Denderend weer voor vandaag. De meteo is vastbesloten. Wolkenbasis 6000 meter 6 meter stijgen en zelfs
cumulus. Bruce denkt dat het in de middag kan gaan regenen. Tja, 1000 km weer vraagt om een 1000 km declaratie.
persoonlijk ben ik niet zo'n lange afstands fan, maar zo'n dag verspil je niet. Vanmorgen vroeg opgestaan
en de declaraties in orde gemaakt. Het vliegtuig moest nog avgas hebben voor het geval dat de laatste kilometers
toch met de motor moesten worden afgelegd. De tijd wordt weer krap. Er is cirrus, ook niet goed. Niemand maakt haast,
de sleepvlieger ook niet. We zien aankomen dat we de deadline van halftwaalf afvliegen niet gaan halen.
Stress? nou, dat heb ik tegenwoordig duidelijk wat minder. We veranderen de 1000km in een 600 retour en daarna
hebben we zeeen van tijd. De vluchtopdracht is Colesberg, dan een punt noord van Douglas en weer terug.
Om twaalf uur hangen we achter de motorkist en fladderen rustig naar het 30 km verder gelegen Colesberg.
Om precies 1 uur gaan we op 2500m over de startlijn. Zicht is slecht, thermiek rommelig en het is onbewolkt.
De eerste 100 km gaan zo matig dat ik er over denk naar huis te vliegen.
In de 18 meterklasse staat het record op 145 km/u (Hans Wisselink
en Lodewijk de Beukelaar) en in de 15 meterklasse nog lager. De eerste helft van het eerste been gaat met 110 km/u, en het lukt nauwelijks
om boven de 1000 meter te blijven, maar dan, in de buurt van Douglas, 7.2m/sec op de intergrator. De basis gaat naar
5000 meter msl en we zien kans om het keerpunt met een snelheid van 140 km/u voor het eerste been te ronden.
Terug gaat het steeds beter. vooral het dalen wat vroeg in de middag tussen de bellen zat neemt af.
Het laastste stukje gaat erg snel en met een groundspeed van 320 km/u finishen
we om 2 minuten over vijf en dat betekent een
snelheid van 149.75 km/u. Twee Nederlandse records dus één in de 15
en één in de 18 meterklasse.
Voor het wereldrecord 15 meter komen we een kilometer of tien per uur tekort. Er moet iets te wensen overblijven.
De dag bleek niet zo goed als de indruk die de meteo wekte. Het lijkt er op dat het model weer is aangepast.
Dat neemt niet weg dat het weer niet lijkt op dat van voorgaande jaren. Het is zo droog, dat wanneer je in het
gras loopt, dat een geluid maakt alsof het een grindpad is. De dames op het terras hadden het zwaar te verduren,
om drie uur 'smiddags gaf de thermometer 49.5 graden in de schaduw
5 januari 2016
Wachten in de hitte naast de kop van baan 33. Het werd te laat voor een 1000 km vlucht
Een collega checkt uitgebreid zijn motor voor de start.
Dit was de voorspelling voor 5 uur 'savonds. Overal meer dan 6 meter stijgen!