Voor de verslagen van het vorige seizoen, klik hier
Vorig seizoen was het containertransort een drama. Zie daarvoor de link bovenaan deze pagina.
Ook de terugreis was nogal hectisch. Stephan Bosch weigerde de container open te maken zodat we niet bij
ons vliegtuig konden komen toen dat weer in Europa aangekomen was. Hij eiste 300 Euro omdat hij zijn trekstang kwijt was
en dat zou mijn schuld zijn! We hebben de politie gebeld en die heeft Stephan uitgelegd dat dit een slecht idee was.
Daarop reed hij het voor de container geparkeerde landbouwwerktuig weg en opende het slot.
Alles weer geregeld.
Dit jaar zijn we weer bij Manfred Scholz in de container en dat verloopt feilloos.
Geen extra geld voor 15 meter tippen, een schadevrije aankomst in Gariepdam
en ook mijn laserprinter en scanner waren dit keer meegekomen. Zo kan het ook!
Tijdens de 600 kilometer autorit van Johannesburg naar Gariepdam was het weer niet al te best. We reden bij Bloemfontein een onweerslijntje in waar het erg tekeer ging. Eerst hagelstenen als pingpongballen en uiteindelijk moesten we op de vluchtstrook gaan staan omdat het zicht naarvoren niet verder reikte dan halverwege de motorkap. De bliksem sloeg links en rechts van ons in. We stonden naast een antennepaal van het GSM-netwerk. Op het hoogste punt van de mast ontwaarden we een fel oplichtende bol die kwa lichtsterkte en kleur voortdurend veranderde. Op de vluchtstrook parkeren, wat ik nog nooit gedaan had, is in ZuidAfrika extra link omdat vrachtwagens vaak op die strook gaan rijden om het andere verkeer zo min mogelijk te hinderen. Het ging goed en we zijn weer in ons oude vertrouwde huisje.
We eindigden onze enerverende rit bij Greendoors, waar we ons op een terrasje nestelden. Daar kwamen we Steve, ook een zweefvlieger van Gariepdam, tegen die ons vertelde dat de dag er voor iemand met een JS1 dodelijk verongelukt was. Het bleek te gaan om Peter Reading uit Lasham die volgens ooggetuigen plotseling als een steen naar beneden kwam zetten. Oorzaak onbekend, uiteraard wordt het onderzocht en de stemming is zeer bedrukt. Het vliegtuig was door de eigenaar, Victor Wetzinga naar Afrika verstuurd in de container waar ook mijn vliegtuig mee naar Gariepdam kwam. De brokstukken gaan weer in een doos met de zelfde container terug naar Europa. Douane voorschrift. Als de stukken in ZuidAfrika blijven moet het vliegtuig worden ingevoerd volgens de ingewijden en dat is duuuuur. Zie forumbericht
Bij de betaalautomaat wachtte ons een onaangename verrassing. Die automaat kondigde aan dat iedere transactie i.h.v. 50 rand moest kosten en beperkte
het maximum bedrag tot 2000 rand. Tot mijn grote verbazing kondigde de machine aan alleen te willen uitbetalen tegen een koers van 14.2 rand voor een Euro.
De officiele koers is echter 16 rand voor een Euro. Toeristen beroven is kennelijk een nieuwe hobby. Ik brak de transactie af en ging naar Greendoors waar
een betaalautomaat in de winkel staat. Die gaf 3000 rand als maximum maar wel de zelfde slechte koers. Vervolgens betaalde het machien 2100 rand uit en (
naar later bleek) werd wel de tegenwaarde van 3000 rand van mijn rekening geboekt. Na veel heen en weer geschrijf met mijn Europese bank en een klacht
bij Greendoors, bleek de automaat de overige 900 rand een paar minuten later te hebben uitgespuugd, maar toen was ik al weg. Dat kwam regelmatig voor
volgens de winkelchef.
De winkel had het bewaard en zo liep ook dat weer goed af. De methode om deze roverij te omzeilen is het gebruik van mijn creditcard. Helaas hebben
de banken hier bij verschillende bedrijven de units voor het betalen met een creditcard afgepakt. Het wordt steeds doller.
Wat het weer betreft: we wachten met het opbouwen van de kist want het stormt en er is geen thermiek. We hebben dus alle tijd om alles te installeren
Wordt vervolgd
19 november 2017
De vader van Stephan Bosch had met een buldozer de containerdeuren geblokkeerd en Stephan eiste 300 Euro. We hebben de politie gebeld en uitgelegd dat we aangifte van afpersing wilden doen. Dat kon alleen in het bureau. Toen we instapten om daar naar toe te rijden opende Stephan snel de container.
Het inpakken van de container verliep probleemloos dit jaar. Voor de tippen had Manfred al een mooie mal gemonteerd. Om 1 uur smiddags waren we al weer onderweg naar ons verblijf. Vorig jaar stonden we om 7 uur 's avonds nog buiten! De romp rechts op de foto is van de ZS-GBK, het vliegtuig dat inmiddels verongeluktis.
Noodweer bij Bloemfontein. We parkeerden op de vluchtstrook
De vertrouwde volgorde van dingen gaat zijn weg. We hadden weer een ander type auto dan vorig jaar en dus moest de trekhaak worden aangepast. Een bevestiging achter de auto was niet mogelijk, maar na wat aandringen lukte het wel aan de voorkant. We moeten de kist helaas achterwaarts naar de baan slepen..
Het resultaat in beeld.