29 november, warm hoge afscherming en behoorlijk wat wind. Volgens top meteo blijft het zo. Naar Gariepdam gaan heeft weinig zin,
want de bovenwind wordt daar op meer dan 100 km/u voorspeld. Inmiddels zijn we uit ons kamertje gezet, want de uitbaadster verwacht vandaag
een grote groep. We mogen zondag weer terugkomen, wat we natuurlijk niet gaan doen. We zijn niet alleen maar goed om de gaatjes op te vullen.
Nu zitten we in een leuke kamer op het vliegveld en dat is ook wel praktisch. Het vliegtuig staat nu in de hangaar en 16,7 meter van mijn bed.
Vandaag geen vliegen, we wachten af.
30 november, opdracht gepland en om 7 uur aan die reis van 16,7 meter begonnen om in het vliegtuig de opdracht er vast in te zetten.
Ook deze qua afstand te overziene reis blijkt niet zonder gevaren. Een voor mij totaal niet bang roofdier versperde de weg.
Het is er eentje van de agressive soort die op een gemene manier je grote teen kan verbouwen.
Met de LX9070 blijft het nog een beetje vechten en leidt daarom helaas af bij het vliegen. Ik wilde een andere bladzijde selecteren
tijdens de vlucht, maar door een turbulentie stootje vloog mijn hand over het instrumentenbord en nam de avionics master schwitch mee.
Het effect was rustgevend. Alles ging uit. Na weer aanschakelen was de computer alle waypoints vergeten maar gelukkig had ik
in mijn broekzak nog een geheugenstick waarmee ik de computer weer kon laden. Na 400 km vliegen was ik weer terug bij
Potch waar ik nog even de motor startte. Die deed het dit keer , maar toen ik na korte tijd gas terug nam om de motor op idle
te laten stabiliseren kreeg ik de boodschap "no rpm'. Weer wat nieuws. Navraag bij de fabriek leerde dat dat niet hoorde, maar helaas wel
gebeurde.
Volgens mensen die hier zeer goed op de hoogte zijn. Is de motor van de ML goed kapot. Toerental loopt om onverklaarbare
redenen plotseling terug en blijft onstabiel. Max Leenders heeft bij Jonker een nieuwe motor geeist, die hij niet krijgt. Problemen dus.
Uys Jonker maakte vandaag een testvlucht met een vers uit de fabriek gekomen JS 3 en kwam na afloop met loeiende straalmotor en
waterlozend op 3 meter voor ons terras langs. Mooi gezicht. Morgen wil hij samen met mij een 500 retour vliegen voor een Afrikaans record.
Hij moet 140 vliegen en ik 160. Hij met 18 meter en ik met 15. We zullen zien wat het wordt.
1 december, zoals ik al vreesde werd het niet veel vandaag. Uys gaf het vanmorgen om 8 uur al op, maar ik ben na aarzeling toch gaan vliegen.
Top Meteo was bottom meteo vandaag. Bij Potch was het blauw, waar de cumuls moesten komen lag een uitgebreid regengebied, terwijl geen
spatje voorspeld was. Na de start bleek ik vergeten te zijn om de zuurstof toevoer op de fles open te draaien. Riemen los. achterste voren
in de cockpit en het lukte me het euvel te verhelpen en dat zonder ook maar één cursus voor slangemens te hebben gevolgd.
Morgen lijkt het echt even goed te worden als we top meteo geloven moeten. Dinsdag en woensdag gaat het hard waaien en regenen.
1 december 2019
Ons nieuwe onderkomen op het vliegveld van Potchefstroom.
Wezel, Marter, Fred, Hermelijn, Bunzing, moeilijk te zeggen voor een niet groene activist als ik. Hij was totaal niet bang. Brigitte voerde hem brood, wat er als koek in ging, hoewel het menu van dit geval uit vlees en eieren bestaat. Ik vond het niet een goed idee om hem te voeren, want straks staan die knagers hier in de rij.
Een closeup uit een andere foto van het bovenstaande diertje.
Terug naar het stenen tijdperk. Brigitte vult kannetjes water. Er is op het hele vliegveld geen watermeter te vinden. Ik heb er twee in de container op Gariepdam, maar daar schiet je hier niets mee op. Zuurstof is ook niet aanwezig en ik heb nog maar een heel klein beetje in de fles.