Voor het verslag van het vorig seizoen, volg deze link
De reis naar het verre zuiden verliep ditmaal via Frankfurt. Bij Lufthansa waren een dag eerder stakingen geweest,
ditmaal was het cabinepersoneel niet tevreden. Het probleem op Frankfurt was dat nu alle eerder gestrande
reizigers met onze vlucht mee wilden
en die zat dus stampvol, zelfs overvol.. Aan de gate werd omgeroepen of er vijf passagiers waren die eventueel vierentwintig uur
in Frankfurt door wilden brengen en dus een vlucht later wilden nemen. Lufthansa zou deze vrijwilligers 600 Euro p.p. betalen,
plus een viersterrenhotel op basis van vol pension. Zelf ben ik wel in voor zo'n grapje, maar Brigitte stribbelde tegen.
We vertrokken op schema met een B747 streched upperdeck, met nog net geen staanplaatsen. We waren kapot toen we in
Johannesburg aankwamen en nog 600 km autorijden voor de boeg hadden, maar, we hebben het gered en we zijn er!
Susan, die ons het huis verhuurt, konden we niet vinden zodat we eerst zijn gaan eten in het restaurant van "Green doors".
Daar troffen we Manfred Scholz in wiens container dit jaar de JR wederom een geslaagde overtocht maakte.
Hij vertelde ons dat Keith Ashman die de laatste jaren als CFI op het vliegveld aanwezig was, niet meer op Gariepdam zou zijn
dit seizoen. Dat betekent een zware domper. Een positiever mens dan Keith ben ik in mijn hele leven binnen de zweefvliegerij
niet tegengekomen. Hij is een uitstekende zweefvlieger met duizenden uren ervaring, hoeft zich niet meer te bewijzen en
is bovendien een geweldig goede zweefvlieg-technicus die vaak tot diep in de nacht kleine en grotere schades stond te
repareren. We zullen hem erg gaan missen vrees ik. Natuurlijk is dit weer het gevolg van herrie en gezanik. De zweefvliegerij
schijnt niet zonder dat te kunnen.
Internettoegang krijgen wordt hier ook steeds moeilijker. Kon je 4 jaar geleden nog in iedere winkel een simkaart kopen zonder legitimatie,
nu moesten we naar de politie voor een affidavid (Gezworen verklaring). Het wordt steeds doller. Gelukkig hebben we Susan die alles in een
uurtje of twee regelde.
Over het in 2014 door de KNVvL afgewezen zweefvliegrecord dat ter arbitrage bij het ISR (instituut sportrechtspraak) ligt,
kreeg ik van het ISR gisteren nog een Email. Hoewel alle verhandelingen gesloten waren en de voorzitter had gezegd
dat er over zes weken uitspraak zou worden gedaan, stuurden ze mij per Email nog een verweerschrift van de KNVvL vergezeld van een
stuk of drie producties. Karel Termaat had geklaagd dat hij tijdens de hoorzitting geen internet had en mijn screenshot
van de KNVvL website van 28 juni 2010 niet kon verifieren. Hij had van de voorzitter toestemming gekregen om hier als nog
schriftelijk commentaar op te geven. Te gek voor woorden natuurlijk als alle verhandelingen gesloten zijn
en je op een uitspraak zit te wachten. Daar komt nog bij dat de betreffende screenshot al in mei 2015 in de procedure was
gebracht.
Zit je in ZuidAfrika zonder dossier, wordt je gevraagd hier nog even schriftelijk op te reageren. Nu is het ISR de rechtbank niet,
maar dit is me toch wat kras. Volgende keer toch maar de gewone rechter.
Voor de mensen die het interesseert, de zaak kan hier
worden gevolgd.
We gaan zweefvliegen! Tenminste als de trekhaak onder de auto gemonteerd is, mijn bronchitus over is,
de kist gemonteerd is, het weer verbetert en de papierkram geregeld is.
Wordt vervolgd
22 november 2015
In september was de inpakdag van de container voor het vervoer van de kist naar ZuidAfrika. Het was gelukkig mooi weer.
Brigitte houdt toezicht bij het inpakken van de kisten.
Brigitte (links) met een helper van Manfred en Astrid Roberg. Astrid is instructeur in Duitsland en vliegt ieder jaar zeer verdienstelijk vanaf Gariepdam
Alles verandert. Dit is een archieffoto van Hitler, onze buurhond. We voerden hem altijd worstjes maar dat is voorbij zie foto onder.
Het hek is vervangen door een twee en een halve meter hoge muur. Susan onze verhuurster heeft niet stil gezeten tijdens onze afwezigheid. Het huis is veranderd in een vesting, compleet met scheermesdraad, palisaden, hangslot beveiligde schuifhekken en muren. Ze mompelde iets over een uit de hand lopende "crime rate". De tuin is vrijwel volledig betegeld. Gelukkig is er voor de sinasappelboom en de citroenboom een gaatje gelaten. Ze zijn echter zo drastisch gesnoeid, dat ze besloten hebben dit jaar geen vruchten te dragen..