Voor de verslagen van het vorige seizoen, klik hier
Alweer een nieuw zweefvliegseizoen in ZuidAfrika. De tijd vliegt. Het inpakken ging weer vlot en zonder
problemen, zoals we van Manfred gewend zijn. Ook de reis van de container is Naar ik gehoord heb probleemloos
verlopen. Nu, 12 november, zijn we in Potchefstrom waar we gelukkig de eerste problemen ontmoeten. We kopen altijd na aankomst
een paar simcards voor internet en telefoon. Die kosten een Euro en een paar jaar geleden ging dat zonder
enige moeite. Dat veranderde en men moest zijn paspoortgegevens laten copieren, maar ook dat was natuurlijk
nog niet echt een probleem. Nu zijn we al een aantal dagen bezig, want we moeten bewijzen dat we enige tijd in ZuidAfrika verblijven.
Mijn oplossing was de tickets te laten zien van aankomst en vertrek. Helaas was dat niet acceptabel. Er moet een
schriftelijke verklaring aan te pas komen van een hotel of pension....
12 november. We zitten dus in Potchefstrom en niet in Gariepdam. De reden is dat we hier de nieuwe JR af komen halen.
Die is deze zomer door Jonker Sailplanes gebouwd en door Uys Jonker, de eigenaar van de fabriek, tijdens de
nationale kampioenschappen van ZuidAfrika gebruikt. Het voordeel is, dat alle kleine mogelijke kinderziekten
die nieuwe vliegtuigen soms hebben, tot in de puntjes zijn gecorrigeerd.
De ambtenaren werken helaas wat langzaam en de definitieve registratie is nog niet rond. Dat betekent dat we de
komende 4 a 5 dagen van af Potch moeten vliegen en de fabriek het achterwieldeurtje (jaja, dat wieltje is ook intrekbaar)
beter sluitend kan maken en nog een krasje weg kan werken. Nog een klein puntje is dat het vliegtuig ZA registreerd is en
dat ik daarvoor een echt ZA GPL nodig heb. Vorig jaar werd dat volgens Uys nog zonder slag of stoot via een
Europees GPL afgegeven, maar,... nu is het anders. Ik moet even examen doen in ZA! Mag natuurlijk ook geen probleem
zijn en doen we gewoon. Zelfs als de papiermolen vastloopt hebben we nog altijd de oude vertrouwde Ventus
in Gariepdam. Dat was ook zo bedoeld. Met een nieuw vliegtuig weet je nooit wat er allemaal mis kan gaan en
dit seizoen wil ik liever niet missen. Mocht ik eindigen met twee vliegtuigen, dan verhuren we de Ventus
tegen een bodemprijsje in Gariepdam en maken daarmee misschien iemand nog blij. Gegadigden opstellen in rijen van drie!
Zoeven liep onze verhuurster bij ons naarbinnen. Die laat haar zoon drie Simkaarten meenemen uit de stad.
Daar schijnt een winkel te zijn die gerund wordt door buitenlanders en die hebben geen paspoorten, verklaringen
etc. nodig... Zelfs de zuidAfrikanen zelf hebben problemen om aan een simkaart te komen. Ik vraag me af waarom
men zo moeilijk doet over die SIM kaartjes.
We gaan naar het vliegveld om, geholpen door de JS fabriek, aan alle problemen het hoofd te bieden.
Het weer is nog niet veel zaaks. Alleen boven Potch is er cumulus, met naar het noorden onweer en naar het zuiden blauwe lucht.
Wat afwijkt dit jaar is het ritueel van het aanbrengen van een professorische trekhaak aan de auto. Die werd altijd
met veel las en buigwerk aan een sleepoog van de huurauto bevestigd. Dat was toereikend voor het slepen van de kist
op het vliegveld, maar niet voor een echte aanhanger op de openbare weg. We moesten wat betreft de huurauto dus upgraden
en rijden nu met een SUV die een stukje duurder is. Alles verandert....
14 november. Inmiddels heb ik theorie en praktijkexamen gedaan voor een ZuidAfrikaans Zweefvliegbebwijs en het gerucht gaat dat
ik geslaagd ben. Nu die papiermolen nog en hopen dat er geen ambtenaar nog iets aan te merken heeft. Ook de registratie
van de kist is nog niet rond en de verzekering geeft moeilijkheden omdat ik geen lid ben van een sportbond.
Ik heb de keus uit sportbond Malta, die niet bestaat of die van mijn Nationaliteit, die uit wraaklust mijn
lidmaatschap heeft opgezegd. We werken aan een oplossing.
Wordt vervolgd
14 november 2019
Het oude vertrouwde beeld. De JR wordt in de container geplaatst voor seizoen 2019/2020.
Een foto vanaf ons bordes in Potchefstrom. Een prachtige tuin met zwembad en 40 euro per nacht voor 2 personen.
Een spannend moment. De eerste blik op ons fonkel nieuwe vliegtuig in de fonkel nieuwe aanhanger. Het is een JS 3 TJ Gebouwd door Jonker sailplanes in Potchefstrom. De TJ staat voor Turbo en Jet. De thuisbrenger is inderdaad een kleine straalmotor die in Duitsland wordt gebouwd. De bovenzijde van de aanhanger is van aluminium. Dat heb ik zo besteld eendachtig de spreuk: wie kunststof kent die neemt metaal. Het vliegtuig is wel van kunststof
Alicea en Brigitte naast de romp met uitgeklapte straalmotor van de ZT-GJR. Eigenlijk had ik weer "JRA" als callsign willen hebben, maar dat bleek niet mogelijk. Alicea is de secretaresse van Jonker Sailplanes die ons charmant en uitgebreid de nodige assistentie verleende.
Op aanraden van enkele bekenden gingen we naar Beef Boy's Grill. Een restaurant wat super goed moest zijn. En, inderdaad, we hebben in geen tijden zo lekker gegeten. Een echte aanrader.