Het gaat over financiële tekorten en uitgaven aan de kernploeg.
Zoals iedereen weet is mijn lidmaatschap van de KNVvL onder meer opgezegd omdat ik kritische vragen stelde en daarmee vrijwilligers in diskrediet bracht. Ik heb dan ook geen recht meer om de begroting van de KNVvL op te vragen, maar als iemand zo goed wil zijn mij deze te sturen dan houd ik mij aanbevolen.
Vroeger, rond 2007, stond er op de website van de CW&S een verantwoording van de uitgaven aan de kernploeg.
Dat was zover ik mij herinner de laatste keer. Omdat later werd beloofd deze verantwoording over de volgende jaren voort te zetten, vroeg ik tien jaar later (!) hoever men daarmee was. de reactie was dat de CW&S wel iets beters te doen had dan de leden een verantwoording van hun uitgaven te presenteren. De belofte verdween geruisloos van de website van de KNVvL (CW&S).
In 2007 ging het al om bedragen van rond de 100.000,- Euro...... Dat zal nu niet minder geworden zijn.
Veldhuizen schrijft in het boven aangehaalde draadje:
Dat is ook mijn mening.Zweefvliegen is voor ieder lid hobby. En elk lid moet die hobby zelf betalen. Dat geldt ook voor wedstrijdvliegers. Ik zie niet in waarom ik zou moeten bijdragen aan de WK deelname van een willekeurig lid en crew. Dus meedoen aan het WK heeft mijn sympathie, maar bekostig het als deelnemer vooral zelf.
Zweefvliegen is geen eerste levensbehoefte en als je het niet betalen kan moet je een andere hobby kiezen. Toch zijn er telkens weer mensen die dat een verachtelijke mening vinden. Dat mag natuurlijk, maar wat mijns inziens niet mag is dat vaders/moeders/broers/etc., zich nestelen op sleutelposten van stichtingen en diverse besturen van de KNVvL en meebeslissen wie er in de kernploeg geschoven worden en daarmee van grote bedragen voorzien worden. Een voorbeeld hiervan is een junior die eerst tegen de regels in een heel jaar de beschikking kreeg over een kist van de stichting zweefvliegevenementen Nederland. Toen de junior geen junior meer was verhuisde zijn moeder die in het stichtingsbestuur zat, met hem mee naar de CW&S evenals een ander bestuurslid van de voornoemde stichting. Daar is hier nog iets over te lezen:
viewtopic.php?f=5&t=1692&p=7438&hilit=frouwke#p7438
en hier: viewtopic.php?f=5&t=1687&p=7436&hilit=frouwke#p7421
De stichting verkeerde continue in financiële nood, maar sinds de oud stichtingsbestuurders in CW&S en afdelingsbestuur zweefvliegen zitten schijnt dat te zijn opgelost. De KNVvL betaalt een som geld aan de stichting.
Wie zitten er nu in het afdelingsbestuur zweefvliegen? Ik heb geen idee. Daar was vroeger een lijst van namen te vinden, inclusief foto (!), op zweefportaal (afdeling zweefvliegen website). Van de oorspronkelijke plek is die lijst verdwenen en ergens anders heb ik hem nog niet gevonden.
Als er geen openheid gegeven wordt, wordt het altijd en overal tijd om achterdochtig te worden.
Feit is, dat er mensen op kosten van andere zweefvliegers zweefvliegen. Feit is dat er erg veel geld omgaat in de kernploeg en feit is dat dit zo ondoorzichtig mogelijk wordt gehouden.
Zie een uitspraak van Sieb Goozen:
viewtopic.php?f=5&t=445&p=2901&hilit=frouke#p2902