet NUL maar 30 km/u tegen en de basis is 2000 meter.
Snelheid naar het eerste keerpunt 108 km/u. Maar dan gaat het veel sneller. Het tweede been heeft mooie cumulus en wordt met 158 km/u
afgelegd. Rest mij nog het laatste been en als dat zo goed is als voorspeld, dan zit er onverwacht toch nog een nieuw snelheidsrecord in.
Na het laatste keerpunt moet ik door een niet voorspelde buienlijn en dat houdt erg op. Eenmaal aan de andere kant van de buien ligt
alles in de schaduw van de Cb's. Twee meter stijgen, soms nog drie, maar een echt flinke snelheid zit er niet meer in. Ondanks alle narigheid
gaat het laatste been met 150 km/u en wordt de gemiddelde snelheid 133 km/u.
Acht km/u te weinig voor een snelheidsrecord op de 700 km, maar wel die 750 km badge.
30 december 2017
Fijne jaarwisseling en een voorspoedig 2018 gewenst van Jan en Brigitte
Als je als eerste starten wilt, moet je er voor zorgen om er vroeg bij te zijn. Erg rustig zo alleen op de lange brede baan!
Er is een restaurant bijgekomen in Gariepdam. Nouja, dat was er al, maar nadat hele volksstammen er groen van de maag en darmklachten uit gekomen waren was het niet meer op onze lijst. Nu is er een nieuwe uitbater en de kwaliteit is de beste geworden van het dorp. Manfred kwam bij ons aan tafel zitten en stortte zijn hart uit over het zweefvliegtuig dat hij gehuurd had. Er deugde niet veel van en dat had zijn dag flink verpest.
Tijdens het eten bij de Riverside lodge aan de Oranjerivier is dit een voortdurend schowspel. Grote groepen witte vogels vliegen enkele centimeters boven het wateroppervlak.
Jan en Brigitte in het "nieuwe" restaurant bij het benzinestation van Gariepdam. Het restaurant van Greendoors heeft er een sterke concurent bij.