De OVV heeft inmiddels het rapport gepubliceerd aangaande dit ongeval. Zie:
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/media/ ... uly_20.pdf
Kort samengevat komt het er op neer dat het vliegtuig in een tolvlucht geraakte nadat op 200 meter de kabel van de haak schoot.
Dat was de dag er voor met dit vliegtuig ook al drie maal gebeurd en de OVV concentreert zich op de wat rommelige manier waarmee de zweefvliegclub met dit gegeven omging.
Dit was echter natuurlijk
niet de oorzaak van het ongeval. Een kabel moet bij een lierstart op ieder moment los kunnen schieten of kunnen breken zonder dat er schade ontstaat. Bij mijn zweefvliegclub brak vroeger de kabel dagelijks wel 1 of meerdere malen en dan ging men eens nadenken over nieuwe kabels. Persoonlijk had ik tientallen kabelbreuken en herinner me dat als het breukstukje brak je dat extra moest betalen want dan had je te hard getrokken.
.
Kortom, het ligt aan de vlieger en de opleiding van de vlieger als een ongeluk als dit plaatsvindt.
Een instructeur van de SZT te Terlet vertelde mij dat hij zijn leerlingen leerde om na een kabelbreuk bij te drukken en direct als de normale neusstand bereikt was een bocht in te zetten of rechtuit te landen. De snelheid was er dan wel want de snelheidsmeter ijlde na aldus deze instructeur. Het hoeft geen betoog dat dit een dodelijke manier van instructie geven is, want de snelheidsmeter ijlt niet na, de snelheid ijlt na op de neusstand en het inzetten van een bocht is op lage hoogte met te weinig snelheid levensgevaarlijk.
Een factor t.a.v. dit ongeval was de onzekerheid van de vliegster die twee maal een briefing op het type wilde en door instructeurs omschreven werd als iemand die makkelijk in paniek raakte en bij een eerdere kabelbreuktraining niet goed op de snelheid lette.
Allemaal belangrijkere factoren dan die kabel die op 200 m uit de haak schoot.
En, waarom had de vliegster al 4 jaren niet meer op een eenzitter gevlogen?
Alle zware en dodelijke ongevallen gebeuren door een botsing in de lucht, of een gebrek aan snelheid.
Snelheid moet altijd de eerste prioriteit hebben. Zonder snelheid kan de piloot net zo goed niet aan boord zitten, want hij kan toch niets doen.
Zie ook een krantenartikel over het rapport.
https://www.bndestem.nl/oosterhout/lier ... age.com%2F