Zweefvlieg records vliegen
in Zuid Afrika

9 december 2009

Drieentwintig november startte  de reis naar Zuid Afrika dat voor ons het "zweefvliegen hoofdseizoen" moet worden.
Via een tussenlanding in, het heet van de naald half failliete, Dubai kwamen we s'morgens tegen elf uur lokale tijd aan op het vliegveld van Johannesburg. Daar werden we opgewacht door de mensen van Pender Carrental die de huurauto kwamen brengen. Na het invullen van de nodige formulieren waren we om 12 uur op weg naar het meer dan 600 km verder gelegen Gariepdam

Toch wel een beetje ver als je snachts gevlogen hebt en weinig geslapen. Maar, vorig jaar kwamen we s'avonds aan en gingen toen eerst een hotel in Johannesburg in. Dat was ook niet alles.

De organisatie was perfect dit jaar. Zonder navigatieapparaat niet 1 maal verkeerd gereden!
Ook in Gariepdam was alles op onze komst voorbereid. Het huisje dat we tot 10 januari gehuurd hebben was spik en span en Susan de uitbaadster stond ons op te wachten.
Snel alles uitgepakt en nog even naar het vliegveld dat 3 km verder ligt om de nodige papieren op te halen. Vliegen zonder papierkram is ook in Zuid Afrika ondenkbaar..... En dan, eindelijk een broodnodige nachtrust.

De volgende dag ontmoette ik Ruud Holswilder en Frank van Empelen die  al een weekje met een Nimbus 4 DM, de UFO, aan het vliegen waren.
Het weer was niet dat wat ze gehoopt hadden tot nu toe. De aarde mag dan volgens de helft van de geleerden aan het opwarmen zijn, maar in Zuid Afrika is daar op dit moment tot nu toe weinig van te merken.
Veel wind, uitgesproken koud en zwaar bewolkt.
De autochtonen hadden lopen klappertanden zo werd mij verzekerd. Voor recordvliegen heb je echt wat betere omstandigheden nodig zodat ik maar niet de moeite nam om mijn kist uit de container te halen en in elkaar te zetten.
Die container was er al een dag of veertien.
De home base is Roitzschjora, een plaatsje met een mooi vliegveld even ten noorden van Leipzich. Daar hadden we het vliegtuig eind september bij "der Verein für Streckensegelflug" ingepakt. alles was gelukkig goed over gekomen en netjes op schema. Gelukkig maar want het zal je maar gebeuren dat zo'n container, zoals vorige jaar op de terugweg, ergens in Afrika een maandje zoek raakt! Op de terugweg is dat niet echt een ramp maar op de heenreis betekent dat gewoon een paar weken niet vliegen en je zult zien dat DAN het weer perfect is.

Tja, dat weer. Tot nu toe is het voor Afrikaanse begrippen wel erg slecht. In Namibie vliegen ze de ene duizend km na de andere maar hier is het nauwelijks vliegbaar. De termiek begint laat en wordt niet zelden verstoort door massale hoeveelheden zware onweersbuien die mij op de laatste vlucht (ik heb er tot nu toe drie gemaakt in de 20 dagen dat ik hier ben) soms een half uur lang ingesloten hielden. Dan voel je je toch niet prettig. Het gebied hier is vrijwel onlandbaar. Ieder potentieel landingsveld is vergeven van de termietenheuvels die onzichtbaar als gecamoufleerde betonpalen het landschap bevolken. Als je zo'n ding raakt mag je hopen dat alleen je vliegtuig total loss is....
De turbo richt hier weinig uit want de grond zit al op 1200 tot 2000 meter zodat van die anderhalve meter stijgen er misschien 70 cm overblijven.
Daar schiet je niet zoveel mee op als je vele minuten lang meer dan 7 meter dalen hebt.
Dat laatste is geen uitzondering. ik heb hier mensen met draaiende turbo halverwege down wind in zien draaien om op de baan een ietwat onconventionele landig te zien maken.
Enfin ik kwam gelukkig zonder turbo thuis met een aardige foto van een regenboog die vanuit het vliegtuig gezien bijna een volledige cirkel vormde.

