Inspectie Leefomgeving en Millieu schendt privacy

Interessant, maar heeft niet direct met zweefvliegen te maken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Inspectie Leefomgeving en Millieu schendt privacy

Bericht door Jan Ritsma » 16 jun 2012, 08:56

Enige weken geleden sloot de Gooische zweefvliegclub een convenant af met de ILenT. De laatste maakte dit bekend op zijn website. Dit was een interessante ontwikkeling en het lag voor de hand om bij de ILenT nadere informatie in te winnen omtrent de mogelijkheden voor andere luchtvarenden om tot dergelijke afspraken te komen. Ik begon met een verzoek aan de ILenT om een copie van dit convenant. Voor de zekerheid deed ik (voor zover nodig) een beroep op de WOB (wet Openbaarheid van Bestuur). Tot mijm verbazing kreeg ik te horen dat men eerst toestemming aan de GoZC wilde vragen en werd ik in eerste instantie naar de GoZC verwezen. Na aandringen kreeg ik te horen dat de GoZC het convenant op zijn website zou publiceren en dat ik het daar maar op moest halen. Na wederom een Email aan de ILenT waarin ik nogmaals om het convenant vroeg en aangaf dat dat niet op een openbaar gedeelte van de GoZC website stond, werd tot mijn stomme verbazing mijn Email naar de GoZC doorgestuurd. Toen was bij mij de maat vol. :evil:

Zo werkt het natuurlijk niet. Een rijksoverheidsinstelling die een bedrijf, vereniging, etc. inlicht over het feit dat derden informatie vragen en daarbij adres en naam van die derde partij doorspeelt aan de betreffende instelling.
Ook het feit dat men "toestemming" aan de GoZC gaat vragen is belachelijk. Onder de WOB is deze informatie openbaar en vrijelijk opvraagbaar. Wat de GoZC er van vindt is NUL komma NUL belangrijk. Overigens moet ik hierbij aangeven dat de GoZC geen enkel bezwaar heeft/had, maar het gaat om het principe.

1) Ik deed hierop een officiele aanvraag aan de ILenT voor ALLE documenten betrekking hebbende op het (tot stand komen van het) convenant.
2) Tevens diende ik een klacht in over de gang van zaken bij de ILenT, het schenden van mijn privacy en overtreden van de privacy wetgeving.

Met betrekking tot het WOB verzoek, werd de termijn overschreden en is sprake van de inning van een dwangsom. De informatie werd uiteindelijk verstrekt (halve centimeter dik dossier), maar er werd , volgens de ILenT, om privacy gevoelige redenen een gedeelte van het dossier achter gehouden.

De uitspraak na intern onderzoek van de ILenT werd mij gisteren toegezonden. De ILen T verklaart de klacht gegrond.

Met het achterhouden van informatie ga ik niet accoord. Het is niet de bedoeling van de wetgever om de WOB te laten ondergraven met als reden de privacy. De ILenT vooert ook aan dat mijn belang bij deze info "niet groot" zou zijn. Ook dat vindt voor zover ik weet geen grond in de wetgeving omdat van een verzoeker geen enkel belang wordt geeist. Het zal dus wel op (eenvoudige) procedure uitdraaien. Wordt vervolgd ;)

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Inspectie Leefomgeving en Millieu schendt privacy

Bericht door Jan de Hulster » 16 jun 2012, 09:53

Jan

Grappig,
Je vraagt na en zoekt het uiteindelijk uit, waar ik ook even naar heb gezocht om te kijken wat er in stond.

Merkwaardig dat over het verkrijgen van de inhoud van dat convenant zo moeilijk wordt gedaan.
Inderdaad kan dat (de constructie of een variant er van) mogelijk interessant zijn voor anderen.

Jan.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Inspectie Leefomgeving en Millieu schendt privacy

Bericht door Jan Ritsma » 16 jun 2012, 10:40

Jan de Hulster schreef:Jan

Grappig,
Je vraagt na en zoekt het uiteindelijk uit, waar ik ook even naar heb gezocht om te kijken wat er in stond.

Merkwaardig dat over het verkrijgen van de inhoud van dat convenant zo moeilijk wordt gedaan.
Inderdaad kan dat (de constructie of een variant er van) mogelijk interessant zijn voor anderen.

Jan.
Dat geheimzinnige gedoe is inderdaad merkwaardig. Nog merkwaardiger is dat de ILT een gedeelte van het onder de WOB opgevraagde dossier achter houdt. Dat zou "privacy gevoelig" zijn. Dat lijkt mij niet mogelijk voor een zakelijke overeenkomst van het ene orgaan met het andere, tenzij de Gooische voor het verkrijgen van dat convenant de hele ILT op een avondje JabYum heeft moeten tracteren, maar dat acht ik niet waarschijnlijk :)

Harry J
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 nov 2009, 18:10

Re: Inspectie Leefomgeving en Millieu schendt privacy

Bericht door Harry J » 17 jun 2012, 08:50

Dat zal dan een heel saai avondje geweest zijn, YabYum is al jaren een gesloten stoffig hol waar veel ophef om geweest is... ;)

Henk Poepjes

Re: Inspectie Leefomgeving en Millieu schendt privacy

Bericht door Henk Poepjes » 17 jun 2012, 08:57

Waarom staat dit onder off topic?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Inspectie Leefomgeving en Millieu schendt privacy

Bericht door Jan Ritsma » 17 jun 2012, 10:43

Henk Poepjes schreef:Waarom staat dit onder off topic?
Omdat het functioneren van overheidsorganen, in dit geval de ILenT, niet direct iets met zweefvliegen te maken heeft.
Het convenant en de discussie daarover vind je HIER

Plaats reactie