4 januari.
Stress is het woord voor vandaag. Volgens de meteo zit er een wereldrecord in en ik heb nog altijd geen logger.
We kunnen een kolibri lenen van een duitser. Erg aardig. Maar uitgerekend deze Duitser moest gisteren een
buitenlanding maken, en verschijnt op 3 januari 'savonds dus niet in het restaurant waar we afgesproken hebben.
Tja overmacht. We gingen daarom vanmorgen extra vroeg naar het vliegveld, om te vernemen dat onze man pas
om 5 uur vanmorgen terug was, en hoogstwaarschijnlijk nog bewusteloos in zijn bed lag. Wat nu? We rijden naar Peter How,
een zweefvlieger met een handeltje in Gariepdam en vragen hem of hij een logger te huur heeft. Nee, hij heeft wel een
logger te koop. Een kolibri 2. Hij wil er meer dan 500 euro voor hebben.. Goede raad is duur. Terug naar het vliegveld,
blijkt onze Duitser wakker te zijn Hij geeft ons zeer genereus zijn kolibri, maar...... het is geen kolibri 2!! Het is
weliswaar een goedgekeurde IGC logger, maar deze wordt niet meer geaccepteerd voor wereld en regionale records. Sinds
mijn dispuut met de CSZ ligt die zo veel mogelijk dwars en die volgt dus lekker de regels van de FAI voor NL records,
behalve als die regels in mijn voordeel zijn. Dus.... geen keus. Terug naar Peter How en we kopen een kolibri.
Ondertussen is het al flink laat dus ik ga onder tijdsdruk die logger te lijf.
Helaas maakt het ding geen contact met mijn
laptop. De waypoints krijg ik er in via een SD kaartje, maar geen enkele task.
Tegen de tijd dat ik een workaround heb gevonden om via een sd kaart de task
er in te krijgen, is het al 1 uur in de middag.
Ik zat aan een wereld record te denken. Als ik een 600 km declareer en die vlieg met 161 km/u
(wat volgens de meteo vandaag mogelijk is)
dan krijg ik 2 Nederlandse recors, plus een Afrikaans regionaal FAI record, plus een wereldrecord.
Maar, voor ik eenmaal vlieg zal het
3 uur zijn en dan zit er geen snelle 600km meer in. Het wordt daarom een andere task.
We declareren een 200km FAI driehoek. Als die met 161 gevlogen kan worden zijn het drie NL records.
Tja, eerste vlucht van het seizoen. De vlucht computer weigert dienst.
Het slangetje voor het staartwater is weg. We kunnen het afplaktape niet vinden. De navigatie-PDA loopt vast.
Afijn, het is 15 minuten over drie als we starten. Gelukkig hebben we niet veel gemist, want zo goed is het weer nu
ook weer niet. Twee tot drie meter is het maximum, maar we gaan boven het veld met goede hoop op 3000m gnd van start.
Dan blijkt iedere kleine cumul regen te geven. Het komt weliswaar niet op de grond maar de snelheid drukt het behoorlijk
Ik vlieg gewoon door, vind nauwelijks behoorlijke thermiek, wordt voortdurend drijfnat gegooid en zie desondanks kans om
de driehoek te voltooien met een snelheid van 165 km/u. Het telt niet, omdat de finish te laag was. Thuis blijkt
de kolibri de rit met de auto naar het viegveld keurig gelogd te hebben. Het zelfde geldt voor de rit met de auto
weer naar huis. Maar,.... de vlucht staat er niet in. Hoe dat kan gaan we nog uitzoeken. Gelukkig heeft de flarm wel
geregistreerd. Er heeft tenminste IETS gewerkt. Morgen moet de beste dag van het seizoen worden, We beschouwen dit dus maar
als een slechte generale repetitie en die worden meestal gevolgd door een perfecte uitvoering, zegt men..
4 januari 2016
Een onbruikbare logger
Anna, onze werkster, was dol blij met het haakwerkje dat ze van Brigitte kreeg.
Nog even en de plezierbootjes liggen op het droge. Het ziet er nu vaak dreigend uit, maar regen van enige betekenis is tot nu toe niet gevallen.