Verslag werkgroep kernploeg selectiesysteem

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Verslag werkgroep kernploeg selectiesysteem

Bericht door Jan Ritsma » 26 jun 2012, 10:54

Dit verslag kunt U hier vinden: KLIK

Ons selectie systeem is tot nu toe een verschrikkelijk corrupte rommel.
Tot nu toe heb ik weinig tijd gehad om dit hele rapport te bestuderen en alle pré's en contra's te evalueren.
Eén lichtpuntje heb ik gevonden en dat is dat men de pilot voting wil afschaffen. Dat roep ik al 15 jaar, mogelijk langer.
De pilotvoting is niets anders dan een voting van de in de kernploeg gekozen vliegers onderling, die in hoge mate bepalend is of iemand naar de WK of de EK gaat of niet.
Nu lees ik:
Het onderling voten van de kernploegvliegers wordt als niet gewenst gezien. Deze voting wekt alleen al de schijn van het mogelijk tactisch stemmen, terwijl dit zeer ongewenst is. Daarbij dienen vliegers over anderen een mening te geven terwijl ze deze "anderen" vaak niet tijdens wedstrijden meemaken. (veroorzaakt door het vliegen van andere wedstrijden en/of andere klassen). Hierdoor ontstaat de neiging, vliegers binnen de eigen klasse automatisch hoger te stemmen. Omdat de vliegers onderling geen objectieve mening kunnen vormen over alle mede KP-leden, biedt deze ronde voting dus geen meerwaarde. Het voorstel is dan ook om deze te laten vervallen.
Dit is natuurlijk lief en diplomatiek gesteld. In werkelijkheid werd er natuurlijk op de vrienden gestemd waar ze buiten de wedstrijden om altijd samen mee vlogen. Deze voting heeft mij destijds een plek bij de WK gekost en was ook aanleiding voor Baer Selen om mij systematisch buiten de kernploeg te houden. Dat lukte ook nog omdat de CW&S volledig aan de leiband van deze sjoemelaar liep.

Destijds heb ik zelfs met de NOC/NSF over deze questie gesproken en die liet weten een dergelijke selectieprocedure "niet gewenst" te vinden. Dat was tot nu toe echter geen enkele aanleiding voor onze bestuurders om er van af te zien.

Het zou een stap in de goede richting zijn om dit corrupte element (de pilot-voting) uit de procedure te verwijderen. Dat geldt eigenlijk ook voor de CW&S voting. Die commissie bracht regelmatig zijn stem volledig in strijd met het topsportbeleidsplan uit.
Wat ook moet worden veranderd is dat de CW&S naar believen het hele topsportsbeleidsplan aan de kant kan schuiven.
Op dit moment is dat mogelijk. Het komt er op neer dat de CW&S een selectieprocedure verzint, kijkt wie er uit rolt en daarna anderen (de in hun ogen juiste mensen) in de kernploeg drukt.
Vandaag gebeurt dat misschien door integere mensen maar morgen wellicht door typen als Baer Selen.

Mijn opinie is dat de CW&S een (zoals ze dat noemen) fine getuned selectiesysteem moet bedenken en zich daarna daar aan moet houden. Ook als de door dat systeem geselecteerde vliegers toevallig in hun ogen niet de juiste zijn.
Na de WK kan onze CW&S ook niet zeggen: "Zo nu gaan we stemmen en de juiste winnaars aanwijzen".

julietbravo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2011, 23:04

Re: Verslag werkgroep kernploeg selectiesysteem

Bericht door julietbravo » 29 jun 2012, 21:56

Jan Ritsma schreef:...en was ook aanleiding voor Baer Selen om mij systematisch buiten de kernploeg te houden. Dat lukte ook nog omdat de CW&S volledig aan de leiband van deze sjoemelaar liep.
Vandaag gebeurt dat misschien door integere mensen maar morgen wellicht door typen als Baer Selen.
Mooi stukje Jan Afbeelding

