Voor het verslag van het vorig seizoen, volg deze link
Eigenlijk is het vliegen van zweefvliegrecords een beetje op het tweede plan geraakt.
De puinhoop die de KNVvL maakt van de beoordeling van de recordclaims is inmiddels
dusdanig groot, dat de aardigheid er van af gaat.
Toch gaan we weer ons best doen om er wat van te maken en alleen het verblijf in ZuidAfrika is al de moeite waard.
Het is heerlijk weer en reuze gezellig.
Vorig seizoen ging er veel mis en waren de pesterijen van enkele KNVvL medewerkers er de oorzaak van dat
de eerste zeven weken niet gevlogen kon worden. Op dit moment ziet de nabije toekomst er echter zonniger uit.
Geheel onverwacht is Keith Ashman weer CFI. Dat betekent dat er weer reparaties aan de zweefvliegtuigen
worden gedaan en tevens, dat er gedurende het hele seizoen een ZuidAfrikaanse sportcommissaris aanwezig is.
Wat de reparaties betreft, Keith kan direct aan de JR beginnen. Volgens de containerbeheerder, die ernstig
ziek is geweest, hebben de Fransen in zijn afwezigheid de container uitgepakt en mijn stabilo beschadigd.
De Fransen zijn intussen al lang weer naar huis en als sportieve zweefvliegers
onder elkaar ligt de dader op het kerkhof. Helaas is het niet de enige schade, want het bedrijf dat voor mij
onderhoud verrichtte, bleek de aanhanger verkeerd te hebben ingepakt. Helaas had ik dat niet gecontroleerd,
zodat na aankomst bleek dat de trekstang de romp beschadigd had tijdens de rit. Gelukkig allemaal lichte lakschade.
Deze week hoop ik met vliegen te kunnen beginnen. De lakschade moet eerst gerepareerd zijn.
Er moet ook weer een trekhaak onder de huurauto gemonteerd worden. Helaas ben ik de haak die ik altijd mee neem vergeten
dit seizoen. Er ontbreekt ook nog een antenne op de FLARM. Jammer, maar dat is hier wel op te lossen of overheen
te komen. Tot nu toe zijn dit de enige tegenslagjes. Dat zag er vorig seizoen aanmerkelijk slechter uit!
Tot nu toe was het weer hier matig. De stijgwaarden bleken wel goed, maar de bovenwind is erg hard.
Vandaag goede stijgwaarden maar tussen de 50 en 70 km/u windsnelheid. Voor records is dat niet te doen.
Pas bij Douglas is de wind teruggelopen naar een snelheid van 35 km/u, maar dat is 250 km noordelijk van Gariep.
We zijn later in Gariepdam dan vorig jaar, maar hebben niets gemist.
Wordt vervolgd
30 november 2016
De wind vandaag op 12000 voet en op 14000 is het nog erger!
Helaas bleek vorig seizoen het zijpootje van de TE/static probe te zijn afgebroken. Rechtbuigen en lijmen
bleek een werkbaar resultaat te geven, maar ik besloot toch maar een nieuwe te kopen. De prijs viel tegen.
Als ik me goed herinner was dat ergen rond de 400 Euro.
Foto: oude probe onder , nieuwe probe boven.
Alles verandert. En lang niet alles ten goede. Bij aankomst in Gariepdam bleek de aan ons huis vastgebouwde garage sterk te zijn vergroot en omgetoverd in een openbare bar. Susan, onze verhuurster, investeert alles wat ze met de verhuur van de huizen verdient in nieuw onroerend goed. Laatste seizoen grapte ik al dat ze waarschijnlijk heel Gariepdam zou opkopen. "Almost" was haar antwoord.