Voor de verslagen van het vorige seizoen, klik hier
Er gaat altijd wel iets fout, dus ook dit jaar. Gelukkig zijn we heelhuids in Gariepdam aangekomen en gaan proberen
weer wat zweefvliegrecords te verbeteren.
Van de twee loggers die ik heb, bleek eentje weer zijn security seal te hebben verloren. Stress, want ik wilde
de logger met het zweefvliegtuig meesturen. Gelukkig kon LX het euvel snel verhelpen en kwam de logger keurig optijd terug.
Omdat het zo belangrijk was dat hij meeging, heb ik hem appart gelegd. Daardoor ben ik vergeten hem mee te nemen, zodat
dit seizoen maar één logger het zal moeten doen.
Het pakken van de container was dit jaar een regelrecht drama. Manfred Scholz, die het tot nu toe altijd netjes had gedaan, had mij in de container van Sephan Bosch gepland. In het kontrakt stond, dat ik voor het meenemen van mijn 1,5 meter lange 15 metertippen, 300 Euro extra moest betalen. De laatste 20 jaar heb ik echter nog nooit iets daarvoor betaald, omdat ze in principe geen extra ruimte innemen. Vóór het inpakken had ik Stephan verteld dat ik graag 18 en 15 meter tippen mee wilde nemen maar zeer zeker daarvoor niet extra zou betalen. Morrend pakte hij vervolgens de tippen in, waarna hij ter plekke 300 Euro eiste. Ik weigerde en daarop volgde een schreeuwpartij. Voeten stampend, dreigend mijn stabilo niet mee te nemen, met volle kracht de containerdeur dichtsmijtend (maar nog net op tijd afremmend toen hij zich realiseerde dat zijn eigen vleugeltippen aan deze deur hingen) en uiteindelijk weglopend in razernij, zo verliep het einde van de dag. Uiteindelijk stelde ik voor mijn 18 metertippen dan maar thuis te laten. Dit veroorzaakte wederom een woede uitbarsting, Waarna hij wegliep. Ik ben maar naar huis gegaan, want het begon al donker te worden en wachten op Stephan had geen zin. Nu, bij aankomst in Gariepdam blijkt dat mijn printer, scanner en computerkoeling niet met de container zijn meegekomen, terwijl ik die doos zelf in de container afgeleverd had. Jammer allemaal, we gaan dus maar niet meer met Stephan mee....
De leading edge van een binnenvleugel blijkt bekrast te zijn. Hopelijk is het er uit te poetsen. Verder was de vloerplank van het berghok boven de vliegtuigrompen verschoven. Dat resulteerde in een 30 cm brede spleet, waardoor de stalen trekstangen plus een tipwiel op de onderliggende rompen zijn gevallen. Waarschijnlijk is het goed afgelopen. Van een open klasse tweezitter, werd tijdens het laden de romp over een steen getrokken. Een geul van 30 cm tot in het laminaat was het gevolg. De JR lijkt de reis betrekkelijk ongeschonden te hebben doorstaan. We houden ons hart vast voor de terugreis...
De leiding die vorig seizoen in handen was van Keith Ashman, is dit seizoen in handen van Marcel, een jonge sympathieke sleepvlieger. Justin, de man met de woestijn kleding, is evenals Keith dit jaar niet present. Er schijnt weer iets gebeurd te zijn en dat zal men ons in de loop van het seizoen verklaren. Jammer van Keith, want hij is een uitstekend technikus die al heel wat vliegtuigen met schade de volgende dag al weer op de baan had.
Wordt vervolgd
19 november 2017
Het pakken van de container was dit seizoen een belevenis op zich. Geschreeuw, dreigementen stampende voeten en behoorlijke schade waren de ingredienten
Ook de reis naar Gariepdam liep niet zo voorspoedig. Bijna 3 uur vertraging
Bij aankomst in Gariepdam bleek in de container de vloerplank van de berging boven de zweefvliegtuigen, te zijn verschoven. Zware stalen trekstangen waren gewoon op de vliegtuigrompen gevallen
Hoe dit komt is mij een raadsel. Iemands vleugel heeft een kras. Gelukkig niet diep en met een beetje poetsen moet het te doen zijn
Uit de foto blijkt dat tijdens de reis twee trekstangen en een tipwiel boven op de vliegtuigrompen waren gevallen. Het commentaar van de Duitsers: "Schlampich eingepackt".