Gezien de korte tijd dat het weer optimaal is en de vaak geringe afmetingen van deze gebieden heb ik mij geworpen op de 200 km driehoek.
Voor 18 meter is het record 138 kmh en voor de open klasse is dat 143 kmh.
Dat moet goed te doen zijn op een middelmatige dag. Als je met 18 meter spanwijdte 144 vliegt heb je het record voor beide klassen.
Hopelijk komt er beter weer. Al was het maar zo'n "gemiddelde" dag als vorig jaar waarop ik een 750 FAI driehoek vloog met 152 kmh, waarvan 1 been van 230 kilometer met 201 kmh!
Van twee van de drie vluchten die ik tot nu toe gemaakt heb staan de IGC-files on line.
Vlucht 1,  200 km FAI driehoek met 137 kmh (2 kmh te weinig) en een de laatste poging op een andere locatie die wreed verstoord werd door zware onweersbuien. Deze opdracht heb ik afgebroken.

De UFO heeft weer een nieuwe bemanning. Frank en Ruud zijn weer naar huis en nu zijn Hans Wisselink en Lodewijk de Beukelaar de gelukkigen
Ze brachten enkele onderdelen voor mij mee die ik vergeten was en hadden hun nek uitgestoken wat betreft het "overweight" van de bagage tijdens de lijnvlucht. Gelukkig zit hun nek er nog aan en is mijn dankbaarheid groot. Vandaag vlieg ik niet. De verwachting is gemiddeld 2 meter stijgen met een basis van 800m gnd. Hans en Lodewijk gaan vliegen. Ze zijn er maar een week of twee en moeten alle mogelijkheden benutten. zoeven trof ik Hen bij hun vliegtuig. Ze waren druk bezig met alle voorbereidingen waaronder het leeghozen van de cockpit (zie foto). Die camelbags zijn ook niet alles. Na niet al te lange tijd  gaan ze lekken.

09-12-09 1500 uur.
Het gaat hier nu vreselijk tekeer.
Donderslagen van alle kanten en op de radarkaart een ondoordringbare squalline.
Toch nog even met een zicht van enkele meters naar het vliegveld gereden om te kijken of Hans en Lodewijk nog vlogen.
Die hadden gelukking achteromgekeken en waren honderd km uit omgedraaid.
Net voor het noodweer binnen dus. Gelukkig.

We hopen op beter weer. Wordt vervolgd!


Bladzijde 2  3  4  5  6  7  8  9
Foto instapkaart
Aankomst Johannesburg 24-11-09
File voor Gariepdam
File. De infrastructuur loopt wat terug in ZuidAfrika.
Het is leuk om te kijken naar de mensen die daar aan de weg "werken". We deden een spelletje wie de eerste arbeider zag die werkte. We zagen er onderweg 2 de andere 54 leunden, aten, zaten,of liepen.....
De dam
De dam waar het plaatsje en vliegveld de naam aan danken.
Hans en Lodewijk bij de UFO (9 december 09) voor hun eerste vlucht van dit seizoen in Afrika
Bij liefhebbers van de pleziervaart een wat bekendere bezigheid.
Hans moet hozen na een ongeval met zijn camelbag.
Tussen de onweersbuien
Ingesloten tussen de donderbuien. Wel een mooie regenboog, dat wel...
's Avonds gezellig naar het restaurant. Eten voor twee personen met dessert en een fles wijn voor 16 Euro....
Water tanken
Water tanken in Afrika. Dat gaat super!! Gewoon een tiental kranen in het veld waar je je slang met watermeter op aan kan sluiten. Waar vindt je dat in Nederland? Daar prutsen we wat af met campingpompjes en waterkannen......