Ik heb persoonlijk niets op je tegen, kan prima leven met het feit dat je een ontzettend principieel persoon bent (waar ook niets mis mee is), maar altijd dat modder gooien naar alles en iedereen wat met de kernploeg/CW&S/... te maken heeft is gewoon sneu. Het zijn weer bijzonder lompe uitspraken van je hierboven, wat erg jammer is. Mooie reden om zweefvliegenonline maar weer uit de bookmarks te gooien. Afbeelding
Bart vS
LS6-18w "JB" D-4063

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Verslag werkgroep kernploeg selectiesysteem

Bericht door Jan Ritsma » 30 jun 2012, 08:13

julietbravo schreef:
Jan Ritsma schreef:...en was ook aanleiding voor Baer Selen om mij systematisch buiten de kernploeg te houden. Dat lukte ook nog omdat de CW&S volledig aan de leiband van deze sjoemelaar liep.
Vandaag gebeurt dat misschien door integere mensen maar morgen wellicht door typen als Baer Selen.
Mooi stukje Jan Afbeelding

Ik heb persoonlijk niets op je tegen, kan prima leven met het feit dat je een ontzettend principieel persoon bent (waar ook niets mis mee is), maar altijd dat modder gooien naar alles en iedereen wat met de kernploeg/CW&S/... te maken heeft is gewoon sneu. Het zijn weer bijzonder lompe uitspraken van je hierboven, wat erg jammer is. Mooie reden om zweefvliegenonline maar weer uit de bookmarks te gooien. Afbeelding

Als de waarheid als "modder" wordt gezien zijn we nog verder van huis dan ik dacht. Des te meer reden om te blijven hameren op een deugdelijk, objectief en goed geregeld selectiesysteem, waarbij het barbezoek in de Thermiekbel te Terlet en louche coaches nog slechts een minimale invloed hebben op je deelname aan de WK en EK.

Baer Selen heeft mij tijdens een kernploegborrel letterlijk gezegd dat hij er voor zou zorgen dat ik voor de kernploeg, de volgende keer, geen schijn van kans zou maken als ik "verkeerd zou stemmen" (pilot voting). Wel,... Dat heb ik in zijn ogen gedaan, waarna ik als enige van de eerste twaalf bij de selectie (CW&S voting) door de CW&S van plaats 9 ergens naar boven de 20e plaats gestemd werd.
Dat zorgde er voor dat ik in het totaal op plaats 13 terecht kwam (net buiten de kernploeg). Op mijn vraag aan een CW&S lid waaraan ik deze absurde voting te danken had werd mij gezegd "anders was Baer Selen opgestapt als coach".

Je mag het met me eens zijn of niet, maar ik denk dat de zweefvliegerij dit soort coaches en CW&S leden kan missen als kiespijn.
Mooie reden om zweefvliegenonline maar weer uit de bookmarks te gooien. Afbeelding
Tsja.........

Afbeelding

Henk Poepjes

Re: Verslag werkgroep kernploeg selectiesysteem

Bericht door Henk Poepjes » 07 aug 2012, 14:43

Ik heb nog eens nagedacht over dit draadje en ik ben blij dat het hele probleem niet meer zo actueel is.

Gebruikersavatar
Limalfafa
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 dec 2010, 14:23

Re: Verslag werkgroep kernploeg selectiesysteem

Bericht door Limalfafa » 07 aug 2012, 16:39

Wat zijn ook al weer de vereisten voor NK deelname (behalve een geldige medical)? Met een beetje geluk wordt het NK volgend jaar weer een stukje gezelliger. Misschien is er nog plek op de NJW voor de webmaster, kan ie nog wat leren.

Henk Poepjes

Re: Verslag werkgroep kernploeg selectiesysteem

Bericht door Henk Poepjes » 08 aug 2012, 12:45

Ik denk dat Jan anders wel een wildcard krijgt.

Plaats reactie