Boom en hek geraakt op final, Alexander
Schleicher ASK 21, PH-1337
Burgh-Haamstede, 9 juni 2024
Op short final raakte de linkervleugel van het zweefvliegtuig
zwaar beschadigd nadat deze een boom en een hek had
geraakt. De leerling-piloot zette het zweefvliegtuig vervolgens
veilig aan de grond.
Om 14.47 uur steeg een solist op in een tweepersoonszweefvliegtuig, type Alexander Schleicher ASK 21, vanaf baan 24
door middel van de lierstartmethode. Het betrof de eerste
solovlucht van de leerling vanaf zweefvliegveld Haamstede.
De club waarvan hij lid was, was die dag te gast bij de zweefvliegclub op zweefvliegveld Haamstede. Er waren twee
instructeurs van zijn club ter plaatse, van wie één was aangewezen om voor de gastclub de leiding op zich te nemen. Aan
de grond kwam de wind vanuit het westen met een snelheid
van 17 knopen en met windvlagen tot 23 knopen. Eerder op
de dag had de leerling een checkstart gemaakt met een
instructeur in de ASK 21.
T Vluchtpad. (Bron: igc-data)
De instructeur had op basis van deze vlucht goedkeuring
gegeven voor het uitvoeren van de solovlucht.
Na een vlucht van circa vijf minuten vloog de piloot een
linkerhand circuit. Op final sloot hij de remkleppen tot tegen
de vergrendeling. De piloot had het gevoel hard te blijven
zakken en dat het toestel begon te overtrekken. Op lage
hoogte verlaagde de piloot de neusstand van het toestel,
waarna de linkervleugel de top van een boom raakte. Als
gevolg hiervan maakte het zweefvliegtuig een gierbeweging
naar links en raakte vervolgens met de linkervleugel een
houten paal, die onderdeel vormde van de prikkeldraadomheining van het zweefvliegveld. Het zweefvliegtuig vloog
richting de startplaats en de daar geparkeerde zweefvliegtuigen. De piloot maakte een bocht en landde het toestel
vervolgens ten zuidwesten van de startplaats. De linkervleugel
was zwaar beschadigd. De piloot bleef ongedeerd.
De leerling had een totale vliegervaring van 109 instructiestarts (16 uren) en 7 solovluchten (1 uur).
Onder de final van baan 24 bevindt zich een openbare weg
met aan zowel de west- als oostzijde daarvan een aantal
bomen. De dag voordat het ongeval plaatsvond, was hier
door de dienstdoend instructeur expliciet op gewezen tijdens
de ochtendbriefing. Hij adviseerde toen om met voldoende
hoogte op final te vliegen en niet te vlak binnen te komen.
Op de dag van het ongeval is de aanwezigheid van de
bomen niet expliciet benoemd tijdens de ochtendbriefing.
Het veiligheidsteam van de zweefvliegclub (die eigenaar is
van de ASK 21) heeft het voorval onderzocht en zijn onderzoeksrapport met de Onderzoeksraad voor Veiligheid
gedeeld.
Classificatie: Ongeval
Referentie: 2024097
Kwartaalrapportage Luchtvaart | 13
Haamstede; boom en hek geraakt
- Jan Ritsma
- Berichten: 2618
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20