Voor de verslagen van het vorige seizoen, klik hier
Op 19 november kwamen we zonder noemenswaardige reisproblemen aan op vliegveld Tambo (Johannesburg).
Ons restte nog de trip naar het vliegveld van Potchefstroom en dat was door Alicea, de secretaresse van Jonker Sailplanes
geregeld. We zouden opgehaald worden door een taxibedrijfje dat ons voor 1600 rand zou vervoeren.
Helaas bleek er geen ontvangstcommitee op het vliegveld aanwezig en omdat het zondag was was er ook niemand te bereiken.
Na een uurtje wachten besloten we dan maar één van de taxis te nemen die altijd voor de aankomsthal staan.
Om vervelende discussies uit te sluiten spraken we voor we instapten de prijs af als "flat rate" van 1600 rand. De normale prijs dus.
We zijn al vaak in Afrika geweest en keken er in het geheel niet van op dat de taxichauffeur na 10 minuten rijden al begon te zeuren over meer geld.
We moesten extra betalen voor de airco. Braaf geweigerd want flat rate is flat rate. Toen moesten we halverwege de benzine betalen.
Echt vermoeiend als je al 19 uur onderweg bent. Het uiteindelijke resultaat was dat de chauffeur ons na aankomst weigerde ons
onze bagage te geven voordat we 2000 rand betaald hadden. Dat vertikte ik. We besloten de politie te bellen, maar
dat vonden enkele omstanders die de discussie gevolgd hadden zielig voor de taxichauffeur. Ik betaalde de afgesproken prijs en
de omstanders betaalden de rest. Neemt niet weg dat we aangifte bij de politie doen wegens afpersing. Wellicht hebben taxiklanten na ons daar wat aan.
We hebben vorig seizoen een bakkie gekocht. Voor de niet Afrikaans geschoolden: Het is een Nissan NP200,
een kleine auto met een open laadbakje.
We moesten wel, want avis weigerde om ons een auto te verhuren. Klanten van over de 70 jaar oud rijden veeeelste gevaarlijk.
Wat?! u heeft een geldig vliegbrevet?? Niks mee te maken .
Eigenlijk hadden we veel eerder een auto moeten kopen, want na drie seizoenen hebben we de prijs er uit en dan (hopelijk ook) de auto nog..
Een tweede voordeel is dat we niet telkens weer een trekhaak moeten laten monteren
Na aankomst dit seizoen bleek de auto gebruikt te zijn en een barst in de voorruit te hebben. Ook de versnellingsbak schakelde
moeizaam en gaf zelfs de geest in de 5e versnelling. Dat is heel lastig optrekken en moest dus verholpen worden.
Uiteindelijk hebben we de voorruit vervangen en de versnellingsbak laten repareren (6 maanden garantie) voor minder dan 300 Euro.
Kom daar eens om in Europa, daar ben je alleen voor een gelijmde voorruit al snel meer kwijt..
Omdat de omgeving van Potchefstroom (een enkele uitzondering daar gelaten) ongeschikt is voor het vliegen van zweefvliegrecords,
proberen we nu naar Douglas te komen om van daaruit de vluchten te maken. Mijn emails aan Martin Lessle worden echter niet beantwoord
en op de OLC is niets vanaf Douglas te vinden. Het zelfde geldt voor Gariepdam, waar men bovendien aankondigde
geen sleepvliegtuig meer te stationeren omdat dat "eine schweine geld kostet". Alleen zelfstarters dus en laat ik die nu net niet hebben..
Dat is althans het plan.
We zijn nu al bijna twee weken in Afrika, maar ik had in vliegen nog weinig zin.
Voor records is het weer niks en de problemen met auto, sleepkist, nodigden ook niet uit.
Het vliegtuig moest opgebouwd worden en omdat ik hier geen eenmansmontage heb vroeg ik een paar jongens van JS
om hulp. Daarna kwam ik er zelf niet meer aan te pas . Er kwamen er vier aanrennen
die dat iedere dag doen met een JS3 dus ondanks het feit dat mijn kist wat stroef in elkaar gaat was alles in 5 minuten geregeld.
Wordt vervolgd
1 december 2023
Bakkie
Ons "bakkie" heeft ook nog een canopy. Die was helaas hier en daar beschadigd en gescheurd. Hij is van kunststof en dan zit je goed naast een fabriek van kunststof zweefvliegtuigen. Alles is nu piekfijn gerepareerd
We zittenin een kamer op het vliegveld en dat betekent dat we door deze boosdoener smorgens om rond halfvijf met ruw geraas gewekt worden
Het zweefvliegtuig is gisterenavond bliksemsnel in elkaar gezet en heeft nu bijna een eigen hangaar. We gaan morgen alles in orde maken voor de eerste vlucht.
Als je toch om halfvijf je bed uitgebromd wordt door crop sprayers die, zolang de atmosfeer nog niet echt in beweging is hun tijd moeten benutten, dan kan je van de nood een deugd maken. Brigitte maakte een vroege ochtendwandeling.