Vandaag, 24 november, kleuren de thermiekkaartjes van de meteo voor het eerst oranje en rood.
Meer dan 7 m/s stijgen betekent dat! Maar, het vliegtuig ligt nog uit elkaar in de hangaar, de trekhaak moet nog achter de auto
worden gemonteerd en de zuurstof moet nog worden gevuld en ingebouwd. De FLARM die ik uitgebouwd had voor proefnemingen op
het gebied van glidertracking, had ik gisteren wel al weer ingebouwd. Alles bij elkaar zijn we nog niet klaar om te vliegen.
Waarom? dat is simpel, het heeft geen zin, want er is op het veld van Gariepdam geen sportcommissaris.. Dan houdt voor wat betreft
het recordvliegen alles op. Keith Ashman had alle bevoegdheden maar die is dus weg. Hij is vervangen door een, op het eerste gezicht
weinig geinteresseerde Fransman. Bruce, zo stelde hij zich voor, kwam me eergisteren vertellen dat het sleepvliegtuig kapot was. Niet een beetje,
nee, voorlopig echt onbruikbaar. Het wachten is op een vervanger, die "binnen enige tijd" zou kunnen worden ingezet.
Kortom, we doen dus maar rustig aan. Er schijnt een kleine kans te zijn dat Keith half december nog
twee weken komt, maar dat is zelfs niet zeker.
Voor het monteren van de trekhaak zijn we vandaag naar een kleine garage in Norvals Pond gereden. De man die dit tot nu toe altijd voor
ons deed in de garage bij zijn eigen huis, werkt nu samen met de garage in Norvals Pont en heeft de huisvlijt opgedoekt.
De garagehouder was nog met een vrachtwagen bezig,
maar als we na 2 uur terug zouden komen dan had hij tijd en zo geschiede. Omdat we dit jaar een veel grotere auto hebben, paste onze trekhaak
met de oude constructie niet. Er moest dus flink gelast worden om een compleet nieuwe balk samen te stellen. Ik had vooraf om een prijsopgaaf
gevraagd en dat was 200 Rand (ongeveer 14 Euro). Kan je niks van zeggen.
De airco was helaas ook kapot dus vroeg ik de garagehouder om gelijk even daarnaar te kijken voor een prijsopgaaf. Daarna moesten we een uur wachten dus zijn
we maar naar het enige cafeetje gelopen. Dit cafeetje is echt iets bijzonders en is besproken in de recordverslagen van het
seizoen 2013/2014.
Aan de bar troffen we een klant die zich beklaagde over de moderne tijd. De negers werkten niet, alles raakte in het slop en de blanken trokken weg bij bosjes
het land gaat helemaal naar de knoppen volgens hem. De tijd zal het leren, maar we hadden wat aanspraak en het uurtje wachten was zo om.
Toen ik de auto ging halen bleek die op vakkundige wijze te zijn voorzien van een oerdegelijke trekhaak, maar er was geen prijsopgaaf voor
de airco? Nee, dat was niet nodig want die was ook gerepareerd, zonder dat die prijs van 14 Euro veranderde. Ik heb de man 20 Euro gegeven,
Hij blij, ik blij, autoverhuurder blij, iedereen blij.
Achteraf bleek de meteo toch weer wat aan de optimistische kant te zijn geweest. De thermiek was vroeg begonnen en laat geeindigd, maar voor
recordsnelheden wat aan de zwakke kant. Het was maar erg kort echt goed geweest. Rob Looisen zit samen met Max Bloch op Douglas. Ze hebben de
UFO (Nimbus 4DM) van Max Leenders gehuurd. Ook vanaf Douglas vielen de olc afstanden wat tegen. Vanaf Gariepdam waren ten minste twee
mannen verder dan 1000 km gekomen. Dat wel!
Wat nu zonder sportcommissaris? We werken aan een oplossing, maar of die er ook komt is onzeker. We zullen zien...
Er is wel intussen een ander sleepvliegtuig gearriveerd, maar van een afstandje leek het er op dat men voor een zweefkist zonder water
bijna de hele baan nodig had. Spannend allemaal dus..
24 november 2015
Schitterende weersvoorspelling. Eénzaam staat de romp van de JR in de hangaar. Alle tijd om alles in te bouwen. Geen recordvliegen zonder sportcommissaris
De garage in Norvals Pont, die de trekhaak monteerde
We kennen het allemaal. Er is maar één rijstrook beschikbaar voor verkeer in beide richtingen. In Europa krijg je dan de maken met verkeerslichten die ombeurten de ene en daarna weer de andere richting vrijgeven. In Afrika gaat dat anders. Daar staat een neger met een telefoon die zijn maat opbelt om te zeggen dat hij zijn richting vrij gaat geven. Daarna sjokt hij (of zij) met het hek achter zich naar de kant zodat je verder kan. Een zware arbeid bij temperaturen van boven de 35 graden celcius.
Het rustieke cafeetje te Norvals Pont, waar Brigitte en ik de tijd doodden terwijl onze auto van een trekhaak en een weer werkende airco werd voorzien.
Het cafeetje van Norvals Pont is uitgerust met een ludieke nooduitgang in het plafond die ook voor mensen die de taal op het bordje niet machtig zijn, zonder problemen te vinden is.