17 december 2015.
Tja, behalve geen sportcommissaris is er ook geen sleepvliegtuig meer op Gariepdam. Verder kreeg ik van de FAI een berichtje
dat mijn vorig seizoen gevlogen 100 km driehoek record (191,7 km/u) waarschijnlijk niet erkend kan worden als regionaal Afrikaans record.
Wat nu weer?? . Is de vlucht niet goed gemaakt? Ja hoor, prima!
Maar, is het record niet goed geclaimd? Jahoor, niks mis mee. Nou dan ?? Eh, U had op het moment van de vlucht geen sportlicentie..
Wel nu nog mooier. Ik ben dit jaar 50 jaar lid van de KNVvL en heb altijd een sportlicentie gehad. Ja meneer Ritsma, dat kan best wezen,
maar volgens een nieuwe regel uit 2014, moet de KNVvL in een database van de FAI Uw naam uploaden op het moment dat die licentie
wordt afgegeven. En in januari was dit bij U nog niet het geval. (Schijnt Frouwke Kuipers te moeten regelen).
Soms denk ik dat de wereld één groot gekkenhuis aan het worden is, maar in zweefvliegland bevindt zich de centrale.
Inmiddels is het 19 december. Van de CSZ hebben we niets meer vernomen.
Mijn zweefvliegtuig ligt nog uit elkaar in hangaar en container. De "club" in Gariep heeft nieuwe tarieven.
Om te beginnen zijn alle prijzen plotseling in Euro's. Het parkeren van het vliegtuig buiten in het gras kost nu
€15 per week (was vroeger gratis). Het lidmaatschap van de club kost €260,-
per week. We zijn hier tien weken, dus tel uit je winst.
WIFI in het clublokaal kost ook ineens geld en een recordaanvraag, voorheen gratis, kost nu €20,-
Allemaal wel over heen te komen, maar je krijgt er steeds minder voor. Justin,
die de kisten van de baan plukte, is er niet meer. Er is geen zweefvliegtechnicus meer die kleine reparaties kan
uitvoeren (dat deed Keith vroeger). Er is telkens geen sleepvliegtuig en over die sportcommissaris hebben we het
al enige tijd. Onder deze omstandigheden is het niet aan te bevelen nog naar Gariepdam te komen. Erg jammer, want we hadden het hier
buitengewoon naar ons zin.
Bruce, die mij voorgesteld werd als Fransman, blijkt een Schot te zijn. Hij lijkt niet blij met zijn status als "veiligheidsman".
Hij was in alle stress die dagelijks op hem af komt vergeten om behalve examen te doen, ook de licentie aanvraag op te sturen.
Daar was ik niet blij mee, en dat kon hij gelukkig begrijpen. Hij zou het gisteren gaan doen, maar of dat ook gebeurd
is en of de SSSA hem nog voor de kerst riddert tot OO is de vraag. Maar zelfs dan hebben we altijd Frouwke nog, die niets van
zich heeft laten horen en pas ergens in februari (of later) de sportlicenties doorgeeft aan de FAI. Die eventuele records
worden met enige waarschijnlijkheid dus wel effectief verziekt.
Wat verder opvalt, is dat Keith nog altijd officieel de CFI van Gariepdam is. In alle officiele stukken blijkt hij als
zodanig te worden genoemd. Ik krijg de indruk, maar dat is een vermoeden, dat zonder dat het hele vliegbedrijf hier
plat gelegd zou worden door de ZuidAfrikaanse RLD.
Om dan met iets positiefs af te sluiten na al deze misère, Hans Wisselink en Lodewijk de Beukelaar die op Douglas verblijven,
hebben een nieuw zweefvliegrecord op de 400 km retour in de open klasse gevestigd. Tot nu toe het enige record dit seizoen.
In ieder geval wil ik ze van harte feliciteren!
18 december 2015
Een kleine supermarkt van één privé persoon heeft zich ontfermd over de overblijfselen van het in 2004 opgerichte museum van Gariepdam. In het supermarkt-museum vonden we deze zelfbouw-fiets.
Ook de in 1972 op de stuwdam bevestigde bronzen plakaten vonden we in het supermarkt museum aan de muur. Eigenlijk jammer dat dat hier hangt en het museum ter ziele is.
Bruce tijdens de ochtendbriefing