28 januari.
De dertigste januari moet er onherroepelijk gepakt worden, en gelukkig ziet het weer er voor de laatste
twee dagen hoopvol uit. Goede thermiek luidt het oordeel van de meteo en hoewel we sterke thermiek nodig hebben
voor een record gaan we het toch proberen. Er wordt geen cumulus verwacht. Ik plan een 200 driehoek west van het veld,
zo'n 60 km zuidelijker dan de laatste keer. De thermiek is rommelig en de mooiste bellen geven krap 4 meter.
het is inderdaad blauw en de wind is 50 km/u allemaal niet gunstig het rondje wordt met 131 km/u afgelegd en
dat is veeeel te weinig
29 januari.
Het weerbericht lijkt sprekend op het weer van gisteren. Nu voor de laatste dag plan ik weer 200 km maar nu noord van het veld
waar meestal nog wel cumulus verschijnt. We hebben geluk want dat gebeurt nu ook, maar het stijgen is niet sterk en
de bovenwind 40 km/u, helpt ook niet mee. Het rondje lukt met 152 km/u en dat is nog steeds te langzaam. Ik start voor een tweede poging, maar het
tweede been gaat erg slecht. Op het laatste been breek ik af en vlieg naar huis, waar ik om halfzes aankom. Mooie tijd want dan
heb je nog wat aan de avond,
30 januari.
Tja, om 5 uur opstaan om alles klaar te maken voor het inpakken van de container. Het zit er weer op. Voor als we bij leven en
welzijn volgend jaar nog een seizoen in Zuidafrika mogen meemaken, heb ik een lijst opgesteld met zaken die geregeld moeten worden.
Dit om kleine en grotere pechjes zo veel mogelijk uit te sluiten. Tegen het uitvallen van een sleepvliegtuig of het ontbreken
van een sportcommissaris is natuurlijk geen kruid gewassen. Zes weken lang was het vliegen van records onmogelijk door het ontbreken van
een sportcommissaris. Nouja, die waren er wel, maar de CSZ (KNVvL) weigerde om die voor een Nederlands record te erkennen.
Ze wensten alleen een zuidafrikaanse sportcommissaris.
Raar, want in het verleden was dat nooit een probleem. Waarom nu dan plotseling wel? Goede vraag. Zoals gewoonlijk wordt er
per decreet geregeerd en dat betekent dat redenen niet worden gegeven. Onnodig te zeggen dat dat soort acties de nekslag betekent
voor het prestatievliegen. De meeste mensen die het overkomt halen de schouders op en houden het voor gezien. Ik niet, voor mij
is dit soort gesar een uitdaging om er met dubbele energie tegen aan te gaan.
We vlogen ondanks alles drie nieuwe Nederlandse records. Eén daarvan wordt niet geclaimd omdat de CSZ alleen nog maar loggers
die zijn toegestaan voor wereldrecords accepteert. Loggers die goed genoeg zijn voor goud met drie diamanten en de nationale kampioenschappen
deugen natuurlijk niet voor deze commissie. Die ene logger die wel voldeed aan de eis, registreerde helaas de landing niet.
Er blijven dus twee records over en die zijn uit één vlucht. Een 600 km retour met 149,8 km/u, goed voor een
15 meter en 18 meter record.
Op twaalf januari schreef ik een brief aan het afdelingsbestuur zweefvliegen.
Nu dertig januari heb ik nog geen inhoudelijke reactie mogen
ontvangen. Wel een ontvangstbevestiging en een bericht dat de brief is doorgestuurd naar het ABZ. De secretaresses werken onberispelijk.
Van de heer Termaat, (voorzitter CSZ) kreeg ik de zelfde dag bericht dat hij mijn aanmelding in zijn spamfolder had gevonden.
Blijft de vraag over, waarom de secretaris van de CSZ ook niet reageert.
De recordverslagen over het seizoen 2016-2017 vindt U HIER.
31 januari 2016
Bruce tekent de laatste declaratie voor dit seizoen. Niet dat het wat uitmaakt, want de KNVvL erkent het papiertje niet eens als bewijs dat de vlucht van te voren gedeclareerd is. U vraagt wat dan de zin is van deze actie? Geen idee. Het enige dat ik weet is dat het moet
Adam, de man in de rolstoel maakt van de nood een deugd. Hij fungeert als tipwiel tijdens de rit naar de baandrempel en komt op die manier ook zelf moeiteloos waar hij zijn moet.
Met handig passen en meten en de nodige speciaal gefabriceerde hulpstukken blijkt het mogelijk te zijn om in één container twee kisten met aanhanger en nog twee kisten zonder mee te kunnen nemen. het blijft natuurlijk aanzienlijk duurder dan de zes kisten die zonder aanhanger mee zouden kunnen. De heren waren twee dagen lang bezig met laden.
Bruce helpt Adam met het pakken van de container. Het was een drukte van belang want er werden drie containers tegelijk gevuld. Morgen, 1 februari 2016 worden ze alle drie door verschillende bedrijven opgehaald voor de reis naar Europa.