20-12-2009

Gisteren wederom niet gevlogen.
Het weerbericht was eigenlijk iets beter dan eergisteren maar ik had het wel gezien. De tijd dat er thermiek was zou niet langer zijn, wederom geen cumulus, warm en bumpy.Hans en Lodewijk zijn hier de echte kilometer vreters. Toen ik smorgens om halfelf op het veld kwam kijken stonden ze gereed om in te stappen. De foto's van de startvoorbereiding staan hier naast.

Vanmorgen vroeg ik hen hoe hun vlucht was geweest. Ik bleek weinig gemist te hebben. De UFO moest 20 km van het veld de motor alweer starten en was uiteindelijk niet verder gekomen dan Jagersfontein.
Dat is een plaatsje dat ongeveer 90 km noord van Gariepdam ligt.
Zo laag zonder wolken en met een temperatuur van 30 graden is het geen pretje. Om twee uur waren ze weer thuis.

Vandaag was het weerbericht duidelijk beter. De convectie ging hoger en wat nog belanrijker is, de wind boven was slechts 20 kmh.
Dan is er tenminste een aardige snelheid te halen. De afgelopen dagen stond er voortdurend 60+ kmh aan wind.

Om voorzichtig te beginnen had ik een 400 km retour gedeclareerd.
Die staat niet zo hoog, slechts 136 kmh in 18 meter en open klasse.

De meteo gaf voor Gariepdam en omgeving geen beste waarden dus heb ik besloten eerst honderd km naar het noorden te vliegen om dan bij Jagersfontein te starten.
Vlak na de start kwam ik nog even de UFO tegen die naar later bleek 860 km OLC zou vliegen en tien minuten na sunset zou landen.
Dat mag hier. (zie de foto van het briefingbord)

Na met een gangetje van 100 kmh naar het startpunt te zijn gedobberd had ik geen zin meer om daar nog te wachten. Dat was waarschijnlijk wat beter geweest. Tot mijn aangename verrassing bleek ongeveer de helft van de opdracht met cumulus begiftigd. Ook dat was niet voorspeld. In het blauw blijft het altijd lastig want tussen de bellen zit vaak 5 meter dalen en dan mag je nog zulke goede thermiek hebben, een record zit er dan meestal niet in.
Zo ook op deze oprdacht, helaas.
Het werd welliswaar een record, maar het oude werd met 1 kmh verbeterd. Ik mik meer op snelheden tussen de 160 en 200. Dat moet hier kunnen als je opdracht precies goed ligt en de thermiek meewerkt.
Afijn, hopelijk is dit een begin van een record seizoen......

Wordt vervolgd



Bladzijde 1  2  3  5
   6  7  8  9
Hans en lodewijk maken geconcentreerd hun vliegtuig startklaar
Het briefingboard
Hans stelt de GPS in
Lodewijk demonstreet zijn lenigheid terwijl een van de helpers van het zweefvliegcentrum de riemen omhoog houdt. Deze man loopt er de hele dag zo bij omdat  hij geen huidkanker wil krijgen. Erg verstandig in dit klimaat!!